Annixxa
Jag har fått ett litet apelsinträd som nu håller på att få nya frukter (jag är väldigt stolt wink.gif Det står i en pytteliten kruka och jag undrar när jag vågar plantera om den i en större kruka. Jag antar att det inte är så smart att göra nu när den får ny frukt? Tar tacksamt emot era tips!

Mvh Annika
freddie
Till våren. Februari - mars skulle jag satsa på.
MariaS
Citrusar har mer eller mindre frukt och blommor under hela året. Det brukar ta 6 - 8 månader för en citron att mogna t.ex.. Om man är försiktig går det bra att plantera om månadsskiftet februari/mars, när det börjar ljusna lite mer på dygnet. Då sammanfaller i regel nästa blomning lite bättre med våra årstider.
Lady Hamilton
Om krukan är full med rötter då bör du plantera om redan nu. I annat fall håller jag med de andra att omplantering på våren är lämpligt. Du ser själv när plantan börjar skjuta nya skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon