Full version: Änglatrumpeter
gson
Hej, jag har en rosa änglatrumpet och en vit änglabasun på min balkong som blivit svårt lusangripna. Jag hade tänkt plocka in dem inför vintern nu, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Kan jag ta skott, skölja dessa noggrant och hoppas att de tar sig när jag planterar dem? Eller ska jag skära ner originalplantorna försiktigt, byta den översta jorden och duscha dem med såpa och vatten? Eller ska jag bara ge upp? Help! Jag har förvarat dem inomhus över vintern i flera år, men försöker sänka temperaturen i ett av mina sovrum för de gillar det bättre. Det har ändå funkat och de är rätt stora.
Med vänlig hälsning
gson
Fenja
Hej och välkommen hit!
Blanda 8-9 deciliter vatten med 1-2 deciliter såpa (grön eller gul) och 2 msk T-Röd och spruta på änglatrumpeterna noga så att det träffar överallt på växten. Upprepa vid behov. Jag skulle inte ta in dem innan de var lusfria.
Du kan också köpa Provado Plus-spray och behandla med.
Mvh
Fenja
Xira
Jag hade samma problem i somras, fungerade inte med såpvatten trots att jag sprayade som en galning...
Sen köpte jag provadopinnar och det funkade skitbra, på 3-4 dar så var lössen borta!
Gillan
Jag tycker såp/sprit/vatten-lösningen funger väldigt bra på just Änglarna. Provado är ju ett strå vassare förstårs. Men såplösningen måste vara jämnt fördelad precis som Fenja redan sagt.
kerstin z5-6
Sprayen är dyr och det enda medlet mot spinn förvisso-ta pillerna i stället , mot lus,om du vill använda provado -många piller går åt i stor kruka
Är de preparerade så kan du lugnt ta in dem, vid frostrisk -ev behöver de vara drogade en tid till i inomhusmiljö-pillerna varar 6-8 v
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon