Full version: Humle
Magdalena
Hejsan!
Undrar om humle trivs i skugga. Har nämligen en tråkig sida på en bod som står i norr, det är mest skugga där. Växtzon 3-4. Kommer min humle att trivas där. Ifall inte - vad kan jag plantera där, helst en klätter växt.
Tack.
Magda
jennyjenny
Jag har humle som växer som "ogräs" på en mycket skuggig vägg. Bor visserligen i zon1, men vi har skugga vi med... tongue.gif
Den sätter inga kottar, men den täcker in min vägg iallafall
Magdalena
Tack för svaret. Ska nog satsa på en humlevägg till nästa år. Läste att man ska köpa honplantor - det är nämligen de som får blommor=kottar. Du kanske har en hanplanta?
Magda
jennyjenny
Den kommer från en planta som jag har delat och som satte kottar i den soliga delen så det är nog en hona. Men jag blev nog lurad sist jag köpte humle får då vill jag ha en guldhumle och den sätter inte kottar alls oavsett skötsel.

En hel vägg med humle låter väldigt trevligt. Kanske något att fundera på - jag har en plåtvägg som är ful som stryk och vad är väl vackrare än att täcka med växter ? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon