Full version: sept bilder
Alexander-VG-zon3
hejsan
lite sept bilder

[attachment=7078:trädgård_982.jpg]
norr sidan i västsol ( norr finns inte hos mig solen går snett) norr på dagen men öst och väst solen lyser snett så här .

[attachment=7079:trädgård_983.jpg]
kryddor

[attachment=7080:trädgård_984.jpg]
fler kryddor

mer kommer

[attachment=7081:trädgård_985.jpg]
dipladenia andra året böjar blomma vackert i aug och fram tills frosten kommer . det ni ser är en knopp

[attachment=7082:trädgård_989.jpg]
mitt olivträd med oliver ( dock inte mogna) det tar ett par veckor innan dom mognar, tror knappt dom hinner mogna innan vintern kommer .

[attachment=7083:trädgård_992.jpg]
miniatyr kärleks örten blommar

[attachment=7084:trädgård_993.jpg]
min väderkvarns palm med nya blad , växer jätte bra hoppas den vill klara vintern också .

[attachment=7085:trädgård_994.jpg]
gör ett nytt försök med Sarracenia då min egen torkade bort i våras, för annars är den nog rätt så härdig även i norra Sverige .

[attachment=7086:trädgård_999.jpg]

min vackra pygme dadelpalm . så stolt över den och den klara allt som torka,orkan,översvämning,kyla . så glad över den

[attachment=7087:trädgård_1002.jpg]
sommarrmalva

[attachment=7088:trädgård_1016.jpg]
dahlia

[attachment=7089:trädgård_1017.jpg]
[attachment=7090:trädgård_1018.jpg]
dahlia

allt för denna gång( dom vita kornen är höstgödsel)
Dito Verde
Åh vad fina bilder. Det var en höstkänsla som man blir glad av.
Peggy
Eva St
Härliga bilder!!!!!!!!! Blir lite svartis på dig att du har Oliver mitt Olivträd mår bra och ser ut att trivas men av Oliver ser jag inte en skymt. Har förstått att jag är lite för snäll mot den - den ska väl få en liten frostknäpp på hösten och det har den inte fått hos mig tidigare år men nu ska den banne mig få det. Kan det vara det som felas den tro???????
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 05-09-2007, 19:59) *
Härliga bilder!!!!!!!!! Blir lite svartis på dig att du har Oliver mitt Olivträd mår bra och ser ut att trivas men av Oliver ser jag inte en skymt. Har förstått att jag är lite för snäll mot den - den ska väl få en liten frostknäpp på hösten och det har den inte fått hos mig tidigare år men nu ska den banne mig få det. Kan det vara det som felas den tro???????

det är felet ,, oliver ska utsättas för frost om dom ska blomma rikligt . -5c räcker sen in i vintervila 0c +10c ( +10c på dagen) , natten 0c +5c . dom största oliv odlingarna finns ju i inre spanien och där blir rejält kallt på vintern med is och snö . plus vill den vara ute tidigt och ute så länge det går . bara man ser upp med vårsolen. dock blommar den även utan frost men det blir inte mycket blommor och det tar lång tid innan den vill börja blomma . sen behövs två oliver för det ska bildas frukt

CITAT (Dito Verde @ 05-09-2007, 19:54) *
Åh vad fina bilder. Det var en höstkänsla som man blir glad av.
Peggy

tack tack
Eva St
CITAT (flaxss @ 05-09-2007, 20:06) *
det är felet ,, oliver ska utsättas för frost om dom ska blomma rikligt . -5c räcker sen in i vintervila 0c +10c ( +10c på dagen) , natten 0c +5c . dom största oliv odlingarna finns ju i inre spanien och där blir rejält kallt på vintern med is och snö . plus vill den vara ute tidigt och ute så länge det går . bara man ser upp med vårsolen. dock blommar den även utan frost men det blir inte mycket blommor och det tar lång tid innan den vill börja blomma . sen behövs två oliver för det ska bildas frukt
tack tack

Fastnade för din sista mening om två stycken - jag behöver alltså skaffa en till då eller?????
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 05-09-2007, 20:17) *
Fastnade för din sista mening om två stycken - jag behöver alltså skaffa en till då eller?????

jag har 3oliver och alla utom en har frukter och blommade i maj och jag lekte bi och så har jag gjort . och fått oliver . blommor får du ändå ju innan har jag bara fått blommor . men att utsätta den för frost är ju första steg och att sen prova om den fixar det själv eller om det behövs en till eller flera .
Biggan_
Så mycket fint du har i trädgården! ...och fina bilder!
Lars-Olof Arvids
Jättefina bilder, Linus! Jag gillar särskilt den första där det är så fint ljus på ormbunkarna.

Olle
Ev@
Vad VACKRA bilder rolleyes.gif
Krolliljan
Härliga bilder!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon