CITAT (lissa @ 06-09-2007, 22:40)

Flaxss...vad betyder vaktmästarbeskärning ???

att man tar en såg och tar ett rak snitt igenom hela busken i den höjd man önskar . vilket inte är hälsosamt för busken och ser jätte fult ut .
CITAT (anna. @ 07-09-2007, 12:02)

Jag undrar också över beskärning, fast av schersmin! I min pyttelilla trädgård växer det två sådana buskar på två olika ställen. Den ena är rätt så liten, men den andra har blivit alldeles ohanterlig. Jag har försökt rita en bild i Paint över hur den ser ut.

Dessutom hänger den ut över staketet (den svarta pinnen till vänster), och är väldigt ful undertill (massa kala grenar). Jag skulle gärna vilja beskära den så att jag kan frigöra den platsen som den hänger över, så att busken kan börja växa mer rakt och kanske kan hållas lite mindre som den andra schersminbusken, men då måste jag klippa ner den jättemycket. Hur mycket tål sådana här buskar? Och kan jag beskära den nu, i september? Jag bor i zon 2.
här kanske du skulle prova att föryngra busken . att skära ner den till 20-30cm men du gör det som en form av en backe så busken växer fint och naturligt .