Sonja.S
06-09-2007, 22:46
Ska skicka några sticklingar på posten, orotade, hur gör ni för att dom ska komma fram i bra skick. Att skicka nykapad och i början av veckan är självklart, men vad för sorts förpackning är bäst och vilka andra knep har ni?
Blomstertanten
06-09-2007, 22:57
beror ju lite på sticklingen. Jag brukar ta lite fuktad (inte dygnsur) vitmossa runt "stjälken" sedan slår jag in sticklingen i bubbelplast eller tidningspapper och sen i en kartong. Se till att sticklingarna inte ligger o far runt i kartongen. För att hålla nere portot försöker jag se till att kartongen inte är "högre" än 3 cm om det går. Över 3 cm så får man sätta på 2 extra frimärken för skrymmande. Kartongerna från t.e.x Bearnaisesås är perfekta om sticklingarna inte är för stora. Portot brukar då stanna vid 11 kronor.
I den här ordningen:
*Fuktat hushållspapper närmast stjälken
*Plastfilm runt det fuktade pappret
*Plastpåse
*Bubbelplast eller fluffigt hushållspapper
*Liten hård kartong eller tom hushållsrulle
*Omslagspapper
Tomma toa-rullar är utmärkta emballage! Förutsatt att inte sticklingen är för hög då förstås.
Fuktig bomull eller hushållspapper närmast stjälken, plastfilm som jag tejpar åt så det inte torkar, i ett tunt hårt paket med tidningspapper som fyller upp så de inte far omkring. Ungefär som föregående inlägg.
Väger numera på hushållsvågen och kollar på Posten.se portotabell så vet jag fraktkostnaden innan jag ska skicka, smidigt vid förskottsinbetalning. Tidigare innan jag fick min våg, åkte jag till posten och vägde in och sen hem och mejlade vad kostnaden ska bli.
Ååh, jag som varit så nyfiken på hur folk gör när de postar växter! Men det verkar ju inte vara så svårt... spännande!
Hushållspappersrullar om dom är av den hårda sorten, ( om det är dom mjuka kan dom bli önnu mjukare och slattriga om resan blir lång) en ask för videofilmer går också bra, och ibland även en liten plastbytta, för det finns rätt bra avlånga såna med bra mått som inte väger mycket, och inte är dyra, dessutom kan dom ju återanvändas flera gånger...närmast själva stjälken som alla andra, fuktat hushållspapper etc etc
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.