Barbro
Hej
Är det npn som vet hur man får bort "grönt" på trä utomhus? Min man har köpt Jotuns "Kraft Vask".Min bror säger att det gårlika bra mes såpa och mkt billigare.
Mvh Babsan
Cacki
En kompis som jobbar i färgbranschen säger att om man använder såpa måste man skölja bort såpvattnet jättenoga efteråt eftersom det annars kan bli en lite klibbig hinna kvar. Såpan i sej är ju gödande och därför blir den en bra grogrund för nya alger.
EKLO
Jag har skrubbat och skrubbat med olika typer av algborttagningsmedel och borstar och svampar på väggar och utegolv i sommar, och det har blivit bra. Jag tror såpa eller medel också är en fråga om hur stora ytor och hur mycket man orkar och ids - algborttagningsmedel som bara är lite, lite utspätt med vatten går onekligen fortare (effektivare) än såpa, och har man många kvadratmeter tar min latmask överhanden. Men skäms en smula gör man ju ...

mvh Eklo
Bee
Det där med algpåväxt beror nog på vilket trä det är fråga om tydligen. Jag får ofta det på den där planteringsbänken jag köpte på Rusta för några år sen. Där gör vanlig Ajax susen!
Dom 20 år gamla furumöblerna blir smutsiga men aldrig gröna. Där gäller lite Ajax också.
Men altangolvet - där är det såpa som gäller. Hyfsat stark dosering också. Ingen speciell sköljning, det får naturen sköta om. Såpan hjälper till att bevara träet ljust o fint. Jag oljar inte altanen numera, använder enbart såpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon