Annixxa
Hej!
Jag har två fina engelska pelargoner som börjar bli ledsna och lite skruttiga. De har blommat fin hela våren och sommaren och jag har nypit av efter hand. Hur fungerar de under vintern - vill de stå någon annanstans då? Tacksam för tips då jag har dålig koll wink.gif
//Annika
Margith
Jag klarar inte av att övervintra vuxna engelska pelargoner.
De enda gånger jag lyckats är när jag tagit sticklingar på hösten, som sen har fått bo inne under lysrör.
Wilmer
Hej!

Jag testade i vintras att övervintra fyra eng. pelargoner. De åkte ner i källaren där det är runt 12 grader, liiite ljus. De fick vatten då och då. Fram i februari tog jag upp dem i huset och skötte om dem som krukväxter. Så fort frostrisken var över åkte de ut i trädgården där de efter en sommars tortyr av uttorkning och dränkning NU blommar fint. Hade kanske blommat tidigare med bättre omvårdnad...

Det är mina oerfarna erfarenheter!

Wilma
Sollan
Till skillnad från vanliga pellisar ska man klippa ner engelsmännen på hösten. Klipper man på våren klipper man bort blomanlagen.
Annixxa
Hur mycket ska man klippa ner?
//Annika
aldo
Klipp så du tycker den ser "snygg ut " rolleyes.gif
Jag brukar frisera mina just nu efter blomning så får man fina sticklingar.

Ljust och svalt står moderplantan sedan på verandan .Sticklingarna får börja livet varmare hos mig i stugvärmen blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon