freddie
På min arbetsplats är det OK så länge det inte går ut över arbetet. Löjligt att försöka stoppa det från chefshåll. Det handlar om individuellt ansvar som jag ser det. Man kan sitta och peta i näsan också under arbetstid.
aanderss
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 13:27) *
På min arbetsplats är det OK så länge det inte går ut över arbetet. Löjligt att försöka stoppa det från chefshåll. Det handlar om individuellt ansvar som jag ser det. Man kan sitta och peta i näsan också under arbetstid.

men jag har hårt vissa kalla de stöld utav arbetstid o stöld är krimminelt. ja går de inte ut över jobbet så är de väll ok tycker jag
freddie
Beror ju på vad för typ av jobb man har. Men i mitt jobb ingår i alla fall vad jag skulle vilja kalla "ställtid" d.v.s. stunder då man måste koppla av och samla sig. Surfa kan vara ett bra sätt, ta en kopp kaffe ett annat, snacka strunt med en kollega ett tredje. Jag har svårt för tanken att man kan stjäla tid. Man har ett jobb att utföra och så länge man gör det så är det grönt med det mesta under arbetstid tycker jag. Själv brukar jag gå på skithuset i snitt 15 minuter per arbetsdag, vore konstigt om arbetsgivaren skulle kräva att jag flexar ut då... Nä, som sagt, så länge man sköter sitt jobb!
Trädgårdsflanören
Då är det stöld av arbetstid ALLT man gör under arbetstiden. Tex lysnar på radio, tittar ut genom fönstret, pratar annat än arbete, med jobbarkompisarna mm mm.

Lite torka på tidningsredaktionen och Aftonblaskan är alltid snabb med "nyheter" som egentligen inte är någon nyhet. Innan datorerna fanns på arbetsplatserna, var det andra saker som stal tid. Kom ihåg en chef som räknade ut att om vi 50 som arbetade där, tog en minut extra fikarast per dag, så gjorde det flera hundra timmar om året i förlorad arbetstid för honom. wink.gif
freddie
Får känslan av att det är symptom på chefer som inte har fömåga att entusiasmera sina medarbetare, d.v.s. chefer som är för mycket chefer och för lite ledargestalter. dock skall poängteras att det inte är lätt alla gånger att leda och det beror mycket på medarbetarna också, inte enbart chefens fel alltså.
|Birgitta|
*raderat*
skogstroll
mina chefer vill så gärna surfa själva så jag tror inte de skulle förbjuda det giggle.gif däremot har vi en policy som säger att man inte kan skicka vad som helst med mail (bilder med sexuell anspelning och så), sen vad man ser i chefernas mailboxar (när de hjälplösa ber en att öppna en bilaga) är visst en helt annan sak... haha
Pirum
Som sagt, beror på vilket arbete man har. Men jag menar att privat surfning, eller mobilsamtal etc, det sysslar man inte med på arbetstid - undantaget betalda raster där det såklart är rimligt att ringa, dricka kaffe, etc. (Obetalda raster är det såklart självklart att göra vad fan som helst, ungefär smile.gif )
Fenja
När jag arbetade som personal-/utbildningschef inom telemarketing så ansåg jag att den tid de anställda är på arbete har de betalt för och alltså "äger" arbetsgivaren den tiden. Alltså inget surfande, inga privatsamtal (utom i särskilda fall och efter att man bett om lov att få ringa) eller något privat mailande eller surfande. Basta!!
Mvh
Fenja
Leia
När jag är ansvarig på jobbet har jag betalda raster (raster under passning, dvs får ofta avbryta rasten för att hjälpa någon kund, fixa pantautomaten eller hoppa in i extra kassan etc.)
På dessa betalda raster surfar jag ofta med en kopp kaffe i ena handen, vilket är ok med min arbetsgivare, de litar på att jag sköter mitt jobb till belåtenhet ändå. smile.gif
HelenN
När jag va chef på ett callcenter, så fick det inte förekomma privat surfning eller privata telefonsamtal under arbetstid. Datorn ansågs som ett arbetsredskap och skall ju användas i det syftet. Jag respekterade dessa rutiner....och fattar inte att människor har tid att surfa på arbetstid! rtfm.gif

Gossen Ruda
Inga restriktioner på mitt jobb men så är ju Telia också en internetleverantör. Vi på felanmälan måste ha tillgång till nätet, många av våra entreprenörer och leverantörer har all sin information på nätet. Sen finns det givetvis också plats att surfa privat också men också givetvis under ansvar. Fast vissa arbetskamrater klarar inte ansvaret. Har en på en annan grupp som alltid gnäller över hur mycket jobb dom har och att det behövs mer folk, men att i lugn och ro sitta och läsa Metro under arbetstid är inga problem.

Tror att Volvo har restiktioner med surfandet men det är ju upp till varje arbetsgivare. Man kan ju knappast som arbetstagare kräva att kunna surfa på arbetstid.
Cacki
...Varför får den här tråden mej att vilja dra vissa paralleller till tråden för ett tag sedan som handlade om rökpauser på arbetstid?? blink.gif confused.gif whistling.gif laugh.gif
freddie
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 19:12) *
När jag va chef på ett callcenter, så fick det inte förekomma privat surfning eller privata telefonsamtal under arbetstid. Datorn ansågs som ett arbetsredskap och skall ju användas i det syftet. Jag respekterade dessa rutiner....och fattar inte att människor har tid att surfa på arbetstid! rtfm.gif

Att jobba på callcenter är inget riktigt jobb. Slavgöra är vad det är. De anställda på golvet är ofta ungdomar som får sitt första jobb gissar jag. Stannar inte så länge.
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 09-09-2007, 19:40) *
Tror att Volvo har restiktioner med surfandet men det är ju upp till varje arbetsgivare. Man kan ju knappast som arbetstagare kräva att kunna surfa på arbetstid.

Stämmer helt. Många maskiner är idag styrda med program som tankas in via lokala länkar och då kommer man in även på internett.
Surfa på arbetstid är inte tillåtet mer än på rasterna och sedan stängs systemen ner för internettuppkoppling så t.ex. nattskiftare inte kan sitta och surfa. Man kan heller inte tanka ner program m.m. på grund av virusrisk.
HelenN
CITAT
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 19:58) *
Att jobba på callcenter är inget riktigt jobb. Slavgöra är vad det är. De anställda på golvet är ofta ungdomar som får sitt första jobb gissar jag. Stannar inte så länge.

Jadu...det kanske är såå du tycker, men jag har jobbat på samma callcenter i 15 år, och det var det roligaste jobbet jag haft. Sen är det ju ett stressigt arbete som kanske inte passar alla.
freddie
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 20:30) *
Jadu...det kanske är såå du tycker, men jag har jobbat på samma callcenter i 15 år, och det var det roligaste jobbet jag haft. Sen är det ju ett stressigt arbete som kanske inte passar alla.

Men det är för att du jobbat upp dig i hierarkin och blivit chef d.v.s. slipper slita. De som jobbar på callcenter "på golvet" är generellt rätt kassa på sitt jobb! Man kan ju fundera vad det beror på.
Pirum
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 20:33) *
Men det är för att du jobbat upp dig i hierarkin och blivit chef d.v.s. slipper slita. De som jobbar på callcenter "på golvet" är generellt rätt kassa på sitt jobb! Man kan ju fundera vad det beror på.

Ofta ganska omöjliga uppdrag - vara "experter" på en mängd områden. Om det inte gäller rena standardfel kan man inte förvänta sig, eller begära, att de ska kunna komma med en lösning.

Jag skulle aldrig klara ett sådant jobb, så jag är egentligen imponerad av dem som försöker.
HelenN
CITAT
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 20:33) *

Hoppas du skämtar!! Har slitit hund i 15 år!!
freddie
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 21:05) *
Hoppas du skämtar!! Har slitit hund i 15 år!!

Nej jag skämtar inte. Jag får flera samtal i veckan från värdelösa försäljare. Unga tuppar och höns som är klämkäcka och stressade. De får väl knappt ta en bensträckare utan att få löneavdrag. Är det inte så? Beträffande olika supportlinjer är de väl marginellt bättre än de renodlade försäljarna. För övrigt har inte påstått att du inte gör ett bra jobb, om det är det du tror! Du är säker jätteduktig efter 15 år i branchen! tummenupp.gif
HelenN
CITAT
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:26) *
Nej jag skämtar inte. Jag får flera samtal i veckan från värdelösa försäljare. Unga tuppar och höns som är klämkäcka och stressade. De får väl knappt ta en bensträckare utan att få löneavdrag. Är det inte så? Beträffande olika supportlinjer är de väl marginellt bättre än de renodlade försäljarna. För övrigt har inte påstått att du inte gör ett bra jobb, om det är det du tror! Du är säker jätteduktig efter 15 år i branchen! tummenupp.gif

Klart de får ta sig en bensträckare...eller fler. Men idag så är ju allt ganska toppstyrt kombinerat med en massa människor som har höga krav på sig själva och ett rent försäljarjobb är nog inte så kul om man inte kan/vågar stå för produkten utan försöker sälja för egen vinnings skull...provisioner mm. Sen... gällande support & kundservice arbete....så finns det massor med inriktningar man kan välja, samt att ett stort intresse och en bra utbildning ligger som grund för att göra ett bra arbete. Sen måste man tänka på att arbetsgivaren har en stor roll i det hela....rutin, struktur, klara riktlinjer, produktkunskap, coaching och att inte förglömma en bra personalpolicy!
freddie
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 21:41) *
Klart de får ta sig en bensträckare...eller fler. Men idag så är ju allt ganska toppstyrt kombinerat med en massa människor som har höga krav på sig själva och ett rent försäljarjobb är nog inte så kul om man inte kan/vågar stå för produkten utan försöker sälja för egen vinnings skull...provisioner mm. Sen... gällande support & kundservice arbete....så finns det massor med inriktningar man kan välja, samt att ett stort intresse och en bra utbildning ligger som grund för att göra ett bra arbete. Sen måste man tänka på att arbetsgivaren har en stor roll i det hela....rutin, struktur, klara riktlinjer, produktkunskap, coaching och att inte förglömma en bra personalpolicy!

Jag har hört människor påstå att raster är oerhört reglerade b.l.a. på SIFO (som heter något annat nuförtiden?).
Fenja
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 19:58) *

Så säger bara någon som inte pallar trycket wink.gif
Mvh
Fenja
freddie
CITAT (Fenja @ 09-09-2007, 22:31) *
Så säger bara någon som inte pallar trycket wink.gif
Mvh
Fenja

Du har förmodligen rätt!
Snöflinga
CITAT (Cacki @ 09-09-2007, 19:54) *
...Varför får den här tråden mej att vilja dra vissa paralleller till tråden för ett tag sedan som handlade om rökpauser på arbetstid?? blink.gif confused.gif whistling.gif laugh.gif

Jamen tänk, jag fick samma tanke whist.gif Odla är ju också beroendeframkallande ... även annat på internet smile.gif Så vad är skillnaden confused.gif
freddie
CITAT (Snöflinga @ 09-09-2007, 22:36) *
Jamen tänk, jag fick samma tanke whist.gif Odla är ju också beroendeframkallande ... även annat på internet smile.gif Så vad är skillnaden confused.gif

Nog är internetpauser bättre än rökpauser!
Snöflinga
Som arbetsgivare skulle jag nog tycka det var lika illa wub.gif
freddie
CITAT (Snöflinga @ 09-09-2007, 22:54) *
Som arbetsgivare skulle jag nog tycka det var lika illa wub.gif

Internet är bildande - cigaretter hälsovådliga. Valet är enkelt.
Cacki
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 22:56) *
Internet är bildande - cigaretter hälsovådliga. Valet är enkelt.

Allt man kan hitta på internet är sannerligen inte bildande.....i vissa fall skadligare än cigaretter skulle jag vilja påstå. flirting.gif
freddie
CITAT (Cacki @ 09-09-2007, 23:02) *
Allt man kan hitta på internet är sannerligen inte bildande.....i vissa fall skadligare än cigaretter skulle jag vilja påstå. flirting.gif

Vad på internet är skadligare än cigaretter för en vuxen människa?!
Cacki
Tja, vad sägs om pedofili, raggande efter "lammkött", droghandel osv. osv. Skadligare för "offren" än rökning. Men om rökarna får ta sej en rökpaus medan resten surfar, då är väl allt i sin ordning...eller?
Wilmer
Själv skulle jag inte surfa på arbetstid. På rasten i så fall. Dötid existerar inte någonstans där jag arbetat i alla fall. Tycker det är helt fel att utnyttja företaget på det sättet. Jag är rädd om mitt jobb, OCH andras.. Om Chefen surfar är det hans problem, men jag vill inte bidra till den saken..

Wilma
freddie
CITAT (Wilmer @ 09-09-2007, 23:15) *
Själv skulle jag inte surfa på arbetstid. På rasten i så fall. Dötid existerar inte någonstans där jag arbetat i alla fall. Tycker det är helt fel att utnyttja företaget på det sättet. Jag är rädd om mitt jobb, OCH andras.. Om Chefen surfar är det hans problem, men jag vill inte bidra till den saken..

Wilma

Jag har svårt att tro på att du inte får någon minut över då och då. Jag för min del skulle vilja slå ett slag för begreppet "ställtid". snarare än dötid. Jag ärdessutom 100% för "powernappen" på arbetet - jag sover oftast 20 minuter efter lunch utan att flexa ut. Nu kanske jag verkar slapp, vilket förmodligen är sant. Människan är bekväm av naturen. Dock är det så att man är inte mer effektiv bara för att man är 100%-påslagen-hela-tiden. Vad jag har försökt framföra i denna diskussion/tråd är att man som arbetstagare har rätt att få ta hand om sig själv även under arbetstid. Slavarbete och diktatoriska chefsfasoner är ett otyg. Vi måste göra upp med Luther i det här landet.
Wilmer
Freddie, har inte haft något jobb där det funnits dötid. Men däremot kan jag behöva ta timeout emellanåt, men då går jag hellre en promenix för att klara hjärnan. (Mycket mötesdötid däremot, men då är det svårt att surfa blink.gif ). Men jag kanske är för moralisk för mitt eget bästa. Många kollegor tycks anse att det finns dötid att surfa på yes.gif .

Wilma
freddie
CITAT (Wilmer @ 10-09-2007, 00:05) *
Freddie, har inte haft något jobb där det funnits dötid. Men däremot kan jag behöva ta timeout emellanåt, men då går jag hellre en promenix för att klara hjärnan. (Mycket mötesdötid däremot, men då är det svårt att surfa blink.gif ). Men jag kanske är för moralisk för mitt eget bästa. Många kollegor tycks anse att det finns dötid att surfa på yes.gif .

Wilma

Bra att du tar promenader, det brukar jag också göra som ett alternativ till "powernappen". För övrigt handlar det väl lika mycket om ens egen inställning/självförtroende som om själva jobbets beskaffenhet! (möjligtvis om man bortser från Chaplin i Moderna Tider).
Tezzla
Jag undrar hur det kan komma sig att många som anser att de har såååå stressfyllda jobb ändå har tid att surfa? Är det kanske så att man blir stressad av att man inte har möjlighet att surfa så mycket man vill?

Jag kan ärligt säga att jag aldrig surfat på de jobb jag haft. Jag har nämligen haft såna arbeten där det alltid har funnits saker att göra. När en uppgift är klar finns det alldid andra uppgifter. För mig har det räckt alldeles utmärkt att surfa på min lediga tid.

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 23:58) *
Jag ärdessutom 100% för "powernappen" på arbetet - jag sover oftast 20 minuter efter lunch utan att flexa ut. Nu kanske jag verkar slapp, vilket förmodligen är sant.

Antingen det finns för mycket personal på ditt jobb eftersom du kann sova där eller dina kolleger måste göra ditt jobb.........

Och varför skall en arbetsgivare betala för en anställd som sover?

Det heter väl arbetstid och inte sovtid?

Elisabeth
LadyG
Vilken tur att surfa efter fakta eller kontaktinformation ingår som en del i mina uppgifter... Så slipper jag hela debatten smile.gif
aanderss
jag kan inte surfa på arbetstid för hur skulle de se ut att ha en dator på cykelen smile.gif
Hannele
CITAT (aanderss @ 10-09-2007, 18:29) *
jag kan inte surfa på arbetstid för hur skulle de se ut att ha en dator på cykelen smile.gif

Har du ingen cykeldator, det har jag. whistling.gif

aanderss
CITAT (Hannele @ 10-09-2007, 18:32) *
Har du ingen cykeldator, det har jag. whistling.gif

nä har en korg på styret och i den har jag tidningar. min tid är så pressad så jag skulle inte hinna surfa på jobbet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon