Full version: Gammal Poppelhäck
Kicka i Rosenlund
En gammal, 5-6 meter hög poppelhäck behöver snyggas till. Den var välskött de 10 första åren men inte nästkommande 10 år.
Häcken växer som en fortsättning på ett plank och jag skulle nu vilja klippa ner den till samma höjd som planket, som är ca 2 m.
Är dock rädd att det kommer skjuta massor med rotskott pga denna omilda behandling. Törs jag eller ska jag fara varsammare fram med häcksågen. Inga större problem med rotskott hittills, vad jag vet.

Hoppas någon kan hjälpa mej med detta problem! help.gif
Första gången här, får se hur jag lyckas. Mvh Kicka i Rosenlund
Bengt i Särö
Hej Kicka i Rosenlund
Det går säkert bra att såga ner poppelen till två meter och några rotskott kommer inte på den höjden,sen beror det på om
den är enstamig eller flera stammar nedtill.det beror på vilken sort det är.
Hälsningar
Bengt i Särö
Cilla
Jag har startat om flera poppelhäckar i zon 3 i bra trädgårdsjord. Tidigare var de toppkapade på 2 och 3 meter, det är inte bra. Ddet blir fult, träden skjuter upp i höjden med några toppskott men stammar upp sig i övrigt och ser inte alls ut som en häck utan som en grovt kapat trädrad.

Istället drog jag nedd poppelträden/trädraderna till marken, jämns med, tidigt på våren. Jag var inte helt onervös för följderna, t ex att det skulle slå upp rotskott överallt eller att den inte skulle palla att skjuta många skott på flera år och därmed bli gles och ful.

Den ena häcken tog tid på sig, först till midsommar kom skotten. Men då kom de med besked och i juli var häcken samlad kring stubbarna, ca 3 meter hög som högst och tät. Den andra kom igång tidigare och gav ungefär samma resultat. Ingen av dem skickade rotskott första säsongen utanför häckområdet.

Detta var balsampoppel, ena häcken var 20åriga träd och den andra var ca 25åriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon