Full version: Fuschia
LottaK
Kärt barn ger nöje, fägring, besvär och frågor ...
Jag fick en stamfuscia i våras, den har blommat fint hela sommaren!
Nu närmar sig hösten och då ska den ju tas omhand lite särskilt inför vintersömnen.
Har jag förstått rätt?
- Ska man klippa bort alla blommor och allt grönt?
- Sen ta in den i ex garaget, svalt och mörkt ... låta den stå, ev. vattna då och då?
- På våren väcka försiktigt när den börjar skjuta små vita skott som sen blir gröna ... ge lite vatten.
- Ta ut den igen när det är stadigt varmt ute?
Vill verkligen kunna skryta nästa sommar att jag lyckats övervintra presenten.
Lotta
Alexander-VG-zon3
du kan ha den ute tills det blir lätt frost då tappar den bladen . sen tar du in den sätter den mörkt och svalt 0c +10c den kommer tappa alla bladen under vinterns gång . jag övervintrar mina i ett källar fönster som är åt väst . hålls torr vattnas kanske en eller två gånger på vintern och då inte igenom vattna den . sen planterar jag om den i feb ( vattna inte mycket i början) sen står den kvar fönstret och i takt med ljuset kommer kommer nya blad då får den mer vatten . sen tar jag ut den i mars-april (tar in den om det blir frost) och ute i ljuset och värmen tar det inte lång tid förens bladen kommer sen blommar den i maj . det som är det kritiska är när den ska vakna då den måste åter bilda sugrötter och det är lätt att man övervattnar den då.plus kan man inte ta ut den i mars-april i hela landet men när det är +10c +15c i solen på våren kan man sätta ut den . jag sätter mina i söder solen men det bästa är öst-väst
Christer i Falköping
Det bästa är att ta bort bladen på den, för då finns det ingen risk att ohyra övervintrar på den. Sedan beror det också på hur varmt/svalt du har det i garaget. Runt 3-5 grader är bäst. Då behöver den bara några droppar vatten på vintern. Varmare än så, så bör du ha bladen kvar och dessutom måste du ha extraljus. Annars är det stor risk att den växer i mörkret och till slut ger upp.
Christer.
LottaK
Tack för råden!
Nu blir det spännande att se hur jag lyckas.
Håll tummarna för mig!
Gåsis
Jag gör helt tvärt emot vad man ska. Först väntar jag tills första frostknäpp, sen avlövar jag dom och klipper ner rätt rejält. Ser till att dom är nästan helt torra i jorden och sen in under huset. Där är mörkt och frostfritt. Det jag inte alls gör som man ska är att jag tar in dom på våren. Fast det är ju inte fullvarmt i stugan. Om jag väntar med att ta fram dom tills dom kan stå ute får jag inga blommor förrän till hösten. När dom väl kommer in i värmen är det jätteviktigt att inte vattna för mycket första tiden. Sen får jag avhärda som med andra växter.

/Åsa
Tjoppa
Jag brukar beskära mina på våren, inte nu till hösten och vintervilan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon