Odlarinna
08-09-2007, 09:47
Nu är det snart dags igen att ta in änglatrumpeterna.Numera bor jag i en lägenhet och har haft dem på balkongen,Varje år har jag skänkt bort dem till bekanta,nu är det inga som vill ha dem.Kan man möjligtvis ta in dem i badrummet eller annan varm skrubb???????? Tål dem det?
Jag har läst om andra att de förvarat den i rumsvärme och det har funkat hyfsat. Nackdelen är att den förmodligen kommer att skräpa en del och den får tydligen ganska lätt spinn. Jag antar att man måste hålla den lite "grön" med lite blad kvar när den inte får gå ner i riktig vintervila och att det är därför som den angrips. Men i någon mörk skrubb ska du nog inte förvara den utan snarare så ljust som möjligt. ( Jag har inte prövat själv utan detta är bara vad jag hört från andra.)
Irene_L
08-09-2007, 10:49
Jag övervintrar mina änglatrumpeter i rumstemperatur.

Mina står på övervåningen i en hall vid fönstret. Inte med nåt extraljus utan får nöja sig med det ljuset som kommer från fönstret. De tappar en hel del blad men har grönt kvar i topparna.
De flesta brukar klara sig bra, en dog förra året. Men den verkade lite svår eftersom det inte gick att ta sticklingar av den ens.
De fick inte spinn men löss. Men det fick jag bort med såpvatten.
Ser man till att jorden hålls fuktig, så kommer inte spinnen. Sen finns det provadopinnar man kan sätta i som förebyggande.
Kan man ställa trumpeterna i källaren??
Hur mycket ljus, vatten och värme behöver dem över vintern?
Kan man klippa ner dem när man tar in dem eller gör man det i vår?
Du kan ställa dem i en källare. Jag förvarar mina änglar i en mörk källare som har en temperatur på 18 grader ungefär. Det som krävs är att man vattnar lite oftare om de står varmt. Jag vattnar mina varannan till var tredje vecka ungefär. Jag klipper inte ner dem på hösten om det inte krävs för förvaringens skull. På våren tar jag bort de svagaste grenarna (ljusgröna på gränsen till vita) som vuxit ut pga att de står i värme och mörker. Jag tar även bort intorkade toppar. Jag har förvarat mina under dessa förhållanden under 4 vintrar och de mår prima. Inte har jag fått något spinn på dem hitills heller.
Odlarinna
09-09-2007, 07:08
Tack för alla upplysningar.Jag skall nog prova att ha min "rosa" inne och hoppas på det bästa,
Det är kul att få läsa andras erfarenheter av olika vinterförvaringar. Man kan inte låta bli att förundras lite över hur anpassningsbara våra vänner änglarna ändå är!
Själv förvarar jag också mina mörkt nere i källaren. Tempen brukar ligga mellan 12 - 15 grader. Jag håller dem på sparlåga och de har inte tillstymmelse till blad kvar och vatten får de bara högst 1 gång / mån. Visserligen torkar en och annan färsk topp in lite grand men det gör inte så mycket eftersom jag har lite svårt att sätta sekatören i dem när det är dags att vakna, så kan de sköta detta själva så inte mej emot.

De får inte heller spinn trots att de hinner bli rejält torra men det beror nog på temp och bladlösheten skulle jag tro.
Alexander-VG-zon3
09-09-2007, 12:57
så gör jag med tar ner den i källaren ( i norra delen) där står dom i total mörker ca +12c +10c och inte en droppe vatten . till våren så kommer där nya blad hela vägen upp .men då ängel även växer i tropiskt klimat så kan man skapa ett svalt ( +15c +20c) tropiskt klimat inne så funkar det utmärkt problemet är ljuset och hur mycket vatten , då vi inte har ljuse i norden så övervintra vi dom svalt . men ger man dom lite mer vatten ev extra ljuse klarar dom även av en inne vinter i +15c .optimalt är dock +5c +10c och torrt eller en vinterträgård .
skogstroll
09-09-2007, 15:36
jag har en fin trumpet men den har bara hunnit blomma ca 2 blommor och har knoppar hängande, nån som vet hur man kan få till det så att resten också blommar?
Alexander-VG-zon3
09-09-2007, 15:49
resten kommer slå ut också ,, tills dom är klara att slå ut . beror ju helt å hålet på hur värmen och ljuset är
Själv förvarar jag mina änglar under belysning, i minst 4+, i växthuset över vintern. Så här ser det ut i slutet av februari, när man kikar in i växthuset.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...si&img=2476
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.