Vissa blommor sår man direkt i slutkrukan, tex Lobelia. Vilka fler gör man så med?
Tänkte att jag skulle sikta in mig på sådana nästa gång för att slippa ha en "driljon" för många småplantor som ska skolas om....som jag sedan inte har plats för.
Jag är dessutom lite lat så det skulle passa mig bra att slippa skola om dem.
Det funkar ganska skapligt för växter typ backnejlika od som bildar kuddar av många småplantor, vissa grässorter, en del solitärväxter som ricin och annat storvuxet. Tänk bara på att den jord som inte nåtts av rötter får absolut inte vara blöt för då är risken stor att plantan ruttnar. Jag tycker att det bästa är att åtminstonde kosta på sej en omskolning just pga detta.
kerstin z5-6
10-09-2007, 21:27
Inga enligt min mening ...det blir sällan bra
jag tycker att det kan bli besvärligt du måste ha ganska
stora krukor ta väldig plats har funderat på klockranka
tycker den är fin men den ska man ju inte omskola eller
kan man göra som man vill, den kanske har känsliga rötter.
kerstin z5-6
11-09-2007, 10:45
jag har alltid omskolat Klockranka
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2007, 11:45)

jag har alltid omskolat Klockranka
Va bra, tackar, man blir ju orolig när man läser hur man
ska göra( man är ju en glad Amatör) för det brukar ju
alltid bli ont om plats på vårsidan.
Lady Hamilton
11-09-2007, 12:38
Leia
Enligt mina erfarenheter så är det endast ett få tal blommor som lämpar sig för att så i "stor kruka" direkt (de enda jag kan kommma på nu är Solros o Luktärt) Tvärt om så gynnas blomplantorna av att skolas de växer mycket bättre då.
Risken om man sår i en för stor kruka, är att fröna ruttnar eftersom det är mycket jord som blir blöt och tar lång tid att torka upp och blöt jord är oftast kyligare än lätt-fuktad (=fröna gror sämre i kalll jord). Lämpligast är ju att ha så lite blöt jord som möjligt runt det lilla fröet så miljön håller "lämplig" fuktighet/temp och hinner torka upp emellanåt. Sedan så gör omskolningen så att plantan får en "ny start" Alltså från att bara växa lite och sakta så kommer den i gång ordentligt med växtligheten efter omskolning. (Jag själv skolar ofta 2-4ggr men det är olika, de flesta skolar 1-2 ggr) En annan aspekt på det hela är att många frön gror sämre i "plant jord" och därför bör man så frön i "så-jord" i allafall de sorter som är dyra elller som man verkligen vill lyckas med
Men självklart gör du som du vill
men jag ville ändå delge dig min åsikt Ha det gott
/ Ladyn
Tack för svar.
Det verkar inte som det är någon bra ide jag hade.... Även om det hade varit bekvämt

Det blir till att skola om har jag nu förstått.
Jan Lindgren
14-09-2007, 09:35
Hej!
Det går utmärkt att så direkt i slutkrukan. Jag har provat med många perenner men inte med annueller. Nackdelen är att det går åt mer dyra fröer och att det lätt kommer in ogräsfröer om krukorna står ute. Dräneringen som många pratar om är inget problem om man har en vettig jordblandning. Själv använder jag en blandning av torv och grus. Ska fröerna stå inne så är det slöseri med utryme att inte använda sålådor och sedan skola om plantorna. Att skola om plantorna flera gånger är bara nödvändigt om man har ont om utrymme.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
14-09-2007, 10:36
?????
men det är väl det de flesta säger ? Så -bredså i sålåda och skola om när groddarna är uppe och har tre fyra karaktärsblad
Så Inte
-i´den kruka som du ev vill ha växterna i sedan-dvs en stor 40 cm utekruka =slutkruka
Oavsett perenner eller anueller blir resultatat bäst så -och oavsett du sår inne i januari under ljus, eller sår och ställer ut perennsådder för grodd ute under våren ?
Alltså så-skola om ger bäst resultat-det går liksom inte att hoppa över " skola ut"aktiviteten
Dessutom är det först då plantorna tar fart och blir fina och stora ex:)
kickistina
14-09-2007, 10:49
CITAT (Lillja @ 11-09-2007, 11:21)

jag tycker att det kan bli besvärligt du måste ha ganska
stora krukor ta väldig plats har funderat på klockranka
tycker den är fin men den ska man ju inte omskola eller
kan man göra som man vill, den kanske har känsliga rötter.

Jag har sått klockranka imånga år,först höll jag på att skola om dem,jag vart lat så jag slutade med det,sätter flera frön i en större kruka,det funkar jätte bra!Får alltid mycket beröm för mina klockrankor!De blommar också ganska rikligt..Jag sår dem redan i början Mars inomhus.Vissa andra växter bör man skola om,för att de ska bli kraftiga och fina.
Biggan_
14-09-2007, 11:47
Jag använder ofta en annan variant eftersom jag nog är lite lat jag också

och tycker att det är jobbigt att omskola utan att plantorna går sönder. Jag sår ett eller några frön (beroende på vad det är jag sår) i torvbricketter. När rötterna tittar ut genom torven planterar jag plantan på sin plats. Man kan ju inte göra detta om man sår mycket för det blir ju ganska dyrt, men vissa utvalda går ju bra. Tomatplantor brukar jag plantera i bricketter men dom får mellanlanda i kruka innan jag sätter dom på sin slutliga plats för dom måste växa till sig ordentligt först.
Jag tycker det är praktiskt med torvbricketter om man inte skall så hemskt mycket och man behöver inte en massa krukor. Ställer dem på brickor.
Jan Lindgren
15-09-2007, 19:04
Hej!
Naturligtvis går det att hoppa över "skola ut aktiviteten". Man gör det varje gång man sår morötter eller andra grönsaker. Det är inte annorlunda med prydnadsväxter. Samma fördom möter man ofta när det gäller att plantera om växter. Det går inte att sätta en liten växt i en stor kruka. I år har jag planterat ett antal Rubus och Fragaria stående i 6 cm krukor direkt i 50L krukor. Jag har också planterat nyss rotade sticklingar av Vaccinium angustifolium i en 50L kruka. De trivs utmärkt och växer mycket bra när de fått utrymme och bra jord. Jag kan tänka mig att det kan bli problem om man har alltför kompakt jord eftersom dräneringen då blir dålig. Använd lämplig jord och sätt eller så plantorna direkt i stor kruka. Det går bra!
MVH
Jan Lindgren
Snigelhatare
15-09-2007, 20:21
Kickistina.Hur gör du? Jag har sått klockranka inne tidigt, några frön i en ganska stor kruka. Tog plantorna ur krukan och satt i en rabatt på en inglasad altan. Har en enorm massa gröna stora kraftiga fina rankor nu men inte tillstymmelse till knopp på. Vad saknas? Gödning har de fått även gödning med fosfor i. Vad är felet? För mycket kväve? Skulle jag beskurit dem? Eller omskolat dem stegvis istället för att sätta dem direkt från såkrukan ut i rabatten?
kickistina
16-09-2007, 08:03
CITAT (Snigelhatare @ 15-09-2007, 21:21)

Kickistina.Hur gör du? Jag har sått klockranka inne tidigt, några frön i en ganska stor kruka. Tog plantorna ur krukan och satt i en rabatt på en inglasad altan. Har en enorm massa gröna stora kraftiga fina rankor nu men inte tillstymmelse till knopp på. Vad saknas? Gödning har de fått även gödning med fosfor i. Vad är felet? För mycket kväve? Skulle jag beskurit dem? Eller omskolat dem stegvis istället för att sätta dem direkt från såkrukan ut i rabatten?
Klockrankerna får ganska mycket näring,innan jag tar ut dem (början av juni)myllar jag ner kogödsel i krukorna..På någon vecka börjar jag ge dem flytande blåkorn,det ger jag en gång iveckan resten av säsongen.Jag vet att alla inte får dem att blomma,en del säger att de ska stå soligt för att blomma,men mina står inte särskilt soligt...Jag vet inte varför mina alltid blommar!!!-Men man ska väl ha tur med något!!!
Snigelhatare
16-09-2007, 11:27
Mina får mycket ljus och sol. Ska kanske sätta ut dem i en stor kruka nästa år istället för rabatten. Jag har nog gett mindre gödning än du har gjort. Ska nog ge mer nästa år.
kerstin z5-6
17-09-2007, 09:40
Klockranka går bra att övervintra som krukväxt-här i norr hinner de sällan blomma från frö år ett om man inte sår dem extremt tidigt
Däremot brukar övervintrade ex starta blommningen tidigt-om de avhärdas och sätts ut tidigt
Snigelhatare
17-09-2007, 20:25
Klarar de sig med ett par plusgrader bara? Eller ska man ta in dem i rumstemperatur?
kerstin z5-6
18-09-2007, 18:58
har bara testat -i rumstemp , där behöver de mer ljus o vatten .. går nog svalt med så länge det inte är minus
Snigelhatare
20-09-2007, 16:23
Tack för klockrankshjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.