Full version: Höga skockor!
sveas trädgård
Det bor en äldre dam på andra sidan av mitt staket. Hon har bott i huset i över 50 år. Jag och min man köpte vårt hus förra sommaren av en dam som bott i det huset i 50 år. Ja, ni fattar - damen som bor kvar i sitt hus var naturligtvis bekant med damen vi köpte av - så då har ju damen som bor kvar ALL KUNSKAP MAN KAN TÄNKAS HA GÄLLANDE VÅR TRÄDGÅRD!!!! Och hon delar frikostigt med sig av all sin kunskap. DEt kan tilläggas att hon själv har den mest ocharmiga lilla plätt - asfalt, ett äppelträd, en rak rabatt med flox och plastkrukor ( med prislappen kvar på UTSIDAN) placerade på uppfarten. Dessa plastkrukor innehåller några stackars halvdöda pelargoner med bruna prassliga blad och panikslaget rosa blommor i en torr nyans... Ja ja, hon får ha det som hon vill... För att slippa hennes nyfikna näsa hängandes över Gunnebostängslet funderade vi på vad som snabbt skulle kunna bli ett högt insynsskydd. Min mans oerhört trädgårdsduktiga faster sa: Sätt jordärtskockor. Och det gjorde vi. Och som dom växer!!! Jag måste rekommendera dessa härliga växter! Vi har fått ett insynsskydd som heter duga, och som blommar vackert. Nu läste jag ett inlägg om att dom visst sprider sig nåt alldeles väldigt.... Men det blir ett senare problem! Och tanten är ju egentligen snäll... Men hon pratar så förskräckligt..
ingrid fuxwall
Vad är din fråga eller ville du bara tipsa oss om att plantera denna växt för insyningsskydd?
Gossen Ruda
Tja, hon ville väl bara skriva av sig och komma med ett tips. Brorsan satte en gång jordärtskockor men gödslade lite för mycket. Den högsta blev 3,7 m fast skockorna undertill blev knappt synliga.
KURT
Frågor om insynsskydd tillhör ju de allra vanligaste här! Och de flesta tänker då bara på buskar och träd, men det finns ju (som t ex jordärtskockor) många andra alternativ. jordärtskockorna bör även ge en del insysnsskydd under vintern.
Wilmer
Hihi, lustigt. Precis den tanken har vi haft när vi hade en omåttligt tjötig granne... Våra skockor växer också manshöga. Nu har vi nya goa grannar så idén blev aldrig förverkligad dock. Skockorna står kvar i sitt land.

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon