Full version: Vitlök
snuffe
Det börjar bli dags att sätta vitlök snart.

Jag har sett utsäde, men utan sortangivning, bara en etikett med "Bröderna Nelson"
Samma sak förra året. Jag förstod i handelsträdgården att jag inte var ensam om att vilja veta vilken sort jag köper.
Är det någon som vet om det säljs litet bättre utsäde i Stockholmstrakten ?
Det vore kul att veta vilka sorter som finns.

Man kan ju köpa på postorder, men minst 850 gr. och det tar ju en del plats. ( min lott är bara 50 m2 inklusive gångar och allt)
Finns det kanske en näthandel som säljer mindre kvantiteter ?
MariaS
Mina köpte jag i fempack på Lidl. Altså vanlig vitlök för matlagning. Fungerar fortfarande efter flera år.
rosita
Varför måste du veta vilken sort? Finns det sorter som är speciellt bra? Har jag missat nåt? confused.gif
KURT
Ja det finns sorter som skall passa bättre i norden, vitlök kan bla lätt stressas bla av temperaturväxlingar. Men främsta anledningen att köpa utsäde är väl att få vitlök som inte har sjukdomar.
skogstroll
jag köpte igår på Weibulls!
Gurkan
Solberga Gård på Öland säljer vitlöksutsäde till två olika sorter. Jag köpte "Thermidrome" förra året och är mycket nöjd med resultatet, tar naturligtvis eget utsäde nu. Ska prova den andra sorten nu också.
Åsa, mälardalen zon 2
Åke Truedsson säljer ju mindre mängder utsäde i mån av tillgång till många sorter, tomatklubben

Angående om det är viktigt att veta sort säger jag JA, olika sorter funkar olika bra och är olika härdiga, hos mig funkar Hammar klart bäst, om något händer med mina lökar (typ svår sjukdom) vill jag kunna hitta nytt utsäde till samma sort, Thermidrome och dyl är för osäker hos mig, den blir bra vissa år och andra år blir den mindre bra medans Hammar har blivit bra alla år.
Preussen
för mig är det en fördel att veta vad jag sår. vissa sorter sätter till nödlök och andra sätter till blomsterställningar. bra att veta så att man kan förhindra detta och få mer av det man sått.
Nina H
Snuffe - var tänker du sätta din vitlök? (Pratar geografi alltså.) Jag bor i norra storstockholm och sätter vanligtvis i november. Förra hösten var jättevarm och det blev nog inte förrän i början på december då. Har varit med om att den börjat växa på hösten och sedan vissnat ner i köldknäpparna på våren.
Lisbeth zon2
Kan man inte köpa ekologisk vitlök och plantera?
Preussen
CITAT (Lisbeth zon2 @ 13-09-2007, 11:33) *
Kan man inte köpa ekologisk vitlök och plantera?

om du menar vitlök som är avsedd till matlagning och inte utsäde så är svaret att du kan alltid chansa. går det så går det helt enkelt. som kurt ovan skrev så kan du får med dig sjukdomar och det är inte så roligt.
Eva 33c
CITAT (snuffe @ 05-09-2007, 16:20) *
Man kan ju köpa på postorder, men minst 850 gr. och det tar ju en del plats. ( min lott är bara 50 m2 inklusive gångar och allt)
Finns det kanske en näthandel som säljer mindre kvantiteter ?

Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik säljer Thermidrom och Cledor. En lök kostar 15 kr, sen kommer ju frakt till. Jag beställde en tillsammans med lite höstlök. Lyckas man med odlingen har man ju eget utsäde nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon