|
Malva15
06-09-2007, 15:19
Jag har i år fått en sticklingplanta av hibiscus cooperii och har hört att man mest odlar den för bladens skull eftersom den blommar sparsamt. Har ni andra samma erfarenhet?
Jag fick min som orotad stickling i våras.
[attachment=7136:Hibiscus...peri_596.JPG]
Och nu blommar den.
[attachment=7138:Hibiscus...ri___863.JPG]
Hur kan en så liten planta orka med en så stor blomma?
[attachment=7137:Hibiscus...ri___860.JPG]
Den har bara ett blad som är "rätt". Kommer den att få fler när den blir större?
Malva15
07-09-2007, 12:22
Hej! Tack för bilderna på din cooperii! Jag undrar ibland om det kan finnas mer än en sorts cooperii och om de variegerade hibiscusarna ibland kanske blandas ihop med cooperii så att man kanske tror att man har en cooperii trots att det är en vanlig variegerad hibiskus man har? Jag anar att de brokbladiga hibiskusarna ibland kan ha enfärgat gröna blad i en stor mängd (min har en hel del) men att de blir mer åt det vit/gröna när de blivit äldre. Min sticklingplanta är rätt stor och nu har jag för all del toppat den så den kan förgrena sig och jag får nog vänta på blommor till nästa år.
Malva15
07-09-2007, 13:07
Hej igen!
Vill bara visa en bild av min ickeblommande sticklingplanta. Den är rätt så stor som du ser....
Jag kan tyvärr ingenting om Hibiscus, men jag hoppas att min kan bli lika tät och fin som din. Kanske någon som vet mer kan svara.
Ska man plocka bort enfärgade blad? Har läst om andra variegerade växter (tror det var Hoya), att om de enfärgade får va´kvar, så tar de över.
Hur ser man skillnad på en cooperi och en "vanlig" variegerad? /Inka
Malva15
09-09-2007, 18:07
Hej!
Jag tror det är svårt att se skillnaden om man inte är botaniker. Vad jag vet om cooperii är att den har rödaktiga stjälkar och vitbrokiga blad som med tiden också går lite i rosa. Jag tror inte de variegerade hibiskusarnas blad antar en rosa färg utan förblir enbart vit-gröna.
Malva15
09-09-2007, 18:16
Glömde tipsa om att du kan gå in på: www.malvaceae.info och sedan gå in på "malvaceae gallery" och "hibiscus gallery" och klicka på "lilibiscus gallery" så kan du själv se skillnaden mellan cooperii och vanlig variegerad hibiskus.
Här finns en bild av en tjusig 'Cooperii'. http://www.southeasttexasgardening.info/hcooperii.jpgOh, vad jag önskar att min blir så´n.
smuffin
10-09-2007, 17:07
Hejsan! Jag fick en liten rotad stickling av Cooperi i våras och den är bara pyttelite rosa utmed bladkanterna än så länge, och på stjälken och bladstjälkarna förstås, men den är den enda hibiscusen som inte blommat ännu i år! Den har vuxit från ca 3 cm över jord till ca 50 cm på ungefär 3 månader, det verkar vara ganska normalt för denna? Eller hur mycket har era växt??
Jag skaffade en lika liten "El Capitolio" samtidigt och de har vuxit lika mycket, men El Capitolio har blommat många gånger i stället, lite tråkigt :/
Det verkar som om ju äldre plantan blir ju mer rosa blir den, är det någon som har bilder på hur fin i färgen era har blivit?
Finns det något annat som kan påverka detta rosa?
"Gertie" Jag önskar också jag hade den färgen på min!!
Tacksam om någon har ett par svar eller fler bilder =)
smuffin
10-09-2007, 17:14
CITAT (Malva15 @ 07-09-2007, 14:07)  Hej igen!
Vill bara visa en bild av min ickeblommande sticklingplanta. Den är rätt så stor som du ser.... Jag funderade på ifall din planta kanske fått för mycket näring? Den kanske bara koncentrerar sig på att göra mycket nya fina blad i stället för blommor helt enkelt, Den är väldigt tät och fin!! =)
Det är drygt 3 månader mellan första och sista bilden på min 'Cooperii' här ovan. Så "fort" växer den.
Malva15
10-09-2007, 18:29
CITAT (smuffin @ 10-09-2007, 18:14)  Jag funderade på ifall din planta kanske fått för mycket näring? Den kanske bara koncentrerar sig på att göra mycket nya fina blad i stället för blommor helt enkelt, Den är väldigt tät och fin!! =) Jag har gett min cooperii en svag dos näring vid varje bevattningstillfälle som jag gör med alla mina växter ( istället för en stark dos en gång i veckan) och jag tror de flesta växter kanske mår bra av det? Sedan har jag hört av andra att cooperii är lite svår att få i blom och att den mest odlas för bladen! Hoppas det inte stämmer helt... Mitt exemplar har också vuxit kraftigt, kanske 25 cm på tre månader (den var rätt stor när jag fick den) Nu har jag klippt ner den lite faktiskt, eftersom jag ville den skulle förgrena sig lite. Tycker på något sätt den förgrenat sig lite också utan toppning och det är ju kul.
smuffin
10-09-2007, 18:57
CITAT (Malva15 @ 10-09-2007, 19:29)  Jag har gett min cooperii en svag dos näring vid varje bevattningstillfälle som jag gör med alla mina växter ( istället för en stark dos en gång i veckan) och jag tror de flesta växter kanske mår bra av det? Sedan har jag hört av andra att cooperii är lite svår att få i blom och att den mest odlas för bladen! Hoppas det inte stämmer helt... Mitt exemplar har också vuxit kraftigt, kanske 25 cm på tre månader (den var rätt stor när jag fick den) Nu har jag klippt ner den lite faktiskt, eftersom jag ville den skulle förgrena sig lite. Tycker på något sätt den förgrenat sig lite också utan toppning och det är ju kul.  Ja jag vet faktiskt inte med denna, jag ger också svag näring varje gång jag vattnar den, och min har inte heller blommat som sagt utan bara växer och växer. Samma näring och ingen annan skötsel än mina andra 47st hibiscusar men den blommar ändå inte, jag försöker prata den till rätta men det fungerar inte heller =) Jag ska också toppa min nu och hoppas på en blomma eller två innan vinterperioden.. Då får jag ju 2 plantor att hoppas på =) Håll gärna uppdaterad ifall din blommar så jag får veta knepet! =)
Malva15
10-09-2007, 19:08
CITAT (smuffin @ 10-09-2007, 19:57)  Ja jag vet faktiskt inte med denna, jag ger också svag näring varje gång jag vattnar den, och min har inte heller blommat som sagt utan bara växer och växer. Samma näring och ingen annan skötsel än mina andra 47st hibiscusar men den blommar ändå inte, jag försöker prata den till rätta men det fungerar inte heller =) Jag ska också toppa min nu och hoppas på en blomma eller två innan vinterperioden.. Då får jag ju 2 plantor att hoppas på =)
Håll gärna uppdaterad ifall din blommar så jag får veta knepet! =) Jag lovar återkomma och har det i minnet. Hoppas ryktet om att den blommar sällan är helt felaktigt...
Min har absolut INGET rosa, varken på blad eller stjälkar. Tror ni att det är en vanlig variegata då? Eller finns det hopp om att det rosa kommer när den blir lite större och äldre?
Malva15
11-09-2007, 09:00
CITAT (Gertie @ 10-09-2007, 21:47)  Min har absolut INGET rosa, varken på blad eller stjälkar. Tror ni att det är en vanlig variegata då? Eller finns det hopp om att det rosa kommer när den blir lite större och äldre?  Eftersom din planta är så väldigt liten ännu är det troligt att det rosa på bladen kommer långt senare. Plantan antar nämligen en mer rosa färg på bladen ju äldre den blir. Jag har läst om en person som trodde att hans planta bara skulle vara grön/vit och han blev häpen när den helt plötsligt började bli rosa på bladen och trodde den eventuellt hade blivit sjuk....
smuffin
11-09-2007, 10:07
Min Cooperi var rosa-tonad i stjälken redan som väldigt liten stickling, däremot det jättelite rosa på bladen har kommit nu. Så jag tror att det är en brokbladig hibiscus du har, ifall den har grön/brunaktig stjälk. Inget dåligt med det, jag har ännu ingen sån fast jag samlar!
Vi kanske kan byta sticklingar till våren. (Om min behagar att växa.) Jag vill väldigt gärna ha en Cooperii.
smuffin
11-09-2007, 10:42
CITAT (Gertie @ 11-09-2007, 11:18)  Vi kanske kan byta sticklingar till våren. (Om min behagar att växa.) Jag vill väldigt gärna ha en Cooperii.  Ja absolut, det kan vi säkert göra. Jag lägger till dig som vän här på odla.nu och försöker komma ihåg till våren =)
Jag är också intresserad, och har en "vanlig" variegerad som inbyte! Mvh Inka
CITAT (Inka @ 12-09-2007, 12:00)  Jag är också intresserad, och har en "vanlig" variegerad som inbyte! Mvh Inka Hur ser din ut? Har den också enfärgade blad?
Ja. Jag har nu förgäves spanat efter om den skulle vara lite rosa nånstans, men nej...har stulit en stickling i en trappuppgång för ett par år sedan, moderplantan var stor och fin med långa kraftiga grenar och blommade i rosa(enkel). Min blommande med en enda blomma första sommaren, men sedan ingenting. Nu har den stått lite för mörkt ett tag, så den har många mörkgröna blad också. Jag går och fotar av den.
Här kommer min variegerade uppstammade hibiskus. /Inka
Tjusig, trots gröna blad. Har du toppat den för att få den så fin?
Ja, den här måste toppas hela tiden för att inte bli för stor. Jag har inte skött den så noga, den skulle nog kunnat bli mycket större om jag hade planterat om den i våras...
Jag har också en Cooperi men det är ytterst lite rosa i nån enstaka bladkant på den, däremot blommar den då och då.
När jag var barn hade min mamma en Cooperi (tror jag åtminstone) i köksfönstret. Den hade vit/grön/rosa blad och var väldigt fin.
Jag skulle gärna vilja få mera rosa på bladen, kanske att den ska stå ljusare. Hoppas mina sticklingar har rotat sig så ska jag försöka ställa den under lysrör för att se om det kan ändra färgen på bladen.
Pius
titti49zon6
13-09-2007, 14:09
Jag undrar om detta är en Cooperi, den har röda stälkar och lite rosafärgade bladkanter Jag fick 4 sticklingar i våras och dom har alla blommat, ca 50 cm höga nu och buskiga trots att jag inte toppat dom Har inte gödslat dom mycket och dom står i rätt små krukor ca 12 cm Bifogar dagsfärska bilder Hibiskus,variegerad Hibiskus,variegerad blad Hibiskus,variegerad blomma
Malva15
14-09-2007, 10:24
CITAT (titti49zon6 @ 13-09-2007, 15:09)  Jag undrar om detta är en Cooperi, den har röda stälkar och lite rosafärgade bladkanter Jag fick 4 sticklingar i våras och dom har alla blommat, ca 50 cm höga nu och buskiga trots att jag inte toppat dom Har inte gödslat dom mycket och dom står i rätt små krukor ca 12 cm Bifogar dagsfärska bilder Hibiskus,variegerad Hibiskus,variegerad blad Hibiskus,variegerad blommaHej! Jag tycker ditt exemplar på bilden ser ut som en Cooperii, den liknar på pricken min Cooperii iallafall och då menar jag både blad och stjälkar samt växtsätt. Blomman ser också ut som alla blommor brukar göra på Cooperii, riktigt röd och inte rosaröd. Det var en mycket vacker Cooperii du har och så roligt att du lyckats få dem att blomma redan första året!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|