HannaGumman
06-09-2007, 11:30
Vad gör jag för att bli av med tvestjärtarna som tycker det är så mysigt att bo i min isbergssallad?
Dom boar längst in i huvudet och bladen är alldeles nerbajsade och äckliga. Fick kasta nästan alltihop.... =(
Har egentligen inget beprövat knep - men har hört att de inte gillar tomatdoft (kanske lägga avknipsade tomatblad runt?) och inte gillar tagetes. Jag har inte just tvestjärt och har alltså inte prövat, men jag har andra småkryp i isberssallatens vindlingar, och tänker därför två saker: En onödig pryl som salladsslunga inköptes och genast blev det lite roligare att noga skölja blad, när man fick snurra dem så kul efteråt. Den andra tanken är att romansallaten hos mig blev så extrafin och inte hade minsta kryp, och den är också så där frasigt god som isbergen, så ids man inte kan man kanske odla mer av den?
mvh eklo
Kakaduan
06-09-2007, 15:07
Vet inte vad man gör, men vet att tagetes INTE fungerar! Vi har på en högt belägen veranda fått varenda tagetes i blomlådorna helt uppätna. Bustråkigt!
Jag tror inte att man kan göra särskilt mycket mer än att hoppas att det blir mindre nästa år - i år har det varit förfärligt!
Kakaduan
Eva i Västerås
07-09-2007, 11:35
Och jag trodde tvestjärtar åt bladlöss?
Snöflinga
09-09-2007, 11:49
CITAT (Kakaduan @ 06-09-2007, 16:07)

Vet inte vad man gör, men vet att tagetes INTE fungerar! Vi har på en högt belägen veranda fått varenda tagetes i blomlådorna helt uppätna. Bustråkigt!
Jag tror inte att man kan göra särskilt mycket mer än att hoppas att det blir mindre nästa år - i år har det varit förfärligt!
Kakaduan
Är du säker på att det är tvestjärtar ... har tagetus som blivit uppätna av gråsparvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.