Full version: daggmask i blomkrukor
Eva i Skåne
Jag har säckar med bra jord liggande ute och när jag planterade några rotade sticklingar i helgen upptäckte jag att det fanns gott om daggmask i säckarna. Jag tvivlar på att masken funnits där från början, men säckarna har legat ute hela sommaren.
Vad händer med daggmaskarna när jag sätter in krukorna i rumsfönstren? Stannar dom i krukorna så jag inte har maskar som krälar omkring i rummen w00t.gif eller dör dom av för lite utrymme?
Samma sak gäller ju stora krukor som stått ute hela sommaren, men snart måste flyttas in. Där har ju säkert krupit upp maskar underifrån.

Ni som känner mig vet att jag är nojig vad gäller ormar, och tyvärr tycker jag maskar är nästan lika äckliga, men dom försöker jag stå ut med för jag vet hur nyttiga dom är för mitt odlande.
Anki V
De kan krypa ur krukorna...det hände i alla fall mig när jag använde jord som stått ute.

Hur många som stannade kvar i krukorna eller dog vet jag inte men jag hittade i alla fall några maskar på fönsterbrädan.

/Anki V
dotpointer
Hittade en daggmask i min 11-sorters-murgröna-1-krasse-och-1-basilika-kruka
för någon månad sedan när jag planterade om. Tänkte att om den trivdes så kunde
den ju gott stanna kvar och jobba vidare där nere. Hittills har jag inte sett någon på
golvet och det är ingen bamsekruka direkt... Har ingen värme under, men vattnar då
och då.

Växterna trivs finemang i krukan i alla fall, så jag kör på... tongue.gif
nina L
problemet med daggmaskar i krukorn är att de gräver gångar så att rötterna kan torka och växten dö.
dotpointer
Okej, det är för trångt alltså?

Det här var en ganska liten mask... då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon