Full version: Spikklubba
axelia
Spikklubba??? Jag har haft denna inne sen i höstas när jag fick den och tror det är en spikklubba, satte ut den i rabatten och tänkte nu övervintra den, hur gör jag och är den så giftig att jag inte ska ha den i ett rum där vi vistas???Är det vad jag tror och hur gör jag:)
Fenja
Hej och välkommen hit!
Om det är en spikklubba, datura, vilket det ser ut att vara, så kommer det att bildas stora taggiga frökapslar efter blomningen. Du kan ta tillvara dessa och så nytt nästa år. Man brukar odla dem som ettåringar då de gott och väl hinner att växa upp och blomma på en säsong.
Om du vill kan du prova att övervintra den svalt, men det är inte säkert att den överlever.
Mvh
Fenja
Lars-Olof Arvids
Japp, jag plockar frön på mina som är på väg att vissna ner nu. Fröna sår jag i krukor i mitt sovrumsfönster fram på vårkanten. Lite undervärme från ett element är bra. De första brukar gro efter ett par veckor, men de gror mycket ojämnt - ännu efter ett par månader kan man hitta nya små groddar i krukorna. De är säkert inte farliga så länge du inte äter dem, jag har aldrig mått illa av att ha spikklubbor i sovrummet.

Olle
axelia
Tackar för tipsen, ja trodde det var ngt som skulle bli riktigt stort som ngn sorts trumpet blomma eller så men man lär sig ngt nytt varje dag:) Kul med egen trädgård men svårt få ordning på den bara:)
Fenja
Trumpetblomman du tänker på är nog änglatrumpeten, Brugmansia, det är en helt annan sort som får hängande och doftande stora klockor.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon