Alba
Jag har en sluttning öppet mot havet där jag gjort ett stenparti med fetbladsväxter.

Problemet är att när snön kommer så blåser den bort och det blir kylan som drabbarna växterna.
Så småningom lägger sig snön som skydd.

I fjol täckte jag med granris men massor frös bort.

Vad är bäst att täcka med eller är det bättre att inte täcka alls.
Ligger fukten kvar i granriset och skadar på så sätt kanske.
Tosan
Granris är nog det bästa, kanske med fiberduk ovanpå så det ligger kvar?
Men vänta tills det är lite tjäle i backen innan du täcker.
Alba
Problemet är att detta är på en ö. Vi hinner stänga för vintern innan tjälen kommer.
Redan i september brukar jag täcka. Jag lägger bräder öve riset för att hålla kvar det mot blåsten.
Alexander-VG-zon3
granris skyddar inte mot kyla . hur du än gör så är jorden det bästa skydd . ha sandjord så klara dom vintern . annars så täcker du med godislådor (som du höjer upp så där är luft mellan mark och lådan) eller med plast eller med grönvinterväv . bara lägga över . ska du ha skydd mot kyla virar du eller lägger över växterna med grönvinterväv som du sen lägger över en skiva med glas eller godis låda över ( obs måste ha luftigt) . det bästa är att ha en glas skiva eller plast skiva som du lägger ovanpå tegelsten . skippa löv,granris och annat för fuktigt och hjälper inte mycket mot kyla . jag skyddade fuktkänsliga växter med att lägga över en gammla jord påse direkt över dom och det hjälpte . dock blir dte kallre om du använder plast
Alba
Vad är grönvinterväv. Har aldrig sett eller hört talas om det.
kerstin z5-6
Finns färdigförpackad , granngården mfl -anv ofta till skyddstäckning av rosor -jag tror inte dina sedum mfl frös bort -snarare tog vinterväta eller uttorkande vårsol dem .. förra vintern var hemsk -frysa tina frysa läge ..
testa att ha skyddstak till dem i år o sätt granruskorna rakt upp i jorden så att de skuggar platsen inte direkt ovanpå plantorna
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2007, 15:38) *
Finns färdigförpackad , granngården mfl -anv ofta till skyddstäckning av rosor -jag tror inte dina sedum mfl frös bort -snarare tog vinterväta eller uttorkande vårsol dem .. förra vintern var hemsk -frysa tina frysa läge ..
testa att ha skyddstak till dem i år o sätt granruskorna rakt upp i jorden så att de skuggar platsen inte direkt ovanpå plantorna

Skyddstak........ska jag lägga över en skiva av något slag och granruskor som skugga ?
Betty
CITAT (Alba @ 06-09-2007, 15:39) *
Skyddstak........ska jag lägga över en skiva av något slag och granruskor som skugga ?

Ja.
Skyddstak=uppochnervänd godislåda el. dyl. - mot vinterväta
Granruskor nerstuckna i marken för att skugga plantorna mot vårsolen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 16:02) *
Ja.
Skyddstak=uppochnervänd godislåda el. dyl. - mot vinterväta
Granruskor nerstuckna i marken för att skugga plantorna mot vårsolen.

men det måste va mellan rum mellan mark och lådan . annars ger det en annan effekt . därför är en glas eller plast skiva bättre som man lägger på tegelstenar det skyddra mot regn men ger luftväxling .
Betty
CITAT (flaxss @ 06-09-2007, 16:40) *
men det måste va mellan rum mellan mark och lådan . annars ger det en annan effekt . därför är en glas eller plast skiva bättre som man lägger på tegelstenar det skyddra mot regn men ger luftväxling .

Så sant Linus! tummenupp.gif Jag tänkte närmast på mina egna pyttiga alpiner, som är så små och låga att de ryms under en glass/godislåda med bortskurna sidor (sparar dock hörnen som "ben")
Alba
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 16:50) *
Så sant Linus! tummenupp.gif Jag tänkte närmast på mina egna pyttiga alpiner, som är så små och låga att de ryms under en glass/godislåda med bortskurna sidor (sparar dock hörnen som "ben")

Så gjorde jag med Lewisian efter ditt tips.

