|
gammelnalle
08-09-2007, 18:46
Plötsligt så har jag "fullskärm" dvs inte en massa verktygsfält och annat tjafs... har ingen aaaaaaaannnnning om vad jag gjort..
Inga problem med att ställa musen länsgt upp och då poppar verktygsfälten ner...
DVS jag gillar nuvarande "screen" men VAD har jag gjort... och hur kommer jag tillbaks respektive hur gör jag nästa gång för att få "full skärm" ??
Som alltid så litar jag på att odlas dataexperter kommer mig tilll undsättning.
b
testa med att "peta fram" fälten, högerklicka och välj "lås aktivitetsfältet"
Tryck F11 för att växla mellan helskärm och vanlig skärm.
gammelnalle
08-09-2007, 20:19
CITAT (LadyG @ 08-09-2007, 20:48)  Tryck F11 för att växla mellan helskärm och vanlig skärm. JA det funkarTACK!! b
Been there, done that!  Lilleman börjar bli så klåfingrig nu så han har gjort alla möjliga nya inställningar på datorn. Flera gånger har han lyckats på en sekund att trycka på nåt så att html-sidan blir förminskad till en liten miniatyr, nån som har en aning om hur man tar bort det? *Kapar tråden*
gammelnalle
08-09-2007, 20:28
CITAT (Magdis @ 08-09-2007, 21:21)  Been there, done that!  Lilleman börjar bli så klåfingrig nu så han har gjort alla möjliga nya inställningar på datorn. Flera gånger har han lyckats på en sekund att trycka på nåt så att html-sidan blir förminskad till en liten miniatyr, nån som har en aning om hur man tar bort det? *Kapar tråden*  Bara du inte kapar AV tråden.... VI (och speciellt JAG) tar tacksamt emot alla datortips... så kapa på du!! (jag fick idag lära mig hur man i Excel kan "låsa" en rad så att man kan se vad som står "längst upp" även om man scrollar ner..) b
CITAT (gammelnalle @ 08-09-2007, 21:19)  TACK!! b Varsågod  CITAT (Magdis @ 08-09-2007, 21:21)  Been there, done that!  Lilleman börjar bli så klåfingrig nu så han har gjort alla möjliga nya inställningar på datorn. Flera gånger har han lyckats på en sekund att trycka på nåt så att html-sidan blir förminskad till en liten miniatyr, nån som har en aning om hur man tar bort det? *Kapar tråden*  Menar du så att texten blir liten, eller hur menar du? Eller menar du att han gör själva fönstret litet?
Funderade vidare lite  Prova att använca CTRL och + (zooma in) eller CTRL och - (zooma ut), kanske?
gammelnalle
08-09-2007, 20:43
hmmm... zooma in/ut hittar jag inte på mitt tangentbord.. eller skall man skriva in det??
b
Blomstertanten
08-09-2007, 20:49
Ctrl + Z kanske ? Gissar vilt bara !
gammelnalle
08-09-2007, 20:55
Gissa är bra...men hur zooooooomar man ut då??
(ctrl Z funkar inte)
b
Blomstertanten
08-09-2007, 20:57
Skrev ju att jag gissade vilt ! Måste säga att jag förstår inte ens riktigt vad Magdis menar
Texten blir pytteliten och själva websidan också men fönstret är lika stort om jag minns rätt. Det är precis som när man zoomar ut ja. Men var finns "zoom-knappen"?
DEt finns ju tre knappar uppe till höger
allra längst till höger:Krysset som vi stänger rutor med
I mitten: mitt-emellan-rutan (när fönstret är maximerat) det består ju av två rutor på varandra ELLER maximera rutan
och till vänster: minimera rutan
När man har klicka på mitt emellanknappen så man får ett fönster som går att flytta o lägga bredvid varandra, o ändra storlek på fönstret.
Ibland kan det bli så tokigt att detta lösa flyttbara fönster är ganska litet av nåon anledning, kanske bara 2 ggr 2 cm, då får man ställa sig på en kant o då får man en dubbelriktad pil. Man trycker då ner musknappen o drar så att fönstert blir större.
gammelnalle
08-09-2007, 21:05
CITAT (Blomstertanten @ 08-09-2007, 21:57)  Skrev ju att jag gissade vilt ! Måste säga att jag förstår inte ens riktigt vad Magdis menar  fortsätt du att gissa vilt... ÄLG??? jag testar... b CITAT (Ralf @ 08-09-2007, 22:01)  DEt finns ju tre knappar uppe till höger
allra längst till höger:Krysset som vi stänger rutor med
I mitten: mitt-emellan-rutan (när fönstret är maximerat) det består ju av två rutor på varandra ELLER maximera rutan
och till vänster: minimera rutan
När man har klicka på mitt emellanknappen så man får ett fönster som går att flytta o lägga bredvid varandra, o ändra storlek på fönstret.
Ibland kan det bli så tokigt att detta lösa flyttbara fönster är ganska litet av nåon anledning, kanske bara 2 ggr 2 cm, då får man ställa sig på en kant o då får man en dubbelriktad pil. Man trycker då ner musknappen o drar så att fönstert blir större. nja... jag undrar om jag missförstår... med DE knapparna så ändras ju , precis som du skriver, storleken, men jag pratar om att HELA vertygsfältet försvinner... kolla med F11 får du se.. b
Blomstertanten
08-09-2007, 21:07
Jag tror att Ralf svarade på Magdis fråga ! Om man går in på Visa i menyn och väljer verktygsfält så kan man ju ändra där
CITAT (gammelnalle @ 08-09-2007, 21:43)  hmmm... zooma in/ut hittar jag inte på mitt tangentbord.. eller skall man skriva in det??
b Alltså du ska trycka ctrl och tangenten +för att zoma in och ctrl och tangenten -för att zoma ut  CITAT (Magdis @ 08-09-2007, 21:59)  Texten blir pytteliten och själva websidan också men fönstret är lika stort om jag minns rätt. Det är precis som när man zoomar ut ja. Men var finns "zoom-knappen"?  Det är egentligen inte en knapp utan en kombination av två knappar: För att zoma in: ctrl och + För att zomma ut: ctrl och - + och - hittar du på det numeriska tangentbordet allra längst till häger på tangentbordet också. De finns på två ställen, båda fungerar bara man håller ner CTRL samtidigt.
gammelnalle
08-09-2007, 21:43
CITAT (LadyG @ 08-09-2007, 22:40)  Alltså du ska trycka ctrl och tangenten +för att zoma in och ctrl och tangenten -för att zoma ut  oki.. NÅT händer..... men inte samma som F11.. b
CITAT (gammelnalle @ 08-09-2007, 22:43)  oki.. NÅT händer..... men inte samma som F11.. b Exakt, det var det Magdis frågade efter tror jag. Man kan zooma in och ut på en sida nämligen och det är nog det Lilleman gör  Det kan vara bra om man (som jag) är grymt närsynt och vill kunna läsa finstilt text också, så det är inte bara glada juniorer som använder zoomen
CITAT (LadyG @ 08-09-2007, 22:43)  Alltså du ska trycka ctrl och tangenten +för att zoma in och ctrl och tangenten -för att zoma ut  Det är egentligen inte en knapp utan en kombination av två knappar: För att zoma in: ctrl och + För att zomma ut: ctrl och - + och - hittar du på det numeriska tangentbordet allra längst till häger på tangentbordet också. De finns på två ställen, båda fungerar bara man håller ner CTRL samtidigt. Japp, så var det! Det är alltså där den lille filuren har tryckt! Nu vet jag hur man ändrar tillbaka nästa gång.
Inte för att jag fattar så värst mycket av vad just detta problem handlar om... men jag vet iaf att vad helst man frågar om.. så får man svar här på Odla.nu forum.
gammelnalle
08-09-2007, 22:32
CITAT (Netha @ 08-09-2007, 23:24)  Inte för att jag fattar så värst mycket av vad just detta problem handlar om... men jag vet iaf att vad helst man frågar om.. så får man svar här på Odla.nu forum.  precis.. här får (bäääää) man svar b (om någon tycker/tyckte att jag borde tackat för hjälp jag fick igår... så PM ade jag den peoosnen)
CITAT (Magdis @ 08-09-2007, 23:00)  Japp, så var det! Det är alltså där den lille filuren har tryckt! Nu vet jag hur man ändrar tillbaka nästa gång.  Visst är de kluriga, de små liven  De lär sig bländande fort, de små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|