Hej!
Vår trädgård är ganska tom, består i princip av en stor gräsmatta. Jag skulle vilja ha lite olika fruktträd, men deras placering beror på hur stora de blir. De träd jag vill ha är: äpple, päron, körsbär (söt) och plommon. Ett av träden ska spaljeras fristående för att bilda en avskärmning. Jag bor i södra Skåne och har sandjord. Eftersom vi är nyinflyttade kan jag inte bedöma jordens kvalitet, bara att den är lättgrävd.
Vilket träd är lämpligast att spaljera av ovan nämnda? Jag vill ha åtminstone 2 våningar, kanske 3, men de jag har hittat har bara 1 våning. Måste man ordna resten själv? Min första tanke var att spaljera äpple, men det finns ganska många äpplesorter jag skulle vilja ha, så där passar ett familjeträd bäst (finns väl inte spaljerade?). Går det att spaljera plommon? Jag har hört att de inte tycker om att beskäras, och det är ju alldeles nödvändigt vid spaljering?
Vad jag har förstått blir päronträd ganska stora, och det passar mig bra. Men hur är det med sötkörsbär? Finns det någon riktigt god sort som inte blir så förfärligt stor (men gärna har fin form)? Jag har bara plats till ett större träd, och det måste nog bli päronträdet. Annars får jag spaljera päronträdet och ha ett stort körsbärsträd istället.
Jag vill dessutom ha ett gullregn, blir det större än päronträdet?
Jag förstår att det är omöjligt att veta exakt hur träden kommer att växa i just min trädgård, men jag hoppas ändå på allmänna riktlinjer. Jag har läst att gullregn kan bli 6 meter höga, men päronträd har jag inte hittat någon uppgift på.
Körsbärsträdet skulle hamna ganska nära en rejäl tujahäck (några meter ifrån), är det ett problem?
Hoppas på svar på alla dessa frågor...