Full version: Vilken färg passar?
Eva Swahn
Jag skulle vilja ha en färg till!
I min "gula" rabatt har jag olika nyanser av gult. Från "vanligt" gult till lime. Till detta har jag mörkt vinrött som typ blodbokens blad. Det ser jättebra ut - men det händer liksom ingenting spännande. Inga utropstecken. Inget bus. Inget hoppsan!

Vilken färg skulle du föreslå?
Hannele
Svart??

Kolla rabatten på Botaniska: http://hem.passagen.se/solovetski/botanforum4.htm
Eva Swahn
RÖTT?
Ja, jisses. Det blev ju verkligen hoppsan! Hmm... Får fundera lite. Kanske kommer andra förslag. Kan ju aldrig bestämma mig så där snabbt.
Ewa L
Hej Eva!
Är det "nya" husets rabatt? Inte för att det har med saken att göra... Men, jag tänker på dig!

Jag skulle ha något riktigt blått!! Inte mes-blått utan riktigt intensivt kobolt eller royal. Finns ju massor att välja på. Bara lite färgduttar, inte för mycket för att inte störa det färgstämmiga.
Kram så länge.
Annki
Jag tycker rosa är vackert tillsammans med gult. Gärna ceriserosa, men inte för mörkt. Men jag är väl en galen romantiker? tongue.gif
Hannele
http://www.odla.nu/artiklar/hosta.shtml
Eva Swahn
Tack för tips!
Hannele jag missföstådde dig först, jag såg inte att du menade SVART, för just så mörkt vinröd som de mörka växterna är på bilden är min färg. Svårt att beskriva det här med färg. smile.gif

Men jag gjorde nu helt sonika så att jag gick ut i trädgården och nöp av små blad och blommor i de färger som finns i rabatten. La dem tillsammans på ett mörkt grått papper (= neutralt och "jord"). Grönt, lime, knallgult, mildare gult, mörkt vinröd.

Sen hade jag några smakprov på blå varianter, knallblå, mättad violett, ljust lila, förgätmigmejblå, rosa och ett klart rött körsbär. Hittade inte ceriserosa tyvärr. Ska kolla det sen.

Sen skiftade jag dit de olika färgproven. WOW! Så bra att kolla på det här viset. Skitbra. Så ska jag alltid göra. För vilken skillnad i upplevelse det blev!

Den roligaste grejen blev faktiskt den klarröda färgen! Vilket jag aldrig skulle kunna trott.

Hade några färgprov på sådana där små lappar som man kan ta i färgaffärer. Sådana ska samla på mig. För det är ju faktiskt inte så dumt att ha hemma när man ska planera färger.

Förgätmigejblå, var heller inte så dumt faktiskt - men mest "hoppsan" med körsbäret.
estet
hej!
varför inte lavendel? Eller azurriddarsporre, delphinium tatsienese "sky lights" (finns på Impectas hemsida)?
underbara utropstecken i olika höjder.
tongue.gif
rosettei
wink.gif
lite färger om det finns blommor i de färgerna vet jag inte

mörkgul/ljusgön till mörk/orange /mörkgul

orange/mörkgul/ljusgrön

orange/mörkgul/lila/gulgrön

ljusbrun/mörkgul/ljusgrön

Utropsteckena skulle bli detl lilaaktiga och det oranga
Hannele
"Men jag gjorde nu helt sonika så att jag gick ut i trädgården och nöp av små blad och blommor i de färger som finns i rabatten. La dem tillsammans på ett mörkt grått papper"

Så gör proffsen! huh.gif
Själv karar jag inte av att matcha färger
varken i trädgården, hemma eller i kläderna...
Magdalena
Jag har samma fäger som du i en rabatt och där mitt i växer en rosenstav som lila uppropstecken. Den blommar iofs först juli/aug men kan kanske vara något?
estet
impecta.se

Här kommer azurriddarsporre, förhoppningsvis... tongue.gif
Eva Swahn
Tack alla för era tips! Jag är ju hopplös när det gäller att bestämma sig. Det vet alla dom som känner mig sen gammalt här. wub.gif

Men jag har sparat era idéer. Låter det vänta lite med "hoppsan" i gula rabatten. Det finna annat som är mer akut. Tistlar och annat jävelskap.
Kaja Lund
Jag har en rabatt med mycket mörkt vinrött som t.ex rödbladig perukbuske och dito silverax, knautia mm.
Så har jag gult i framkanten och lite här och där emellan men jag har satt vita blommor som ska bryta av och det funkar jättebra!
Dom vita blommorna är vita riddarsporrar (väldigt höga) och flox och så har jag givetvis satt mina favoriter där på ett par ställe: stjärnflocka!
OCH nästa år kommer jag att ha vita rallarrosor där också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon