Söttok06
Jag har grävt bort en bit av den gamla jorden och rensat ogräs där. Ska lägga på mer ny jord och där jag inte hinner plantera något nu slänger jag ut Honungsörtfrön som jag tänkte mylla ner där i vår. Lite sent ute är jag kanske men det står på fröpåsen att man kan så september ut. Allt för att jorden inte ska ligga bar och ogräset utveckla sig.

Tror ni att det är en bra idé?

Sen har jag en bit som jag böjrat gräva ur för sittplats. Där har jag också försökt rensa bort ogräsrötter så mycket som möjligt.

Men sen har jag ju resten av odlingsplätten kvar som är täckt av diverse ogräs. Jag hinner inte gräva om allt nu inför vintern. Tänkte att jag skulle samla tidningar och lägga där med lite jord på. Eller är det mer effektivt med presenning? Kommer det inte massor av sniglar under en sådan?

Hur långt tid tar det innan tidningarna förmultnar och man kan börja gräva om där i jorden för plantering?

Nästa sommmar kan jag ju hinna gräva om en bit till som jag kan så något tillfälligt i så att inte ogräset tar över där igen. Kanske potatis eller något som är bra mot ogräs.

Hällde också ut spritättika 12 porcentig, blandat med vatten och salt i en grusgång. Har läst att det ska ta kål på ogräset och att det aldrig kommer att växa något där. Stämmer det?
KURT
Du kommer inte att bli av med allt ogräs. Honungsöreten kanske kan konkurrera ut fröogräs, men finns det rotogräs så måste all deras rotdelar bort. Täcker du marken, så kan den bli lättareatt gräva sedan, men skall man verkligen döda allt där så måste det vara täckt i upp till 2 år.
Söttok06
På den biten som jag har grävt upp har jag försökt rensa bort det jag har sett av olika rötter i jorden. Hoppas att jag fick bort det mesta. Men för att inte jorden bara ska ligga bar tänkte jag så lite Honungsört där jag inte hinner plantera. Är inte det bra för jorden också och sen mylla ner i vår.

Sen har jag massor av ytor kvar som jag inte ens har hunnit gräva alls. På vissa ställen där tänkte jag täcka med ett tjockt lager tidningar och lägga jord över så får det väl ligga så ett tag. Nästa år hinner jag nog ändå inte gräva upp allt och plantera. Utan det får bli en bit i taget.
Har en sittplats som jag ska göra i ordning också med grus och kantstenar. Det tar nog hela sommaren.
KURT
Det är egenligen aldrig bra med bar jord, så kan man ha något växande där hela tiden så är det bara bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon