Hej forum, mitt första inlägg här och kanske inte vad man förväntar sig då dom flesta vill odla och se allt växa i sin trägård. Har tagit över ett äldre hus och en rätt så övervuxen trägård. Har några träd som skall bort men dom skjuter grymt många rotskott, finns det allternativ till att gräva bort hela rotsystemen? Finns även träd som jag ämnar att spara, men har putsat dom i grenverket en del, när man får en snitt yta av den avsågade grenen så "blöder" ju trädet en del. Undrar också om det finns något man kan pensla på för att hjälpa trädet läka snittet.
Mvh Hans O
*Ulrica*
05-09-2007, 17:59
Hej och välkommen till forumet!
Jag håller också på att döda lite träd, bla. några askar som är supergrymma på att skicka rotskott efter sig. Lösningen heter Ecoplugg. Du borrar några hål, långt ned på stammen, slår in pluggen som innehåller roundup, väntar några veckor och fäller sedan trädet. Rotsystemet dör och du slipper rotskott! Fullständig instruktion finns på påsen.
Huggorm
05-09-2007, 18:57
Jag är lite skeptisk till ecoplug, men det beror ju vad man använder dem på för träd också. Om man använder dom på asp tillexempel så kan det bli en katastrof. Där kan ju rotsystemet hänga ihop i en hel skog, och det kan innebära att man dödar eller skadar träd på grannars tomt, träd som dom vill ha kvar. Vet dock inte hur långt några enstaka ecoplug räcker. Dessutom skulle åtminstone jag vara försiktig med att använda roundup i alla dess former i trädgården, det är ju tråkigt om det skulle läcka ut på något vis.
Annars använder man den gamla hederliga metoden ringbarkning. Ta till ordentligt, så är det klart till våren.
CITAT (MariaS @ 05-09-2007, 19:25)

Annars använder man den gamla hederliga metoden ringbarkning. Ta till ordentligt, så är det klart till våren.
Det kan nog ta längre tid än så, ibland flera år. Men visst fungerar det.
Tackar för svaren, kommer att testa ringbarkning på just detta trädet. Blir lagom att fylla på ved högen om ca 2 år om det fungerar med "elimineringen". Ang Ecopluggen så skulle den fungera fint i dikes kanterna då det är mer eller mindre ett kaos av rotskott som bildas då man snyggar till dikerna med grävmaskin. Bugar och tackar för svaren. Mvh Hans O
*Ulrica*
06-09-2007, 17:18
Jag skulle dock inte ecoplugga i ett dike där vattnet går vidare till ett vattendrag... jag vet inte om det läcker ut men det skulle kännas onödigt att chansa...
Ringbarkning kommer fungera utmärkt, försök få bort ett par decimeter bark bara.
De andra träden ska du bara låta vara, att pensla på saker gör mer skada än nytta. Tänk bara på att vara rädd om "grenkragen" när du beskär så kommer trädet själv valla över "skadorna".
Lycka till i trädgården!
Huggorm
06-09-2007, 21:57
Dödar ringbarkning verkligen hela trädet? Jag har en bok som blev ringbarkad av råbocken för några månader sedan, och den har skjutit en massa nya skott nedanför skadan. Den verkar inte vara döende precis. Det som är ovanför skadan är fortfarande grönt dock, trodde det skulle vissna relativt snart.
ingrid fuxwall
06-09-2007, 22:08
Denna ringbarkning hur går det till praktiskt?
Någon som kan förklara enkelt för en novis
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-09-2007, 22:08)

Denna ringbarkning hur går det till praktiskt?
Någon som kan förklara enkelt för en novis
Det är bara att skala bort minst 20 cm bark runt hela stammen, ända in veden. Enklast med en yxa, men det kan fungera med andra vassa verktyg också. Träd som djur "ringbarkar" kan ibland överleva, men då beror det nog på att de inte barkat ända in till veden. Meningen är ju att ringbarkningen skall skära av det skikt av stammen som transporterar näring.
CITAT (KURT @ 07-09-2007, 06:27)

Det är bara att skala bort minst 20 cm bark runt hela stammen, ända in veden. Enklast med en yxa, men det kan fungera med andra vassa verktyg också. Träd som djur "ringbarkar" kan ibland överleva, men då beror det nog på att de inte barkat ända in till veden. Meningen är ju att ringbarkningen skall skära av det skikt av stammen som transporterar näring.
Gör man detta långt ner på stammen, minskar risken för "stubbskott". Ju närmare marken desto bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.