Full version: jordärtskockor
boopan
har i den ny in skaffade kolonin en massa jordärtskockor ska de grävas upp nu eller till våren får så olika svar.
Boxer
Det gär bra vilket som, men om du gräver upp på hösten så gör det så sent som möjligt så att blastens näring hinner gå ner i knölen (sep-okt, ev. nov).

De som du tar upp efter vintern ska inte börja växa, så därför görs det tidigt i sådana fall.

Varför inte ta hälften nu och hälften till våren! smile.gif De håller sig mycket bättre i jorden än i ev. potatiskällare.

Lycka till!
littlegem
Du ska inte ta upp dem nu, så länge plantan är grön fyller den knölarna, dvs låt dem så, du får mer du.

Som Boxer skriver bör du spara en del till våren. Jag sparar alla mina till dess eftersom förråden är fyllda, det finns vare sig plats att bevara dem på eller behov om jag ser till rotsaksbehovet. De är dessutom bättre på våren.

Tar jag upp dem då kan de förresten hålla sig länge i kylen.
rosita
Jag skördar största delen av mina i november och då brukar jag koka puré på en hel del och lägga i frysen, sen är det bara att ta fram ock blanda med buljong när det är dags med soppa! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon