Jag har grävt bort en bit av den gamla jorden och rensat ogräs där. Ska lägga på mer ny jord och där jag inte hinner plantera något nu slänger jag ut Honungsörtfrön som jag tänkte mylla ner där i vår. Lite sent ute är jag kanske men det står på fröpåsen att man kan så september ut. Allt för att jorden inte ska ligga bar och ogräset utveckla sig.
Tror ni att det är en bra idé?
Sen har jag en bit som jag böjrat gräva ur för sittplats. Där har jag också försökt rensa bort ogräsrötter så mycket som möjligt.
Men sen har jag ju resten av odlingsplätten kvar som är täckt av diverse ogräs. Jag hinner inte gräva om allt nu inför vintern. Tänkte att jag skulle samla tidningar och lägga där med lite jord på. Eller är det mer effektivt med presenning? Kommer det inte massor av sniglar under en sådan?
Hur långt tid tar det innan tidningarna förmultnar och man kan börja gräva om där i jorden för plantering?
Nästa sommmar kan jag ju hinna gräva om en bit till som jag kan så något tillfälligt i så att inte ogräset tar över där igen. Kanske potatis eller något som är bra mot ogräs.
Hällde också ut spritättika 12 porcentig, blandat med vatten och salt i en grusgång. Har läst att det ska ta kål på ogräset och att det aldrig kommer att växa något där. Stämmer det?