Full version: hästar
Eva i Skåne
Nu kommer jag med en sällsynt dum fråga, men jag kan inte mycket om hästar.

Jag ser ofta hästar med "huvudskydd" med öron på.
Vet inte att jag lagt märke till det förrän i våras och undrar vad det är för.
I våras tänkte jag att det kanske var solskydd, men nu?
Margith
Ja du Eva, jag kan inte så mycket om hästar jag heller, men som knappt tonåring gjorde jag åtskilliga år på travbanan.
Öronkappor används till hästar som är "skvätträdda" alltså hästar som reagerar på plötsliga ljud.
Tänk dig travhäst och publikens ljud... kan skrämma vettet ur vem som helst, eller hur??
Eller häst som går på sommarbete rakt under inflygningsplatsen till en flygplats....

En annan anledning att använda dem är om hästen går på bete någonstans där det finns gott om getingar, bromsar, myggor osv... Hästen har svårt att skydda sina öron.

zaaritha
Travhäst: skydd mot ljud.
Hästar i hage: skydd mot flugor......
Jag är ej säker...... confused.gif
NyUtslagenRos
Hallåj...
hästar som har huva "mössa" är för att skyddas mot flugor och en del hästar kan få soleksem och sånna saker därför har man huva på de på betet smile.gif
så har inget speielt mot ljud eller så
Eva i Skåne
Tack. Nu vet jag lite bättre blush.gif
NyUtslagenRos
smile.gif
var så lite så..
man måste ju fråga om man inte vet smile.gif
Leia
CITAT (Margith @ 07-09-2007, 23:01) *
Ja du Eva, jag kan inte så mycket om hästar jag heller, men som knappt tonåring gjorde jag åtskilliga år på travbanan.
Öronkappor används till hästar som är "skvätträdda" alltså hästar som reagerar på plötsliga ljud.

Jag har också gjort några år på travbanorna, vi använde ett par slags stora "bomullstussar" som satt fast i ett snöre och löpte ända bak till kusken. På upploppet drog kusken helt enkelt ut bomullstussarna med snöret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon