sveas trädgård
Vi håller på och gräver i trädgården, riktigt mycket och riktigt djupa hål. Vi ska göra en stensättning och jorden som blir över har vi forslat bort till ett hörn av trädgården som lutar. Så nu blev det hörnet liksom en spinnoff på stensättningen... Det är skuggigt, lummigt och mysigt därborta och vi har räknat ut att riktigt varma sommardagar kommer det bli toppen att sitta där! Efter att vi planat ut marken där i hörnet ska vi ha en lite paviljong där man kan dricka saft!! Nu till min fråga - jag vill ha en gång som slingrar sig fram till paviljongen, under äppelträden. Jag vill ha vita blommor och saftig grönska längs med gången. I mitt huvud dyker funkia och ormbunkar upp, men skulle vilja ha nåt mer. Är det någon som har tips??

ps. Det hör inte hit alls, men för väldigt länge sedan stod det ett slakteri på vår tomt. Gissa vad vi hittar när vi gräver? Griständer, ben och gamla rostiga knivblad.... Hu. Men det känns lite spännande....
Sollan
Under träden då låter det som en lund med vandrande skugga och då finns det mycket...
Höstanemon -rosa och vita med stora blad, blommar sensommar, praktbetonika -runda blad, blå blommor, astillbe -sirligt bladverk, blomställning i plymer,finns i alla möjliga färger, bergenia -storbladig marktäckande med rosa blomställning på försommar, hasselört -runda blanka blad marktäckande, stort treblad vit blomma med trebladiga blommor och blad. Stjärnflocka - gammeldags växt med vit/rosa vacker blomma som liknar gammeldags broscher (vissa kallar den för "Mormors brosch"). Vipprams -vita blomvippor våren. Myskmadra -vårblommande vita små stjärnor sprider sig. Vitsippor, liljekonvaljer....
Och förstås alla ormbunkar t ex adantium och hostor (funkia) också de med alla möljiga vackra bladverk, som t ex olika vitbrokiga blad.
Och mycket, mycket mer....

Krolliljan
Storrams, blekgul nunneört, gulbladig smällspirea, brudbröd, kanske. smile.gif
Kortis
Kärleksört går bra i skugga.Blommar nu hos mig.
Martina
Boxer
Dicentra spectabilis ’Alba’ - vitt löjtnantshjärta
Dicentra formosa ’Aurora’ - stort vitt fänrikshjärta
Lilium martagon ’Album’ - vit krollilja
Anemone sylvestris - tovsippa
Asarum europaeum - hasselört (finns roliga nya sorter, men den vanliga är också jättefin)
Lamium mac. ’White Nancy’ - rosenplister
Pulmonaria 'Moonshine' - lungört
Sanguinaria canadensis -blodört
Thalictrum rochebrunianum - skuggviolruta (ståtlig med vackert bladverk)
Thalictrum delavayi ’ Album’ - violruta
Helleborus orientalis - julros
Epimeduim younglanum Niveum - vit sockblomma

lycka till!
flower
lite fler förslag på skuggtåliga växter

Galanthus nivalis – Snödroppe
Galanthus reginae-olgae – Höstsnödroppe
Trillium grandiflorum ”Flore Pleno” – Stort treblad
Luzula nivea – Silverfryle
Carex grayi – Spikklubbestarr
Epimedium x youngianum ”Niveum” – Vit sockblomma
Fritillaria meleagris ”Aphrodite” – Vit kungsängslilja
Alchemilla glaucescens – Sammetsdaggkåpa
Hosta sieboldiana - Daggfunkia
Asarum europaeum - Hasselört
Polypodium vulgare - Stensöta
Hosta undulata ”Univittata” – Funkia
Geranium macrorrhizum ”Album” – Vit flocknäva

sveas trädgård
Tack så hjärtans för alla inspirerande svar! Jäklar vad jag vill gräva och plantera och ha sommar igen!!! Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon