Annixxa
06-09-2007, 14:43
Hej alla visa!
Detta är min första säsong som trädgårdsinnehavare så jag har tusen (dumma;) frågor och här kommer några:
1. Om jag gräver ner gräslök (färdig i kruka från handelsträdgård) kommer den nästa år om jag planterar den så här sent?
2. Jag har en fin timjan i kruka som jag skulle vilja plantera ut - sprider den sig och tar över jättemycket? Odlar i pallkrage så det är inte jättemycket plats och man vill ju inte bara ha timjan överallt...
Tacksam för svar!
Mvh Annika
Alexander-VG-zon3
06-09-2007, 14:56
timjan är marktäckare , alltså den sprider sig som en matta över marken . trivs dock bara i väl dränerad jord . är det för fuktigt på vintern kan den dö .
Gräslöken klarar sig nog. En av mina blev nertrampad av grävare förra hösten och den har tydligen inte ens märkt det.
Eva i Västerås
07-09-2007, 10:06
Timjan är sällan något problem. Den kan nog övervintra alldeles utmärkt i en pallkrage, det är ju lite upphöjt.
Däremot sprider den sig inte alls så farligt. Backtimjan sprider sig mer, men kryddtimjan är mer buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.