Tack för tips!
Hannele jag missföstådde dig först, jag såg inte att du menade SVART, för just så mörkt vinröd som de mörka växterna är på bilden är min färg. Svårt att beskriva det här med färg.
Men jag gjorde nu helt sonika så att jag gick ut i trädgården och nöp av små blad och blommor i de färger som finns i rabatten. La dem tillsammans på ett mörkt grått papper (= neutralt och "jord"). Grönt, lime, knallgult, mildare gult, mörkt vinröd.
Sen hade jag några smakprov på blå varianter, knallblå, mättad violett, ljust lila, förgätmigmejblå, rosa och ett klart rött körsbär. Hittade inte ceriserosa tyvärr. Ska kolla det sen.
Sen skiftade jag dit de olika färgproven. WOW! Så bra att kolla på det här viset. Skitbra. Så ska jag alltid göra. För vilken skillnad i upplevelse det blev!
Den roligaste grejen blev faktiskt den klarröda färgen! Vilket jag aldrig skulle kunna trott.
Hade några färgprov på sådana där små lappar som man kan ta i färgaffärer. Sådana ska samla på mig. För det är ju faktiskt inte så dumt att ha hemma när man ska planera färger.
Förgätmigejblå, var heller inte så dumt faktiskt - men mest "hoppsan" med körsbäret.