Ralf
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=690362

I dagens DN skriver man om att det är smutsigt i vattnet i Husbybadet pga. av att badgästerna inte tar av sig kalsongerna. När badvakter har sagt till gästerna så har gäster svarat ”Vi vet var du bor”.

DN måste sluta skriva sånt här om oss nysvenskar. Vi känner oss utpekade!

vindspel
CITAT (Ralf @ 09-09-2007, 12:59) *

I dagens DN skriver man om att det är smutsigt i vattnet i Husbybadet pga. av att badgästerna inte tar av sig kalsongerna. När badvakter har sagt till gästerna så har gäster svarat ”Vi vet var du bor”.

Men varför säger de flesta "jag vet var du bor" eller "jag har många kusiner"? whistling.gif
Farbror Blå

Kanske det skulle vara bättre om en del inte hoppade på nysvebskar? Om det stod nåånting sånt i artikeln, missade jag det i alla fall. Kanske är egna fördomar?

Sen tror jag att kissande i bassängerna antagligen är låångt värre än kalsonger... låter osannolikt att kalsonger skulle orsaka reningsproblem, det låter mest som skitsnack, om uttrycket tillåts i sammanhanget
Eva-Helene
jag såg inget nämnas om invandrare/nysvenskar....uttrycket "jag vet vart du bor" användes flitigt i min ungdom när testosteronstinna (infödda svenska) ynglingar började bråka med varandra!
Lemonne

Jag håller med, kan inte hitta någon indikation om att artikeln skulle förmedla något om nysvenskar överhuvudtaget.

Kanske paranoia?
Trädgårdsflanören
Citat Kväve är mat åt bakterier och hög kvävehalt ger illaluktande luft och smutsigt vatten. Kvävet kommer från urin och svett. Vi har helt enkelt problem med folk som har smutsiga kalsonger under badbyxorna. Sedan sätter de sig i 38 grader varmt vatten i bubbelpoolen. Det är som att sitta i tvättmaskinens fintvättprogram och det vattnet använder vi hela tiden, säger Lennart Andréasson.

Skulle kalsingarna ge så mycket mer kväve än det som blir av de som kissar i badet?
Det är inte så att hela anläggningens reningsverk är för snålt projekterad till de antal badande de har. Det är då lätt att skylla på de badande.

Personligen tycker jag inte att det skulle vara så mysigt att bada med både kalsonger och badbyxor på sig. Men det är väl mode bland ynglingarna. De får ju dem tvättade också. tummenupp.gif
Magdis
Meeeen! Finns det folk som har kalsongerna på sig under badbyxorna? Låter ju helt puckat. crazy.gif
Leia
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 15:20) *
Meeeen! Finns det folk som har kalsongerna på sig under badbyxorna? Låter ju helt puckat. crazy.gif

precis min tanke! rotfl.gif
Lady Hamilton
Jo det finns och även tjejjerna har trosor under sina badbyxor. Nu mera använder många ungdomar typ shorts som de badar i
Ophelia
Ser ingenstans att det skulle vara specifikt för invandrare. Däremot verkar det vara många ungdomar som badar med underkläder under badkläderna (?????!!!!!!). Kanske kan kalla dem för "nysvenskar" i en ny tappning? De är ju inte så gamla menar jag.
taiyo
Jag kan inte heller se nånstans i artikeln att någonting alls nämns om nysvenskar. Vad menar du egentligen? confused.gif
Cacki
Fast flyttar man inte fokus i artikeln om man börjar prata om invandrarförföljelse nu?? Budskapet handlar ju om en otillräcklig badanläggning och att bl a en anställd blivit utsatt för hot av människor som inte vill följa reglerna?
Det är väl helt likgiltigt om det var en nysvensk eller någon som är född i Sverige? Hot är inte acceptabelt från någon. Varför skulle man inte kunna skriva vad hotet gällde?
Varför känner sej nysvenskar utpekade av detta?? Nu känner jag mej faktiskt utpekad som svensk av att du har fördomar om att svenskar alltid pekar ut nysvenskar. Det gör jag INTE!
För mej spelar det ingen roll varifrån den som hotade kommer, jag tycker ändå att passar det inte att följa de regler som gäller på denna anläggning så får man väl åka någon annanstans och bada då!
Piccante
Men om man läser hela artikeln så verkar ju grundproblemet vara att man har för många gäster i förhållande till vad reningsanläggningen är byggd för. Man måste ju ha otroligt skitiga kalsonger annars om reningen ska slås ut bara pga det confused.gif Men hela badet verkar ju lida av problem från starten eftersom det blev populärare än man hade trott.

Sen tycker jag det är obegripligt att bada med kallingar på iofs. Var det inte en tidigare tråd i småprat som handlade om det? att det har blivit mode att visa att man har dyra underkläder som sticker upp ovanför kanten på badshortsen? Men de blir renare i tvättmaskinen hemma.
lissa
Om man har dyra märkesunderkläder i bassängen kommer dom inte vara vackra länge..kloret i vattnet gör att dom blir både urlakade i färgen och att själva tyget blir skörare..
Konstigt mode...jag undrar just om man ens hade underkläderna kvar på den tiden när badkläderna gick ner till knäna ??? g.gif
Vi verkar gå bakåt isf framåt.. På min tid kämpade vi för att inte behöva ha överdelen på oss, och nu har dom alltså dubbla lager kläder när dom badar........ wacko.gif
Netha
Redan i början på 60-talet bestämde jag mig för att aldrig mera gå och bada i ett badhus.
Orsaken till detta beslut var att vi från jobbet gick dit varje vecka och denna sista gång, när jag blev kissnödig
medan vi var i bassängen, sa att jag måste gå på toa.
De andra blev förvånade... frågade varför jag inte kissade i bassängen. ohmy.gif sick.gif
Trampa vatten så syns det inte... så gör ALLA!

Nää... inte jag... och sedan den dagen har jag aldrig satt ens min tå i en bassäng.

Kalsonger/trosor på sig under badbyxor/shorts... äckligt!
Snöflinga
Vad händer sedan när de badat färdigt ... har de ombyteskalsonger med sig eller traskas det hem med blöta kallingar, eller utan confused.gif Ja, tänk vilka funderingar man kan få ... men lite småäckligt är det thumbdown.gif
Hannele

Jaha, vad har dom skrivit då?? Ingenting. confused.gif
Kakaduan
Måste hålla med de här ovan som undrar var i artikeln det alls antyds att det skulle handla om någon särskild grupp människor? Om man ska ha ömma tår måste man nog låta någon kliva på dem innan man skriker aj, annars måste problemet ligga någon annanstans! Sådant här ruttnar man på. Inte konstigt att vi har motsättningar i Sverige - man behöver inte ens göra något - man blir ändå anklagad för att ha gjort det.

För övrigt var det länge sedan jag gick på badhus - av just hygieniska skäl. Man har sett både det ena och det andra där...

Kakaduan
taiyo
CITAT (Cacki @ 09-09-2007, 19:01) *
Varför känner sej nysvenskar utpekade av detta?? Nu känner jag mej faktiskt utpekad som svensk av att du har fördomar om att svenskar alltid pekar ut nysvenskar. Det gör jag INTE!

Precis så känner jag också, så därför skulle jag vilja veta vad trådskaparen menade egentligen...

(Om nu nysvenskar känner sig utpekade av något som vi inte ens vet om, hur ska vi då kunna lösa några problem???)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon