Tosan
Har precis idag fått fem canadensare, barrotade.
Jag har några alternativ inför vintern. Antingen gräver jag ner dem direkt i en bänk som fick lite kodynga vid ytan för några veckor sedan, eller så väntar jag till i morgon eller lördag så jag får färdigt en bit av nya bänken, ogött. Eller så i potatislandet som nog varit aningen övergött i sommar (mycket blast och halvdant med potatis)
Och om jag väntar, ska jag kruka dem, ställa dem i vatten eller låta dem stå kvar i paketet?
Eller är det helt enkelt bäst att kruka dem och ha dem under lysrör i vinter?
Betty
Jag skulle ställt dem svalt och mörkt tills i morgon och då grävt ner dem i den nya ogödslade bänken.
Du ska absolut inte kruka dem och ha under lysrör i vinter, det överlever de inte. De ska sova utomhus tills nästa vår.
Tosan
TAck för snabbt svar!
Då ställer jag dem i vatten då kanske tills jag får ner dem? Eller kanske det är bättre att ställa in kartongen i växthuset?
kerstin z5-6
barrotat ska omedelbart i vatten -gärna stå och dra ett dygn före plantering -och kupa dem väl senare i höst strax innan frost
Tosan
De blir perfekt, då får de bo i hinkar i växthuset tills imorrn smile.gif Sen är det bara att hoppas på att de klarar sig, men priset var så bra så jag kunde inte låta bli att chansa tongue.gif
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon