mamamaggan
Har tyvärr ingen bild på sparven men den var verkligen rund som en boll .

Vi var och fikade på en uteservering för några dagar sedan. Där kommer denna enormt runda gråsparv flygande. Jag ljuger inte alltför mycket om jag säger att magen nästan släpade i marken när den hoppade omkring.

Kan småfåglar verkligen bli så överviktiga eller var det något annat fel på den ?
Biggan_
CITAT (mamamaggan @ 09-09-2007, 00:19) *
Har tyvärr ingen bild på sparven men den var verkligen rund som en boll .

Vi var och fikade på en uteservering för några dagar sedan. Där kommer denna enormt runda gråsparv flygande. Jag ljuger inte alltför mycket om jag säger att magen nästan släpade i marken när den hoppade omkring.

Kan småfåglar verkligen bli så överviktiga eller var det något annat fel på den ?

Den hade kanske varit hos Netha o käkat! rotfl.gif
mamamaggan
Så var det ju så klart ! a0a.gif Tänkte inte på det !
amaira
Rent spontant tänker jag, att den kanske frös? En fågel har ju ett rejält duntäcke som de kan "rugga upp" under de vattenavvisande ytterfjädrarna. Då är de som en boll.

Men jag antar att det var en fet fågel som du såg, och ja, varför inte? Det kan finnas många orsaker till abnorm fetma, även hos en liten fågel.
mamamaggan
Nej det var inte uppburrade fjädrar utan hela fågeln var liksom abnormt stor. Antar att den levt på för mycket wienerbröd o d.
Blomstertanten
Bröd och sötsaker är väl inte egentligen fåglars "normala" föda. Deras föda är ju egentligen frön och insekter (beroende på fågelart naturligtvis) så de kan säkert bli feta av wienerbröd.
Shangalia
Jag har också sett och lagt märke till tjocka små fåglar som håller till
Utanför ute serveringar och matställen,
Tror nog Boven i dramat är Övergödning....
Tyvär sad.gif

Vet själv att jag brukar slängga till dom någon smula i bland när man har suttit på någon ute servering
Men tänk då hur många dom där " små" smulorna blir när många slängger till dom smulor.

Kan juh inte bli något annat resultat än FETA..
Ska nog sluta att kasta socker smulor.
Och bjuda dom på frön i stället!

Shangalia!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon