Vi ska så eller rulla gräs och funderar nu på vilket som igentligen klarar vintern bäst??
Vi bor i mälardalen, någon som vet vad vi borde använda??
Tror inte det har så stor betydelse. Sår du nu så kommer fröna igång och börjar gro ordentligt i vår. Iaf så rekommenderar man att man strör gräsfrö på hösten här uppe i Norrland.
Å andra sidan så är ju rullgräs redan etablerat och klarar ju det mesta. Men det torde va bra mycket dyrare.
Någon som vet hur mycket dyrare det är med rullgräs??
Rullgräs är bra om man snabbt vill ha en bra gräsmatta.
Ciczi
Annamal
09-09-2007, 18:33
Hej!
Jag har bara erfarenhet av att så gräs, men det funkade alldeles utmärkt att göra det på hösten där jag bor (zon 1). När vi flyttade in i vårt hus gjorde vi vid marken och sådde gräset så sent som i början av november. Tack vare ett par milda veckor hann det börja gro och på våren tog det fart som bara den! Det blev gångbart så fort jorden torkat upp lite på våren. Det enda som möjligen var lite besvärligt var att vi hade ganska stenig jord och när marken sjönk under vintern fick vi ta en vända till och plocka lite sten på vårvintern.
Lycka till vad du än väljer!
Clara L.
10-09-2007, 13:41
Jag tror att gräs på rulle kostar runt 20 spänn kvadratmetern. kanske lite mer.
Det är ju lite lättare att reparera en sådd i vår om det nu skulle gå galet i vinter...
Mariann
11-09-2007, 07:01
Räkna med 25 kr kvm, men du får en otroligt fin och TÄT matta, där ogräs har svårt att etablera sig, ifall man sköter den med gödsel åren efter......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.