Full version: Bergenia
HannaGumman
Vi har köpt ett gammalt hus och delar av rabatterna är helt igenvuxna av bergenior, som inte är min favoritväxt.....
Hur får jag bort dom? Jag har rivit och slitit oh grävt, men nog kommer dom tillbaka! Någon som har något tips? Eller är det bara att fortsätta riva?
Eva 33c
Jag har ingen erfarenhet av att rensa bort just bergenia. Men generellt kan man säga, att om inte bortgrävning förslår kan man ta till metoden med att täcka. Principen är att hindra växten från att skjuta ett enda grönt skott under en tillväxtsäsong (vår-sommar-höst). Få växter klarar av att överleva utan att få samla energi från solen unde så lång tid. Man kan täcka med i princip vad som helst, dagstidningar, plast, presenning, jättetjockt lager med bark/flis, eller någon kombination av detta.
Nackdelen är förstå att man måste vänta ett år på att få plantera sin rabatt, och att allting under täcket dör. Så finns det odlingsvärda växter i rabatten måste de flyttas först.
Ewa L
Jag har år efter år grävt bort Bergenia. Iofs gillar jag den, men inte framför en Rosenkvittenbuske. De blommar samtidigt och skär sig!!

Jag har grävt och grävt och grävt... -fear-.gif Minsta lilla rotbit blir en ny, fräsch planta. Jag tror faktiskt jag har precis lika mycket på den kvadratmetern som jag hade för 5 år sedan när jag började gräva.

Jill-Ulrika
Jag håller också på och gräver bort Bergenia och rensar upp i stora bestånd. Men det fungerar, visst det kan bli en ny liten planta av en rotbit men de är ofta lätta att riva upp när de visar sig.

Ser det lite som kirskål, det som inte går att rensa bort helt kan man täcka med täckduk eller försöka nöta ut, genom att rensa och rensa. Kirskålen får knappt chans att ta sig. Men där bergenian passar får den vara kvar.

Hörde på Odla med P1 att bergenia var en av de växter som var vanliga i funkisträdgården och har man en sådan dvs ett funkishus med tomt, ja, då kan det ju vara en idé att ha ett bestånd som minner om den tiden, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon