Full version: Rävsvans...
älvan
Är Rävsvansen perenn?
storm
Den är ettårig.
älvan

CITAT (storm @ 07-09-2007, 21:49) *
Den är ettårig.

Alltså...

Jag köpte den idag... Kan jag plantera den i min rabatt imorron, eller den tål inte frost?
Kommer den då nästa år igen?

Tack! (jag är nybörjare)... rolleyes.gif

Eva 33c
Den tål inte frost särskilt bra... Mina som stått ute i krukor och rabatter under hela sommaren är nu ordentligt frostnupna smile.gif
storm
Jag förstår inte hur man kan sälja sådana växter över huvud taget nu. mad.gif
älvan
Ojdå...

Vaddå lättlurad nybörjare...?!?
Jaja... Va fasiken ska jag göra? Kommer jag inte alls ha någon nytta utav den då?
Kan jag behålla den inomhus tills nästa vår/sommar, lever den då tro? *lite lessen i ögat juh*

Eva 33c
Det är så där vi alla har lärt oss saker och ting; genom misstag kompiskram.gif
Men plantera den i en kruka och ha den ute på trappen, men ta in den när det är frostvarning så kan du nog ha glädje av den ett tag till nu under hösten. Den går inte att spara över vintern ens om du tar in den för gott, då det är en "äkta" ettåring. Dvs när den blommat och satt frö har den gjort sitt och vissnar. (Det finns blommor vi odlar som ettåriga fast de är fleråriga i sin ursprungsmiljö. Tex lejongap)
Rävsvansen är en fin snittblomma också, om nu plantan är så stor att den medger plockning...
Karin z7
Har under många år odlat rävsvans. Röda svansar, Gröna svansar och rödbladiga.
Kanon som uteblomma í planteringar.
Men jag har ännu ej förstått hur man samlar frön från dem?
zaaritha
Finns några olika växter som kallas "rävsvans", vilken menar du?
älvan
CITAT (Eva 33c @ 07-09-2007, 23:39) *
Det är så där vi alla har lärt oss saker och ting; genom misstag kompiskram.gif
Men plantera den i en kruka och ha den ute på trappen, men ta in den när det är frostvarning så kan du nog ha glädje av den ett tag till nu under hösten. Den går inte att spara över vintern ens om du tar in den för gott, då det är en "äkta" ettåring. Dvs när den blommat och satt frö har den gjort sitt och vissnar. (Det finns blommor vi odlar som ettåriga fast de är fleråriga i sin ursprungsmiljö. Tex lejongap)
Rävsvansen är en fin snittblomma också, om nu plantan är så stor att den medger plockning...

Ja, man lär nog göra ett par misstag på vägen... Men, men, det hör väl till... Hehe...

Men när den sätter frö, vad innebär det?
Släpper den sina frö, o självsår sej?

/// Jessica

Lady Hamilton
Jag gissar på att det är någon liknande sort det pratas om här

[attachment=7183:X3TCACNE...CA07K4OT.jpg] [attachment=7184:images.jpg]

Amaranthus caudatus, rävsvans
älvan
CITAT (Lady Hamilton @ 08-09-2007, 14:37) *
Jag gissar på att det är någon liknande sort det pratas om här

[attachment=7183:X3TCACNE...CA07K4OT.jpg] [attachment=7184:images.jpg]

Amaranthus caudatus, rävsvans

Ja, det är en sådan... (jallefall den till höger)
Frösår den sej själv eller?

Mvh, Jessica
Eva 33c
CITAT (älvan @ 08-09-2007, 14:26) *
Men när den sätter frö, vad innebär det?
Släpper den sina frö, o självsår sej?
/// Jessica

Mina har inte självsått sig för frosten har som regel tagit dem innan fröet har mognat.
I sitt rätta klimat dör plantan alltså när den blommat över och bildat frö. Men hos oss kan frosten eller ljusbristen få den att sluta växa tidigare.
(Jag har tagit utgått ifrån att det är någon form av amaranthus, som Lady Hamilton visar på sin bild, du har köpt)
Lady Hamilton
blush.gif det vet jag inte men jag TROR att man måste så nytt varje år. Själv har jag sått den för första gången i år (och fröna är inte speciellt dyra att köpa)
älvan
Oki....

Då får jag helt enkelt njuta sålänge den varar...
Har faktiskt planterat ut den i rabatten idag...
Har inte plats till fler blommor på balkongen... Hehe! (vaddå hagalen?!)
Men, men, det blir väl lätt så med blommor (om man e blomtossig förståss)

Tack för all hjälp!

Men vet nån av er om Japanskt blodgräs e en perenn? *håller tummarna*
Eller vad heter denna plantan? Fick tips här på forumet att den hette Japanskt blodgräs (men googlade namnet, men fick fram ett helt annat gräs...) Så vad kan denna heta?

Mvh, Jessica
Eva 33c
Nu ska jag gissa på ditt gräs:
pennisetum setaceum rubrum eller fjäderborstgräs.
Isgrannatorps hemsida kan man läsa att den inte är vinterhärdig men går bra att övervintra inomhus.
Om det nu är den du har.... g.gif smile.gif
estet
Tycker ditt gräs har lite för smala blad för att vara Imperata Cylindrica, Jap. blodgräs eller Bomullsgräs som det nu ska heta. När jag googlar läser jag att det ska visst ha silvervita ax.
Hade 2 ex som jag satte i rabatten för övervintring men de klarade sig inte.

[attachment=7224:bomullsgräs_kruka.jpg]
älvan
CITAT (Eva 33c @ 09-09-2007, 00:40) *
Nu ska jag gissa på ditt gräs:
pennisetum setaceum rubrum eller fjäderborstgräs.
Isgrannatorps hemsida kan man läsa att den inte är vinterhärdig men går bra att övervintra inomhus.
Om det nu är den du har.... g.gif smile.gif

Jag kollade på länkarna du skickade... Men den jag har heter nog bara Pennisetum setaceum utan "Rubrum"... För min har gröna blad.
http://www.linnaeus.nu/Bibliotek/vaxt.asp?idnr=1651
Och där står att den är frosttålig...

Men jag ska nog ändå övervintra den inomhus... För säkerhets skull...
Siv i Bollnäs
Karin z7 och andra!

Jag bor i zon 5 och brukar ha rödbladig rävsvans varenda år då dom ju är utsökta i samplanteringar p g av sin häftiga färg. På hösten när dom blommat över, klipper jag bara av hela "tofsen" och ställer den uppochned i en plastmugg. Sen får fröna släppa ned sig i muggen bäst dom kan för det är stört omöjligt att plocka fram dom - det är knappt dom syns, förresten! På våren tar jag bara innehållet i muggen som nu är en blandning av en massa "bös" (som vi säger här) och eventuellt frön, och sår ut detta i småkrukor. Tro det eller ej, men plantor blir det!
Jag är med i en trädgårdsförening som brukar ha plantförsäljning vår och höst. Det skulle aldrig förekomma att någon har den dåliga smaken att sälja ettåringar så här års! Dåligt!

Hälsningar Siv i Bollnäs smile.gif
Monarda
Den här amaranten sår jag varje år och den är synnerligen lättsådd. Velvet Curtains heter den, blir meterhög och gör sig mycket bra tillsammans med tobaken Lime Blossom.

P1010394c.jpg

malin72
men vad är det för sort jag har då?????? nu när den har vissnat är det bara att ta frön från den då???? hoppas bara att jag fattar vad som är frön på den unsure.gif
[attachment=7372:blandat_07_274.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon