Full version: Dela tulpanlökar?
Lena zon 5
Hej shy.gif

Jag har läst på flera ställen att man kan dela tulpanlökar. Men jag förstår inte hur det är tänkt att man ska göra? Ska man gräva upp dem nu på hösten eller på våren och sedan klyva löken på något vis och gräva ned bitarna igen? g.gif

Skulle så gärna vilja ha massvis med tulpaner!

Säkert dum fråga men jag hittar inget svar här i forumet.

Mvh Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Tulpaner förökar sig med sidolökar så när man gräver upp tulpanlökarna kommer du hitta en massa lökar som sitter ihop och det är dessa du ska sära på man skär inte itu lökarna utan mera delar på klumparna med smålökar.

Det är lite olika på tulpansorter hurpass villiga de är att sätta sidolökar samt en del tulpaner som ex. botaniska ulpaner brukar man inte behöva hålla på och dela de brukar föröka sig ganska bra med frö.

Om du ska dela ska du göra det snarast så lökarna får en chans att rota sig innan vintern annars väntar du till senvår-sommar då tulpanblasten har vissnat.
Margaretha
Ursäktar du om jag kommer med en följdfråga, Lena?

Eftersom det brukar gå bra att ta upp tulpanlökarna över sommaren för att få plats med annat i blomväg, har jag, för första gången köpt "korgar" att sätta grupper i och som då ska gå lite lättare att plocka upp ur jorden. På de tulpaner som jag köpt står det emellertid att man ska låta dem stå kvar i jorden över sommaren, för att de ska bilda smålökar. Förstör jag alltihop nu, om jag tar upp "korgarna", eler räcker det om jag låter jorden vara kvar i dem och blasten sitta kvar och vissna ner? g.gif

Eva i Skåne
Jag har bara en gång testat detta med att ta upp tulpanlökarna på sommaren och då blev det blev massor av smålökar.
De stod bara torrt i en papperskasse och vissnade ner och när hösten kom och jag skulle plantera igen fanns det många småttingar.
De små lökarna behöver oftast några år på sig innan de blommar. Första åren blir det bara blad.
Detta är iaf min erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon