Full version: citrontimjan
Magdalena
Hej!
Har för några månader sedan inrättat en kryddtäppa framför huset
- platt, sol hela dagen nästan,mest lerjord som jag blandat med sand samt trädgårdsjord för att lätta upp den lite. Libbsticka, malört, citronmeliss, mynta och rosmarin trivs bra men inte min timjan. Jag flyttade den till ett ställe med mer sol, gav bättre jord men inget händer. Dålig kvalité på växten eller ska jag gödsla/flytta igen?
Magda
Ingrid på Västkusten
Prova med REN sand :-))

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
NU fattar jag varför min citrontimjan trivs så bra. Jag bara proppade ner den i rabatten vid husgrunden, kunde inte komma på någon annan plats just då. Där, invid husväggen, är det nästan bara sand (lite jord överst bara)! För torrt för det mesta, annars.
Kajsa H
Min citrontimjan står i lite halvskugga, ganska sandig jord med lite kompost i . Växer så det knakar, men blommar inte lika mycket som timjanen i full sol. Ska man ta till maten så är det ju bara en fördel.
spotty
Krukodla citontimjanen om det är svårt att få den att trivas i jorden.
evarina
Min trivs inte heller. Av 4 plantor lever en. Konstigt eftersom de växter på samma ställe (runt mitt snart döda äppelträd). Men den som lever gör det med besked. Konstigt. Kanske ojämn kvalité från odlaren?
/Eva
MadeleineB
[FONT=Arial][SIZE=7][COLOR=green]
Citrontimjan, liksom andra timjan, brukar vara anspråkslös och lätt att odla. MEN lerjord vill timjan inte ha! Så gör en ruta, krafsa ur lerjorden och lägg i annan jord gärna med mycket sand i, sätt din citrontimjan där. Den kommer säkert att trivas!

Någon rekommenderade krukodling, det går också bra, men då kan du få problem med övervintringen. Annars är timjan vintergrön, klarar vintrarna bra och du kan till och med krafsa fram den under snön och använda färsk timjan i maten, till och med mitt i vintern!
Hälsningar
Madeleine B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon