lindquist_o
14-07-2003, 08:10
Är ny på det här med växter och blommor då vi nyligen flyttat in i hus.
Har en fråga om förgätmigej:
Blommade väldigt vackert i en rabatt tidigare i våras men är nu väldigt ful
och "risig". Kan man klippa ner den? KOmmer den tillbaka nästa år eller
måste man så på nytt? (Tror att de som bodde före oss inte sådde dem ifjol.)
Tacksam för några fler tips hur man går tillväga.
Ola[FONT=Arial]
Eva Swahn
14-07-2003, 09:24
Jag vill också veta!
Jag har en fantastisk förgätmigej som har blommat sen tidigt i våras till nu. I natt klippte jag ner de sista blomsterställningarna. (höll på i trädgården till kl 03- fullmåne, vindstilla och 18 grader - dumt att sova bort en sån ljuvlig natt) När jag drog lite försiktigt i en av de grövre blomsterstänglarna lossnade den vid jordytan. Ska man ta bort dom ända där nere?
Kaukasisk förgärmigej är den släkt med vår vanliga? Bladen ser ju alldeles annorlunda ut.
Den vilda förgätmigejen uppträder i många olika fasoner - är det samma blomma men bara olika växtplatser som gör att den ser olika ut?
Det går bra att klippa ner den. Om man vill kan man ta halva i taget så att den inte ser så kal ut.
Jag har en fin förgätmigej som blommat hela försommaren i min rabatt. Den fröade av sig otroligt mycket förra året, så jag har klippt ner den när den började se risig ut och nu kommer den med en andra blommning. Förhoppningsvis så får jag inte lika många frösådda förgätmigej i min rabatt i år.
Lycka till!
Katsan
Jag river upp förgätmigej för brinnande livet, den sprider sig något enormt. Jag har aldrig haft problem med att den kommer igen.
Hannele
16-07-2003, 11:13
Det är ju ljuvligt, vårens klassiska blandning av
tulpaner och
förgätmigej:
http://www.gartendatenbank.de/trips/weinheim/040.htm
Ja! Det skulle vara härligt, men tulpaner får man ju inte ha i fred för de råa små djuren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.