Plexiglas vore bra.........vi täcker fönstren på vintern med plexiglas i stugan. Kanske vi har över något bit. Får kolla till helgen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 16:50) *

så gjorde jag också i vintras , tog godis lådor fast jag hade stenar som höll upp lådan , det va smart att klippa veck väggarna tack för tipset ska göra det själv , det verkar va mycket att göra så.
Alexander-VG-zon3
så här såg mina skydd ut i vintras för dom som inte tål fukt eller för mycket kyla .
[attachment=7139:regnokylaskydd.JPG]

det ljus gröna är grönvinterväv det blåa är godis låda eller glas skiva det orangefärgade är tegelstenar. vad va det för växter som inte klarade sig hos dig?

som jag skrev innan gör jorden en stor del av jobbet . har både övervintrat yucca,sedum,palmer mf utan regnskydd men att då ha dom i grus-sand jord
Betty
CITAT (flaxss @ 06-09-2007, 17:59) *
vad va det för växter som inte klarade sig hos dig?

som jag skrev innan gör jorden en stor del av jobbet . har både övervintrat yucca,sedum,palmer mf utan regnskydd men att då ha dom i grus-sand jord

Lewiisia, Echium, en del saxifraga bl.a.
Jag har lerjord i hela trädgården, ingen grusig sandjord nånstans.
Alba
Hos mig dog bla

-Taklök
- Vit och gul fetknopp
- Strandtrift
-Japansk malört
-Hängslöja

och någon fler Sedum som jag inte minns namnet på.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 18:07) *
Lewiisia, Echium, en del saxifraga bl.a.
Jag har lerjord i hela trädgården, ingen grusig sandjord nånstans.

nee menade alba's växter . men tack ändå

CITAT (Alba @ 06-09-2007, 18:11) *
Hos mig dog bla

-Taklök
- Vit och gul fetknopp
- Strandtrift
-Japansk malört
-Hängslöja

och någon fler Sedum som jag inte minns namnet på.

hur länge väntade du tills du döds förklarade dom?

både trift,taklök,sedum borde klara sig utan skydd i sand-grus jord .

och sedumen hos mig fryser alltid veck efter första hårda frost men kommer på nytt när värmen kommer . lika så taklöken brukar försvinna men bara halvt men kommer igen . malörten lika så skulle ha klarat vinter regn om den bara har rätt jord . trift växer väl vilt? så även den borde klara sig med rätt jord . tror mycket hänger på jorden i många fall . inte för torr men inte för blöt heller .
Alba
Har inte dödförklarat dem än ---hoppades i det längsta att något skulle gro. rolleyes.gif

Kan vara så att det var för dåligt dränerat i fjol. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom det är stenbacke, som jag fyllt jord på.

I år har jag blandat upp jorden ordentligt med grus eftersom jag nu har bara fetbladsväxter där.

Om jag nu täcker ordentligt mot väta och skuggar med granruskor vore det väl attan om det inte skulle klara sig.
Alexander-VG-zon3
har du ren grus och sand jord så skulle jag tro dom klarar sig fint utan skydd, har du sten under och på sidorna och sedan lägger på planteringsjord (torv) så får du en motsatt effekt det blir en sjö . har samma fenomen hos mig det är alltid som blötast vid den jorden som ligger ovanför stenen om jag nu har den naturliga jorden eller planterings jord liggande där . däremot har du sluttande eller sandjord så dräneras vattnet bort mellan sandkornen och stenväggen och du får då en torr jord . vad har du för naturlig jord hos dig?
tycker du ska blanda upp med grov kornig sand i jorden och då rejält med sand och sen så har du ett djupare lager med mullrik jord , så desto närmare ytan du kommer mer sand och desto längre ner du kommer mer mull .
Alba
Backen är som sagt sluttande och bara sten--ingen naturlig jord.
Jag har lagt på vanlig planteringsjord som nu är uppblandad rejält med grus....kanske 50/50 eller t.o.m mer grus och mindre mänmgd sand.
Nu finns ju växterna i detta så det blir svårt att blanda upp med sand eller mer grus nu.

Jag får hoppas det går bra i år. Om det dör tar jag nya tag nästa år. Jag har gett mig den på att jag ska ha fetbladsväxter just där. Nästa år har jag tänk ha även Opuntia där. Blev för sent för detta i år.
Alexander-VG-zon3
den blandningen borde funka för dom växterna .ev mer grus och sand vit rothalsen . men täck du med regnskydd så dom säkert klarar sig så kan du ändra till våren om så behövs . hade varit bättre om du la naturlig jord som du blandar upp med grus och sand . planterings jord är inte bra för kaktusar,sedum,taklök m.m. då torven håller fukt även om du blandar i sand . till känsliga växter som jag har som yucca,kaktusar,oliver,palmer,kryddor använder jag ingen planteringsjord utan gräver upp den naturliga jorden blandar i (för hand) sand och grus rätt så rejält . då får man en perfekt torr jord på vintern även om det blir en regnig vinter . när jag 'bakar' sandjord så tar jag och fyller en spann med naturlig jord sen tar jag och häller den spannen i en kärra sen så tar jag 1,5 spann med grus och sand och häller det i kärran sen blandar jag noga med händerna tills hela jorden har blivit en fin sandjords som silas igenom händerna .
1del naturlig jord ev planteringsjordom man har lera eller dålig jord
1,5sand/grus eller 1del sand 1del grus sen då blanda för hand och lägg tillbaka där du ska plantera
Alba
OK ...jag får lita på turen i år.

Tack för all hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon