Magdalena
14-07-2003, 11:07
Har massor med mangold i olika varianter. Har skördat och fräst i panna med vitlök - gott. Är det någon som kan rekommendera andra recept?
Magda
Det går ju naturligtvis mycket bra att blanchera 2-3 min i kokande salt vatten) och frysa (minskar till 1/10-del i volym. Alla recept där man kan använda spenat går att ersätta med mangold,. T ex mangoldpaj, mangoldsoppa med ägghalvor, mangoldlasange ..... Man bör inte låta mangoldbladen bli alltför stora, eftersom mittnerven kan bli lite seg då, bättre att skörda oftare, de kommer tillbaka.
Magdalena
14-07-2003, 13:57
Ska genast gå och skörda en fel oc frysa in som du skrev. Jag märkte att volymen sjunker drastiskt - en stor näve mangold blir en lite skål i kokt tillstånd. Läste någonstans att mangoldnerven är fattigmanssparris precis som svartroten. Ska man då koka den precis som sparris?
Magda
Ingrid på Västkusten
14-07-2003, 16:30
Ja fast jag tycker det är ltie omständigt iofs.
Fräs i panna med vitlök, hackad ingefära, dutta i lite sambal ölek, samt en ltien burk hackade ananasringar åsså ltie spad, tjockna med arrowroot. Kanske en dutt socker, men juicen brukar räcka som den är. Sötsur med sting!
Kan man använda till det mesta i bladväg :-)
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.