Full version: Olivsticklingar
lena:-)
Knyckte lite olivkvistar när jag var i spanien...satte ner dem i pallkragen när jag kom hem...
Glömde av dem...hittade dem nu....DE LEVER!!!!!!!
Men inte kan de ju stå ute i vinter..ska de få trängas med pelargonerna i förrådet kanske, men de är ju så ynkans små!
Finns säkert nån som vet besked om denna saken eller rättare sagt dessa 7 stickligar.
Alexander-VG-zon3
du kan ha dom ute när dom är stora med vinterskydd , annars övervintrar du dom i 0c +10c . senare när dom är äldre utsätter du dom för frost så blommar dom rikligt . fast dom är små ska du övervintra dom svalt ev med extra ljuse
Då får det bli förrådet. Men hur skall jag plantera? Nu står de ju i pallkragen, jag antar att lite större krukor är bättre, något extraljus tror jag inte heller jag kan bistå med. Vatten vet jag av erfarenhet att det blir sparsamt med.
Alexander-VG-zon3
plantera om den i en kruka ( inte för stor )
KURT
Vet du om de har bildat rötter eller om de "bara" är gröna fortfarande? Sticklingar kan vara gröna många månader innan de bildar nya rötter.
Rötter? Nej det har jag inte tittat efter. menar du om det börjat växa?
Jag kanske får titta noga, men det såg nästan ut som om vissa börjat växa lite.
MariaS
CITAT (lena:-) @ 07-09-2007, 06:56) *
Rötter? Nej det har jag inte tittat efter. menar du om det börjat växa?
Jag kanske får titta noga, men det såg nästan ut som om vissa börjat växa lite.

Oliver är väldigt långsamma av sig. Det tar i regel 1 till 1,5 år innan sticklingarna har rotat sig. Visst finns det undantag med de som rotar sig fortare. Så för säkerhets skull, lossar du mycket försiktigt sticklingarna från jorden i pallkragen. De som har rotat sig, planterar du i plantjord och inte allt för stor kruka (max 10cm diameter). De som inte har rotat sig, sätter du i ogödslad torv. (Flera i samma kruka) De som har rotat sig i sommar behöver en varm vinter för att etablera sig, med ljus, värme och vatten. Det vbill säga det säkraste fönstret du har där de säkert får vatten utan att genomtorka. De som fortfarande inte rotat sig, vattnar du igenom ordentligt (=våt torv) ställer halvljust och svalt. Fukta bara torven två till tre ggr under vinter och ta fram dem i vår igen. Du ser sen under krukan om det kryper ut små rottrådar ur krukan, när och om sticklingarna rotat sig nästa vår.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon