Full version: Beskära Jasminer
hakelm
Vi har i Bromma utanför Stockholm 3 fina jasminbuskar planterade i början på 20-talet som nu börjar växa oss över huvudet. De ger mycket vackra blommor men är nu 4-4,5 m höga och jag vill ta ned dem till 2-3m. Hur och när skall jag beskära dem? Kan jag bara kapa dom vid önskad höjd eller skall jag kapa dem vid roten. Skall jag beskära före frosten, under frosten eller efter?
Tacksam för synpunkter
Håkan
Alexander-VG-zon3
är det inte schersmin du menar ??

beskär veck gamla grenar nu eller efter blomning . ska du kapa kapa så fall ovan för ett bladpar eller ögon . gör ingen vaktmästar beskärning och kapa ett rak snitt i önskad höjd det är INTE bra eller FINT .
lissa
Flaxss...vad betyder vaktmästarbeskärning ??? dunno.gif
anna.
Jag undrar också över beskärning, fast av schersmin! I min pyttelilla trädgård växer det två sådana buskar på två olika ställen. Den ena är rätt så liten, men den andra har blivit alldeles ohanterlig. Jag har försökt rita en bild i Paint över hur den ser ut.

Dessutom hänger den ut över staketet (den svarta pinnen till vänster), och är väldigt ful undertill (massa kala grenar). Jag skulle gärna vilja beskära den så att jag kan frigöra den platsen som den hänger över, så att busken kan börja växa mer rakt och kanske kan hållas lite mindre som den andra schersminbusken, men då måste jag klippa ner den jättemycket. Hur mycket tål sådana här buskar? Och kan jag beskära den nu, i september? Jag bor i zon 2.
Krolliljan
Schersmin kan man frisera efter blommningen eller beskära hårt men då lämpligast på vårvintern.
hakelm
Visst menar jag schersmin.
Annars var jag rätt bra på rättstavning i skolan
Håkan
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 06-09-2007, 22:40) *
Flaxss...vad betyder vaktmästarbeskärning ??? dunno.gif

att man tar en såg och tar ett rak snitt igenom hela busken i den höjd man önskar . vilket inte är hälsosamt för busken och ser jätte fult ut .

CITAT (anna. @ 07-09-2007, 12:02) *
Jag undrar också över beskärning, fast av schersmin! I min pyttelilla trädgård växer det två sådana buskar på två olika ställen. Den ena är rätt så liten, men den andra har blivit alldeles ohanterlig. Jag har försökt rita en bild i Paint över hur den ser ut.

Dessutom hänger den ut över staketet (den svarta pinnen till vänster), och är väldigt ful undertill (massa kala grenar). Jag skulle gärna vilja beskära den så att jag kan frigöra den platsen som den hänger över, så att busken kan börja växa mer rakt och kanske kan hållas lite mindre som den andra schersminbusken, men då måste jag klippa ner den jättemycket. Hur mycket tål sådana här buskar? Och kan jag beskära den nu, i september? Jag bor i zon 2.

här kanske du skulle prova att föryngra busken . att skära ner den till 20-30cm men du gör det som en form av en backe så busken växer fint och naturligt .
mamamaggan
Har gamla schersminer som jag beskär. Gör enligt råd jag fått av Cilla här på forumet.

Jag beskär på våren innan det kommit blad på dem och då tar jag bort de två - tre äldsta fulaste grenarna kanske 15 cm över marken. Då kommer det nya fina grenar nerifrån . Detta har jag gjort i flera år nu och mina schersminer är numera jättefina. En granne stannade i somras och undrade om jag planterat de där fina buskarna nu , han hade aldrig lagt märke till dem förut . giggle.gif

Har förut försökt beskära en hel buske på en gång men det gav inget bra resultat. Den blev sig aldrig mera lik och är i dag väldigt tanig och gles. Har börjat min långsamma beskärning även på den nu och tycker att den ser bättre ut.
fagerdal
[attachment=23694:100_0011.1.jpg]

Jag planterade 3 smultronschersmin i grupp i fjol. Ska dom beskäras något nu under uppväxten eller ska dom få växa hejvilt?
Tänkte göra en samplantering med flera olika buskar. Hur långt ska det då vara till nästa buske från chersminerna. Dom står i samma grop för att bli större buske. Ca 2 - 3 m därifrån står två små vitbrokig kornell och åt andra hållet en krusbär, gammal buske som är flyttad. Tänker sätta andra buskar oxå så det blir som en trekant. Är i hörnet med slänt åt två håll soligt läge.
Bor i zon 6
Brittmarie
Bassam
Det är bättre att inte beskära de första två år, för att de ska etablera sig bra på första två år.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon