Full version: göra brudbukett
Ciczi
Hej

Min blivande man har ju friat och vi planerar bröllop, dock tidigast nästa sommar - så tat lugnt. Men det ska vara ett sommarbröllop. För att allt nu inte ska gå överstyr med ekonomin har jag kommit på att ett alternativ är att göra egen brudbukett med material från trädgården. Det finns en del saker som är jag, och en egengjord bukett från min egen trädgård är definitivt jag...! tummenupp.gif

I min trädgård finns massor. Men vad är snyggt i kombination? Kom med lite förslag. Har jag inte det i trädgården funderar jag på att odla det. Och därför måste jag planera nu... biggrin.gif

Jag har murgröna i massor så det kommer nog att fungera i en bukett och sedan har jag rosor som är röda. Resten måste jag nog odla för att det ska bli en bukett. Funderar på någon vit skir blomma som går ihop med röda rosor och grön murgröna, samt en sort till. Gärna något ur det korgblommiga släktet.

mvh Ciczi

I övrigt finns det syrener, schersminer, myrtentry, lönn och buxbom där man kan använda dess blad som bas och grönt inslag.
ingrid fuxwall
En elimintär fråga - exakt när kommer buketten att bindas?

Ganska viktigt så att man vet vad som går att driva fram och så får vi ju veta när vi ska grattulera angel_not.gif
Ciczi
Eftersom ekonomin är lite vinglig så är det osäkert men nuvarande plan är 12/7 2008.

Ciczi
Ewa L
Min dotter gifte sig i mitten av juli i år. Jag hade planerat en del växter som skulle ingå — men det sk-t sig!! Som du säkert minns regnade det bara. Alla ädelrosor såg ut som skrutt. Murgrönan funkade definitivt inte.

Sä här blev det:

Dotterns brudbukett från min trdg

Vill du veta mer så fråga gärna.
Sussie80
Freesia e jättefint och doftar gott. Vill man ha en mer exotisk bukett kan man ju använda sig av många olika krukväxter till utfyllnad och manschett ex. små monsterablad, olika palmväxter osv. Hjärtan på tråd e också fint. Man kan ju även köpa billiga slit-och-släng krukväxter som t ex gerbera eller billiga buketter från ICA och komplitera med.
Lonicera
Jag gjorde en brudbuket en gång med mycket material från trädgården. Förutom de köpta röda rosorna var där outslagen kärleksört, nedplockad i små, små knippen, den är vacker även när den är grön och sedan hade den ett symboliskt värde. Där var även oranga små knippen av rönnbär ca 5-6 stycken bär i varje grupp. Som grön manchett var det eklöv (symbolik igen, starkt och hållbart). Över den kompakta buketten slingrade sig en liten murgrönekvist.

Den blev riktigt vacker. Jag ska försöka scanna in bilden på datorn. Det var innan digitalkamerans tid. a0a.gif
Ciczi
Gärna biggrin.gif jag vill verkligen se den bilden.

mvh Ciczi
anna_rispan
rosor o brudslöja funkar ju alltid? eller är det gammaldags? annars är det väl inte så dyrt att köpa några fina rosor. det är väl binderiet som kostar pengar?
du kan ju öva själv på en sån där oasisboll och bukettmojäng. rättaord och var du hittar det vet jag däremot inte.
fruberglund
För mig som älskar prästkragar så fanns det ju inte så mycket annat att välja på än just det smile.gif Tyvärr sket det sig för mig också eftersom de fina stora trädgårdsprästkragarna i massor hos en bekant inte hann slå ut (de var väldigt sena det året) utan jag fick plocka vilda prästkragar istället. Blev inte riktigt lika maffigt men jag blev nöjd ändå. Här är en bild på min brudbukett (och man) naughty.gif

[attachment=7206:brudbukett.JPG]

[attachment=7207:bröllopsfoto.JPG]

En blomma som absolut skulle ingå i min bukett om jag skulle gift mig NU istället är Gaura i vitt. Så underbart skir och vacker!

[attachment=7204:gaura.JPG]

Grattis till bröllopet om jag inte sagt det redan! tummenupp.gif yes.gif
kloka_elin
Pion!
karlsdal
Jag ska gifta mig i sommar och kommer ha en bukett med "vilda" blommor från trädgår´n. Ingen "fin bröllops-bukett" utan en vanlig ängs-blombukett med raka skaft. Har sått en blandning ängsblommor från Runåbergs fröer, samt blåklint. Ev stoppar jag i lite murgröna.
Christer i Falköping
Har du någon kunskap om binderi? Det är mycket svårare än man kan tro. Förutom att få det hela att sitta ihop snyggt, gäller det ju att veta när man skall skära blommorna så att de blir fina till bröllopet. För att inte tala om hur de skall behandlas för bästa hållbarhet. Förstår mycket väl varför du vill göra det själv, det är vansinnigt dyrt att köpa den. Fast har du tid på dig hinner du ju ta reda på allt du måste veta tills dess. Lycka till!
Christer.
Anma
Grattis till friandet!

Jag tycker inte det finns några regler för vad som är fint. Har man inte nåon färgtema som man slaviskt vill följa kan man pocka ihop precis vad som helst som är vackert. Min vän hade till och me rallarrosor (mjölkört) i sin brudbukett, buketten var lite för stor (tycker jag) men för övrigt jättesnygg!

Ska du använda växter från trädgården så odla det du vill ha, men tänk på att ha en backup plan ifall odlingen misslyckas, vad som helst kan ju hända under säsongen... smile.gif
Solstorm
Tycker nog att du ska se till att ha flera alternativ att välja på. Vet ju inte om vädret gör att det blomma tidigt eller sent.
Tycker att ranunkel är en riktigt fin blomma. Ser ut som en köpeblomma och finns i flera färger. Är verkligen snygg i buketter. Risken är ju att den blommat ut i juli. Liljor är en stor favorit. Riktigt vackra blommor. Finns många sorter att välja på. Fast den där eländiga liljebaggen förstör ju mycket förstås.
Eva 33c
CITAT (karlsdal @ 06-04-2008, 20:41) *
Har sått en blandning ängsblommor från Runåbergs fröer,

Bara en liten tanke, om det är blandningen med fleråriga ängsblommor du köpt kommer nog flertalet inte att blomma denna första sommar. De flesta perenna växter (undantag finns) blommar tidigast andra året efter sådd. Blåklinten däremot är ju ettårig, så den kommer att blomma. Men vill du ha ängsblommor finns det säkert någon äng du kan plocka från?
Lycka till !
omena
Jag råkade alldeles just hitta denna, som kankse kan var en liten hjälp på vägen.
http://www.mypaper.se/show/nelsons/show.as...8&initPage=
På sidorna 7-10 finns det tips på vad man kan tänka på när man binder buketter. Där finns det också bilder på flera fina buketter. (Den med astilbe tyckte jag var jättefin.)

Ewa L och Fru Berglund, jättefina buketter ni har gjort :-)
HelenN
Kolla denna länk: www.gamman.se .......tror det finns massor av tips du kan få där!
retrieva
Här kommer en hängande bröllopsbukett som jag gjorde till min systers bröllop!
bondsyren, liljekonvalj, blåklint, röda rosor, prästkragar och murgröna!

Vi prövar igen:

fruberglund
CITAT (omena @ 07-04-2008, 12:43) *
Ewa L och Fru Berglund, jättefina buketter ni har gjort :-)

Tack men jag gjorde inte min själv.

Hade jag fått göra om så hade jag tagit en lite dyrare blomsterhandel för det blev inte riktigt som jag tänkt mig (hade med en bild men den blev inte alls lik). Nåväl blev rätt nöjd men den är inte helt perfekt (är lite perfektionist av mig men jag fick ju min man och det var huvudsaken) kompiskram.gif
Malvia
CITAT (retrieva @ 07-04-2008, 15:01) *
Här kommer en hängande bröllopsbukett som jag gjorde till min systers bröllop!
bondsyren, liljekonvalj, blåklint, röda rosor, prästkragar och murgröna!

Vi prövar igen:

Å så fin, man riktigt känner hur gott den luktar!!!
Bee
Ciczi,

Hur blev din bukett? Den här tråden är ju gammal så bröllopet torde vara över... smile.gif
Grattis i efterskott!
Eva 33c
CITAT (Ciczi @ 06-09-2007, 23:03) *
Eftersom ekonomin är lite vinglig så är det osäkert men nuvarande plan är 12/7 2008.
Ciczi

Bee, bröllopet är nog inte genomfört än, hon var ute i god tid med sin fråga... (om hon inte ändrat datum förstås) whistling.gif
Bee
Oj, såg inte att det stod 2008 blush.gif Nej, då får vi förstås vänta ett tag till på "bildbevis" smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon