Katti med torpet
Var ute i skogen och plockade lingon och svamp igår. Fick ideligen knäppa bort rubriserade odjur. Hade glömt bort dem men de tycks komma i mängder fram åt hösten. Ser ut som ett mellanting mellan liten spindel och fluga, kanske 1-cm stor och svart. De har rel. korta ben med kraftigt markerade knän (dvs böjar). På ryggen sitter det skira vingar (påminner om flygmyrornas) men jag har aldrig sett dem flyga. De kryper omkring på kroppen och är ursvåra att klämma ihjäl. Kryper med förkärlek in i hårbotten där det är svårt att få bort dem. Hittade en i morse när jag borstade håret, vill helst inte fundera på var han hade bott under natten...
Är det någon som vet vad dessa kryp är för ena?
Berith
Älgfluga låter det som, nästan snäppet äckligare än fästingar. fear.gif

KURT
Enda "fördelen" med dem är det att honan släpper släpper vingarna när hon hittat ett "byte". Det betyder att de batra äter en gång och att de inte kan sprida sjukdomar mellan olika djur/människor.
Alba
Nämen fy vilken otäcking. fear.gif
Pirum
Riktiga fähundar. Man får vara glad om man bara får ett par stycken på sig. Kryper under kläderna, svåra att klämma ihjäl. Jag mosade en sådan härom året, trodde förskräckt att det var en fästing när jag såg den blodiga fläcken och några ben som stack åt olika håll. Fick ta fram luppen innan jag såg det var en älgfluga *puh*.
*Ulrica*
De är det absolut läskigaste som finns i skogen enligt mej... blush.gif

Varje gång jag ser en så skriker jag till av rädsla, kan inte hjälpa det... -fear-.gif
de går liksom inte att vifta bort heller, utan man måste TA I DEM för att få bort dem.... crying.gif

Urk... de små krypen har förstört några svamputflykter för mej och min sambo... angry.gif

tyvärr fattar han ingenting och tycker att det är mycket knasigt att jag tar upp och gullar
med kopparödlor, grodor, snokar och andra mysiga djur wub.gif medan jag blir panikslagen av dessa kryp... crazy.gif
Betty
CITAT (Berith @ 08-09-2007, 07:25) *
Älgfluga låter det som, nästan snäppet äckligare än fästingar. fear.gif

Jag läste på Jägarförbundets hemsida att de finns ända upp till södra Norrland.
Fy så mycket äckelpäckeldjur ni har där söderöver! -fear-.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 08-09-2007, 17:51) *
Jag läste på Jägarförbundets hemsida att de finns ända upp till södra Norrland.
Fy så mycket äckelpäckeldjur ni har där söderöver! -fear-.gif

Ja, och i år har vi fått era jäkla mygg också! naughty.gif
zaaritha
Arma älgar, de lider!
Betty
CITAT (Biggan_ @ 08-09-2007, 20:31) *
Ja, och i år har vi fått era jäkla mygg också! naughty.gif

Javisst, vassego! Slit dem med hälsan! tongue.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 08-09-2007, 21:17) *
Javisst, vassego! Slit dem med hälsan! tongue.gif

angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon