Kamomill
Min granne kom och visade någon sorts frökapsel som hon hittat, och min första tanke var att det skulle kunna vara magnolia (hon hade även med sig ett par blad som liknade magnoliablad).

Jag har letat efter bilder på internet, men har inte lyckats hitta någon frökapsel som ser ut som den. Den var helt grön (omogen kanske?) och formen kan beskrivas som en spiralvriden kolv med flera mindre "bucklor" i. Den var ca 1,5 dm lång.

Det hade varit roligt om någon kunde bekräfta min teori att det var magnolia, och kanske t o m ge förslag på vilken sort. Eller kanske är det någon helt annan växt?

Jag har ingen bild på den tyvärr.

g.gif
lyckero
Det låter som om det skulle kunna vara praktmagnolia eller någon annan sort. Det är som en avlång "kotte". När den mognar blir den alldeles röd, spricker upp och de röda fröerna hänger ut i små trådar.
Elisabeth
Piccante
Låter som Magnolia ja. Blad i spiral är typiskt för magnolia och andra mer "primitiva" växter.
Kamomill
Tack för svar! Ja, man kan säga att det liknade en slags kotte. Praktmagnolia är väl nästan den sort man ser oftast i villaområden, så det är nog troligt att det kan vara från den.

Om någon har bild på omogna magnolia"kottar" (eller vad ska man kalla det?) får ni hemskt gärna lägga in!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon