Blomstertanten
Elever i en skola i Klagshamn förbjöds av sin rektor att ha blågula fotbollströjor på sig när de skulle ta skolfoto ! Ungarna diskuterade om de skulle ha något roligt på sej på skolfotot och eftersom de flesta grabbarna är fotbollsintresserade och det dessutom är EM-kvalmatch på lördag så bestämde de att ha fotbollströjor på sig. Men se det gick inte för sig !
"Det ska inte se ut som om det förekommer rasism på skolan. Svenska flaggan på t-shirt är så pass värdeladdat" säger rektor Pär Blondell.
Men hallå !!!! Svenska flaggan rasistisk ??? Blågult rasistiskt ????

I så fall kan man ju fundera över om inte rektorn borde byta efternamn ! För Blondell kan väl ses som rasistiskt ?
Bäst man aktar sej för att hissa svenska flaggan så man inte blir beskylld för att vara rasist !
ingrid fuxwall
Du klädde mina tankar i ord-

Sammanfattningsvis är det olagligt att hylla sin flagga och land - om man bor i Sverige
Netha
Det är just i sådana här fall som det krävs att vi "vanliga" svenskar ställer upp och säger vår mening!
På våra barns skola var det under några år förbjudet för barnen att ha svensk flagga vid skolavslutningar...
detta för att våra "nya" inte skulle ta illa upp och känna sig utanför.

Jag slogs med näbbar och klor för att detta förbud skulle upphävas, vilket också sedan skedde.smile.gif
Vi svenskar är ofta för flata för att hävda våra traditioner och vår yttrandefrihet..
där krävs ändring!
Pirum
Elevernas rätt att se fåniga ut borde försvarats av skolan, man kan inte anse att svenska flaggan är en politisk symbol i Sverige. Hade varit skillnad om eleverna dessutom knatat in med diverse felvinklade kors, armbindlar, etc.

(Verkar för övrigt som att hela historien inte skrivs ut i media, det verkar ju helt barockt att rektorn bestämmer något sådant här helt ur det blå)
aanderss
jag är rasist sa en iranier en gång till mig. jag vislade du gammla du fria.
mamamaggan
Det här känner jag mig osäker på. På vilket vis ? Jo , sitter vi inne med all information?

Att ha på sig landslagströjor eller T-shirt med svenska flaggan kan vara hur oskyldigt som helst. Men , det kan också finnas mer bakom som vi inte vet om där detta tyder på rasism/mobbing vad ni vill kalla det. Det kan alltså vara fråga om en provokation. OBS att jag inte säger att det är så men det kan vara så.
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 07-09-2007, 00:42) *
Det här känner jag mig osäker på. På vilket vis ? Jo , sitter vi inne med all information?

Att ha på sig landslagströjor eller T-shirt med svenska flaggan kan vara hur oskyldigt som helst. Men , det kan också finnas mer bakom som vi inte vet om där detta tyder på rasism/mobbing vad ni vill kalla det. Det kan alltså vara fråga om en provokation. OBS att jag inte säger att det är så men det kan vara så.

Instämmer, finns det något mer bakom? Media vinklar gärna. Sen tycker jag rent allmänt att det verkar fånigt att ha på sig fotbollströjor på ett klassfoto om det inte gäller en idrottsskola.
Ralf
[attachment=7145:flagga.JPG]
Fotografi från min segelbåt.
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2007, 07:43) *
Instämmer, finns det något mer bakom? Media vinklar gärna. Sen tycker jag rent allmänt att det verkar fånigt att ha på sig fotbollströjor på ett klassfoto om det inte gäller en idrottsskola.

Jag hörde radiointervjun med rektorn på skolan. Det var faktiskt bara en kille som hade fotbollströja, de andra hade med endast svenska flaggan...

Sedan kan jag iofs hålla med om att man knappt vågar flagga längre. Stolthet över vår flagga? Nej, vi tycks skämmas istället. Eller är det vår vanliga flathet? confused.gif
Blomstertanten
Förstår inte hur man kan se något rasistiskt i vår flagga !!!!
Men visst kan den användas i rasistiska sammanhang , men det gör ändå inte själva flaggan rasisitisk. Det är dags att vi tar tillbaks våra symboler och det gör vi inte genom att göra eller resonera som denna rektor verkar ha gjort.

De flesta invandrarna och utlänningar på besök tycker att vi är lite konstiga som inte får visa att vi är stolta över vårt land och vår flagga !

Gossen Ruda
Tyvärr finns det en viss polarisering vad gäller svenskheten. Dels högerfalangen som använder flaggan mm till att förhärliga svenskheten, dels motståndarna som vill släta ut allt som är svenskt, vi skall vara ett mångkulturellt samhälle. Eftersom den senare falangen är starkast just nu är det dom som styr debatten. Att vara nånstans mittemellan betyder bara att dom båda falangerna tror att man tillhör motståndarna så därför är alla för försiktiga. Så uppfattar jag situationen.
Bee
Min far bor i ett invandrartätt område. För flera år sen när vår flagga var hotad av någon organisation (förr hette dom BSS, Bevara Sverige Svenskt eller ngt sånt) började den lokala tobaks- o godishandlaren hissa flaggan varje söndag. Folk frågade honom om det var nån särskild bemärkelsedag. "Nej, jag flaggar därför att det är söndag. Det är en gammal fin svensk tradition" sa han. Alla säger alla uppskattade det initativet, speciellt nysvenskarna. Han sa också att han tyckte det var för j*****t att rasisterna försökte stjäla vår flagga. Den skall vara en symbol för vårt land, inte för politiska skäl. Jag tyckte han hade rätt.

krellus
Hur sjukt som helst!
Det kanske är dags att förbjuda flaggdagar också?
Man blir väl utpekad som rasist eller nynasse om man hissar flaggan.
Jag är djupt oroad. Får man inte älska sitt land längre?
Rossi
Helt galet att man inte ska få ha en tröja med Sverigesymbol på. Själv springer jag omkring med Sverige-t-shirts då och då. Fast jag hade inte vågat göra det i Malmö en lördagkväll ...

I Malmö finns det skolor där barnen inte får lov att sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen. Varför? Därför att det är en psalm och då känner sig de muslimska barnen diskriminerade ....

Kan ju nämna att situationen är ganska annorlunda i Malmö än i många andra delar i landet. Malmö är väldigt invandrartätt.
mamamaggan
Flaggan i sig är ingen rasistisk symbol men kan av vissa användas som en sådan. Vi vet ju egentligen ett dugg om vad som försiggår på skolan , eller hur ?

Om , jag säger OM , det förkommer rasism/mobbing där flaggan just kan användas som en sådan symbol på den här skolan så vill inte jag ställa mig på de ev rasisternas/mobbarnas sida. Mobbing kan vara så oerhört subtil i vissa fall .

Sedan må vi få hissa våran flagga i dess rätta sammanhang , det tycker även jag är självklart.
Bee
CITAT (mamamaggan @ 07-09-2007, 14:34) *
Om , jag säger OM , det förkommer rasism/mobbing där flaggan just kan användas som en sådan symbol på den här skolan så vill inte jag ställa mig på de ev rasisternas/mobbarnas sida. Mobbing kan vara så oerhört subtil i vissa fall .

Om vi slutar flagga av det skälet innebär det att vi har skänkt bort vår flagga till subversiva organisationer. Aldrig att jag vill medverka till sådant! Lösningen heter kommunikation och information. Mer flaggning åt folket! Bort med unkna flaggstjälande rasister!
krellus
CITAT (Bee @ 07-09-2007, 15:37) *
Om vi slutar flagga av det skälet innebär det att vi har skänkt bort vår flagga till subversiva organisationer. Aldrig att jag vill medverka till sådant! Lösningen heter kommunikation och information. Mer flaggning åt folket! Bort med unkna flaggstjälande rasister!

You have my vote!!!! tummenupp.gif
Trädgårdsflanören
Är inte flaggor och alla andra symboler det vi själva gör dem till?

Vi var i Stockholm i sommras när Irak tog sig till final i Asiatiska mästerskapet i fotboll. Det smällde smällare och körde runt som galningar och tutade runt Sergels Torg.

Tyckte vi då att de gjorde ett rasistisk uttalande?
NEJ, de visade bara sin glädje över sitt land och vad det presterat.

Börjar vi fega om användningen av vår flagga och våra landslagssymboler, så har vi snart givit bort dem till någon rasistisk organisation och får svårt att få dem tillbaka.
mamamaggan

CITAT (Bee @ 07-09-2007, 15:37) *

Jag har nog inte fått fram det jag menar. Om vi tänker oss att det finns en förhistoria till det här där det redan finns motsättningar mellan oilka grupper av elever så kan det här vara fråga om rasism/mobbing. Tänk er att de olika grupperna psykar varandra och att de har valt att göra det med " oskyldiga " symboler. Den ena gruppen har valt den svenska flaggan som sin symbol och den andra gruppen har valt något annat. Då kan de båda grupperna , eftersom de valt " oskyldiga " symboler , hävda att " men vi måste väl få ha T-shirt med den symbolen på , det är väl ändå våran rätt?".

Säger det om igen , jag vet inte hur det egentligen ligger till så därför vill jag inte " välja sida " i det här fallet.

Att vi sedan ska vara stolta och hissa vår flagga är självklart även för mig . Men , jag har tyvärr sett den utnyttjas till helt fel saker under just det "oskyldigas " sken och även fått klä skott för att jag inte tycker att den ska användas på det sättet.
Netha
I det här fallet ser det ut att handla om den Svenska flatheten i allra högsta grad.

Herregud... Säg ett annat land där man är rädd att landets flagga ska störa och uppfattas som rasistisk!!!???
Vågar påstå att det landet inte existerar.

Vad är nästa steg... Inte få ha blåjeans och gul tröja?
Det hela är lika sjukt som de åren då barnen i Svenska skolor inte fick sjunga Du gamla du fria
vid skolavslutningar för att det kunde uppfattas som kränkande och rasistiskt mot "våra nya".
Man tar sig för pannan och undrar varthän vi är på väg. no.gif

Vad ger vi för signaler till de som kommer hit?
De flesta invandrare tycker att vi är konstiga som skäms för att vara Svenskar...
de kommer ju hit för de tycker att Sverige är ett tryggt land att bo och leva i.

Länk till artikel i...sydsvenskan
lissa
Man borde nog använda regeln..man tar seden dit man kommer.. lite oftare. Den finns på alla språk, vilket visar att den är väl utbredd över hela världen...förmodligen ända sedan folken började förflytta sig till andra länder..ingen kunde andra språk än sitt eget, och om man då härmade urbefolkningens uppförande så visste man att man inte förolämpade någon.
Dvs , den kom säker till av samma anledning som protokoll och t om bordsskick...enbart för att underlätta samvaron.
Jag har ofta funderat på varför vissa länder måste acceptera andra folks vanor, när dom aldrig skulle göra detsamma i sitt land.
Jag hade också hört det där om att man inte hade fått sjunga den blomstertid på en skolavslutning..det är väl ingen riktig avslutning utan den, inte för en svensk iaf. Om 2 personer känner sig störda, ska då 40 finna sig i att vara utan den?
I många länder får ju kvinnorna inte vistas i samma rum som männen, eller i vissa byggnader, och det är ingen som skulle komma på tanken att försöka göra det..och det får hon alltså acceptera. Där hjälper det inte om hon säger att det ska hon visst göra, för det gör jag alltid hemma, och får jag inte göra det så känner jag mig mobbad..
OK, det kanske inte är ett bra exempel, men jag tror att ni förstår vad jag menar...
Jag vill minnas att jag läste om att det inte är så länge sedan man gjorde 6 juni till svenska flaggans dag och dessutom helg...konstigt att man gör det nu när folk nästan ine verkar våga flagga, bara för att några har fått för sig att om man gör det är man rasist.
1. Konstigt sätt att mäta rasism på...i Sverige har man väl flaggat sen flaggan kom till, och då visste man inte vad rasism var.
2. Det är ju så vackert när man ser en flagga mot en blå himmel...då är det sommar
3. Vad vore en båt utan sin vimpel eller flagga, När jag var liten så satte man upp den det första man gjorde när man kom i båten .
4.Idrottstävlingar...alltid hissar man flaggan för medaljörerna... På fotbollsplanerna målar folk sina flaggor över hela ansiktet
Jag hade ett långt brev med en massa om sånt...men jag tar nog den korta varianten giggle.gif
Bara en sak om det där med att T-Shirten kunde vara en symbol för att psyka några andra..då kan man ju undra vad "dom andra" hade valt för symbol för att psyka dom med flaggan..dom kanske fick igenom sitt budskap, under det att "flaggorna " fick ta av sig sina.?( dom kände sig nog väääldigt psykade när dom fick ta av sig tröjorna)
Jag tycker nog att det verkar gå lite väl långt, om det hade varit en klass med rasistiska problem så hade det säkert kommit ut i media...för det säljer säkert mer med....skola med starka rasistiska problembarn..än vad ...barnen fick inte ha svenska flaggan på tröjorna på klasskortet.
Dessutom verkar det ju inte vara tonårigar direkt, för jag tror inte att en tonåring skulle komma på tanken att ha en sån tröja på ett klasskort.... Lagom är bäst , sägs det
Pirum
Seder kan, och kommer, att ändras - det är naturligt. Med den invandringspolitik vi har (generös eller inte - det kan diskuteras - någon annanstans) måste ju samhället anpassa sig till verkligheten. Men jag tycker överlag att folk är för lättkränkta numera. Kan ju knappt slå på TVn utan att det visas ett program om någon som blivit kränkt. "Jag köpte en tidning, och texten var så svår att jag inte förstod, jag är kränkt!" Nåja, jag känner inte hela den här historien, döljer det sig mobbning bakom så är det en sak som rektorn inte kan ignorera. Annars verkar han ha överreagerat.
mamamaggan
Lissa , som jag skrev förut så kan faktiskt rasism/mobbing vara väldigt subtilt ibland. Vet inte om du varit med om det men jag har upplevt flera sådana fall i olika sammanhang. Ungdomar som just utnyttjar " oskyldiga " symboler för att psyka någon/några andra. Och då menar jag från flera håll inte bara med den svenska symbolen. Visst är det väl så att de bråk som uppstår mellan olika grupper föregås av andra mer " oskyldiga " saker .

Om det förekommer sådant på just den här skolan vet ju varken du eller jag men om det gör det så kanske inte rektorn vill " skryta " med det. Det kan också vara så att det är så subtilt att det inte går att riktigt bevisa. Då kan det vara bättre att stämma i bäcken. Hur skulle vi ha reagerat om det blivit bråk av det här och någon/några blivit allvarligt skadade och vi efter det fått veta att rektorn vetat/misstänkt rasism/mobbing men inte gjort något åt det ? Hade vi då inte skrikit oss hesa att just det , att han inte gjord något i tid , var fruktansvärt. Titta på vad som hänt ett flertal gånger i USA där mobbade skjutit hejvilt omkring sig.

Att det skrivs om det som det görs är ju ett sätt att slå upp det som en " sensation " för att få sälja. Medierna är ju tyvärr inte alltid objektiva eller kanske de också förs bakom ljuset , vem vet.

Kan ta fram ett exempel där en " oskyldig " symbol " används åt andra hållet. Har sett högerextremister som vid demonstrationer har på sig scoutblå skjortor/t-shirts och en del har också en förstorad symbol för scouterna på sina t-shirts ( förutom att de viftade med svenska flaggan alltmedan de skrek/gjorde saker som fick dem anmälda för bl a hets mot folkgrupp och misshandel ).

Hur hade du reagerat då? Jag reagerade iaf så att de ville ge sken av att vara " oskyldiga " scouter . Tycker också att det är fruktansvärt att de " skändar " scouterna och deras symboler.

Det är alltid svårt att ta ställning när man inte vet alla fakta och man gör sina bedömningar utifrån sina erfarenheter. Det har jag gjort i det här fallet.

Skriver om igen att den svenska flaggan ska vi naturligtvis hissa , inget snack om saken , men vi måste också vara vaksamma mot sådana som vill utnyttja dem för sina egna " skumma " ändamål och inte gå på allt " oskyldigt " som slås upp i medierna . Hur tror ni att nazismen fick så många anhängare i Tyskland på sin tid ? Inte genom att öppet deklarera vad de , och deras symbol , egentligen stod för .
lissa
Mammamaggan...Du framlade helt klart vad du tänker och känner, och jag är ledsen om du trodde att mitt inlägg var riktat som ett mothugg på det du hade skrivit, för det är inte så ,jag bara uttryckte några av mina funderingar och tankar jag också.....i en kort variant dessutom. biggrin.gif .

Gick just in och läste rätt många av svarsinläggen på Sydsvenskans artikel,rätt intressant läsning, 141 inlägg från 08.45 - 12.45 samma dag...det tycker jag var imponerande. I själva artikeln stod det bla följande:
"Redan i förrgår förklarade därför majoriteten av pojkarna i en åttondeklass för sin klassföreståndare att de ville klä sig i svenska fotbollslandslagets matchtröjor"
Visserligen framgår det inte om klassföreståndaren kontaktade rektorn på en gång, och att rektorn då fattade beslutet, eller om rektorn inte fick reda på det förrän samma dag som kortet togs. Hur som helst så hade ju det varit mycket smidigare om han hade gett pojkarna en möjlighet att ta kortet vid annat tillfälle, för som det har blivit nu verkar det ju nästan som om han vill markera något...
Om det hade hänt här, så skulle man automatiskt inse och veta att han ville bli en "kändis"...men det är i Spanien det rolleyes.gif
mamamaggan
OK lissa då missuppfattade jag dig. Har bara varit med om för mycket för att kunna hålla med den ene eller andre i ett sådant här fall.

Ha det så gott där nere i Spanien !
Farbror Blå

Glömde en kommentar som jag hörde en amerikansk komiker använda:

Angående att inte våga/vilja ta ställning för eller emot ngt man anser är fel:

If your mind is too open, your brain is gonna fall out
taiyo
tummenupp.gif Bra citat!!
freddie
Tycker det är helt galet att förbjuda klädsel i form av gul och blå tröja. Nej, förresten det är inte helt galet, det är KOMPLETT IDIOTISKT!!! Vad det handlar om, misstänker jag, är att rektorn på skolan väljer den enkla vägen. För fan, vuxna männiksor, vi måste ju konfrontera barnen/ungdomarna om de nu går omkring med rasistiska/främlingsfientliga attityder!!! Men förbud av denna typ faller platt och känns nästan komiska. / Med reservation för medias vinkling i denna frågan...
KURT
http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/artic...DNING/709110013

"Sverigedemokrater orsakade tröjförbud
Hela sanningen om tröjorna i Klagshamn avslöjad

MALMÖ.
Det var barn till aktiva Sverigedemokrater som föreslog att klassen skulle fotograferas i landslagströjor. De flesta av dem hade heller inte fotbollströjor, men andra plagg med motiv som svenska flaggan och nationalsången. Därför stoppades klassen på Strandskolan i Klagshamn av sin rektor enligt Skånska Dagbladets källor."
Blomstertanten
CITAT (mamamaggan @ 08-09-2007, 14:38) *
Kan ta fram ett exempel där en " oskyldig " symbol " används åt andra hållet. Har sett högerextremister som vid demonstrationer har på sig scoutblå skjortor/t-shirts och en del har också en förstorad symbol för scouterna på sina t-shirts ( förutom att de viftade med svenska flaggan alltmedan de skrek/gjorde saker som fick dem anmälda för bl a hets mot folkgrupp och misshandel ).

Men att de missbrukade scouternas symbol innebär väl inte att man bör förbjuda scouternas symbol ?
Borde ju vara samma sak med svenska flaggan och landslagströjor av olika slag !
Pirum
Håller med. Även om scouterna, speciellt för väldigt länge sedan, haft ledare med underliga ideal, så skulle det vara vansinne att hålla dem ansvariga bara för att någon stulit deras symbol.
mamamaggan
CITAT (Blomstertanten @ 11-09-2007, 13:47) *
Men att de missbrukade scouternas symbol innebär väl inte att man bör förbjuda scouternas symbol ?
Borde ju vara samma sak med svenska flaggan och landslagströjor av olika slag !

Nej det innebär inte att vi ska förbjuda någonting men att vi måste vara uppmärksamma på vad som kanske egentligen pågår.

Netha
Just detta... att vi alltid ska var observanta... det om något visar på vår osäkerhet

Vi vågar inte älska vårt land...inte stå för våra åsikter och vi låter sjuka hjärnor ta vår fosterlandssymbol... Svenska flaggan

Det ger odemokratiska krafter allt större och större bit av vår fana.
Piccante
CITAT (KURT @ 11-09-2007, 13:17) *
http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/artic...DNING/709110013

"Sverigedemokrater orsakade tröjförbud
Hela sanningen om tröjorna i Klagshamn avslöjad

MALMÖ.
Det var barn till aktiva Sverigedemokrater som föreslog att klassen skulle fotograferas i landslagströjor. De flesta av dem hade heller inte fotbollströjor, men andra plagg med motiv som svenska flaggan och nationalsången. Därför stoppades klassen på Strandskolan i Klagshamn av sin rektor enligt Skånska Dagbladets källor."

Först tyckte jag det lät löjligt med förbudet men nu när jag läste detta och det stämmer så kan jag förstå att man reagerade men kan kanske inte helt försvara det. Blir ju en svår balansgång där.

Om det var någon form av förtäckt politisk manifestation från Sd så kan jag förstå att man tog illa vid sig. Även om det är fritt att bära politiska symboler och uttrycka sin åsikt så känns det fel att ett parti utnyttjar barn på det viset. Men... genom att det blev sånt ståhej om frågan och sverigetröjorna förbjöds så kan Sd själva tjäna på det man drog igång genom att visa att: vad var det vi sa, nu får man inte ens visa svenska flaggan längre utan att man blir anklagad för att vara rasist!

Det var väl en lyckad pr-kupp från Sd förmodligen. Men jag tror ju mer på att ta diskussionen med människor än att drämma förbud i skallen på dem för det ger ofta bara motsatt effekt.
Blomstertanten
Om det nu är så så hade det väl varit smartare av rektorn om han berättat detta !
Då hade ju han "vunnit på poäng" sleep.gif
mamamaggan
Ju mer jag läst om det ju mer har jag misstänkt att det låg något sådant bakom. För visst var det en åttondeklas det rörde sig om? De kan nog vara mer förslagna än man tror.

Inte ska vi sluta använda vår flagga eller andra symboler bara för att odemokratiska krafter försöker göra dem till sina. Men jag tycker att det är rätt att hindra dessa krafter att utnyttja dem för sina skumma ändamål och då tycker iaf inte jag att förbud är fel.

Tillägg till Blomstertanten

Det är inte alltid så smart som rektor att gå ut med allt i media . Han kanske misstänkte detta hela tiden men inte kunde bevisa det , hur hade han då blivit uppfattad ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon