|
Nu har jag lagt ner en del krut på rabatten vid entrén där det växer Paradisbuske, Guldbenved, en pion och kaukasisk förgätmigej. Jag har planterat cirkus 170 vårlökar runtomkring dem nu, pärlhyacint och krokus. Rabatten är ungefär 2x1 meter stor, visst borde 170 lökar se ganska maffigt ut då?
Lady Hamilton
09-09-2007, 14:35
Jo det kommer att bli kanonsnyggt när de blommar  men sedan  kommer du nog att se ut så här  ................nedvissnande vår löks blad äe ingen vacker syn...............
CITAT (Lady Hamilton @ 09-09-2007, 15:35)  Jo det kommer att bli kanonsnyggt när de blommar  men sedan  kommer du nog att se ut så här  ................nedvissnande vår löks blad äe ingen vacker syn............... Det hade jag inte ens tänkt på.
Såg på en bild att någon flätade ihop bladen......men då ska man ha mycket energi.
CITAT (Alba @ 09-09-2007, 15:48)  Såg på en bild att någon flätade ihop bladen......men då ska man ha mycket energi.  Ja vi får väl se om jag får sån överskottsenergi att jag ger mig på nåt sånt.  Kan man inte kasta över lite jord eller gräs och dölja dem med då? Tills det andra i rabatten skjutit fart och kamouflerar lite.
skogstroll
09-09-2007, 14:59
170 wow det måste blitt dyrt
Lady Hamilton
09-09-2007, 15:02
 Det kommer att bli bra Magdis  även jag gillar vårlökar Så jag talar om egen erfarenhet.............angående flätning så har jag även praktiserat den metoden  om man flätar i hop flera olika så blir det inte så tidsödande..............men om det blev vackert  ?..............råder delade meningar om
CITAT (skogstroll @ 09-09-2007, 15:59)  170 wow det måste blitt dyrt  Nejdå det var inte så farligt. Det var inte ens alla lökarna jag köpte som jag satte ner där. Jag har 90 stycken till.  Jag fick dem för 419 kronor.
Pärlhyacinterna vissnar ner rätt sent så då har förhoppningsvis grönskan från t.ex. brunneran kommit upp såpass att det döljer lökbladen. Jag flätar ihop lökbladen på narcisserna, sen är det så enkelt att bara lyfta bort hela flätan när den har vissnat - snyggt vet jag inte, men kanske lite ändå...
Jag får försöka mig på lökflätningen och se hur det blir.  En annan fråga: Jag har köpt lökar som ska sättas i krukor men jag funderar på hur det ska förvaras och när de ska tas fram i värmen? Blir det för kallt att ha krukorna i ett kallt förråd under vintern? Sen när de ska tas in, är det bättre att ta in dem i rumsvärmen eller att ställa dem i varmgaraget? Sedan hade jag tänkt placera krukorna vid entrén när de ska till att blomma. Hur tidigt kan man ställa ut krukor här i Norrbotten utan att de fryser sönder? Lökarna är tulpan, narciss och krokus.
kerstin z5-6
09-09-2007, 18:16
Om lökarna placeras i bakkant av en rabatt som ses från ett håll, eller innesta delen i en cirkelrabatt och nävor , lungört, lammöra mfl täckande o tidiga försommar -snabba perenner nära framför o runt lökarna .. behövs inga flätor -löken blommar ju långt tidigare än de -men perennernas blad döljer någotsånär
Men jag mitt nöt pepprade hela rabatten full med lökar.  Hehe, får väl se hur det blir sen. Kanske att den överdådiga blomningen kommer glädja mig aå länge att jag struntar i de vissnande bladen sen.
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 19:20)  Men jag mitt nöt pepprade hela rabatten full med lökar.  Hehe, får väl se hur det blir sen. Kanske att den överdådiga blomningen kommer glädja mig aå länge att jag struntar i de vissnande bladen sen. Det blir säkert jättemaffigt med så mycket blommande pärlhyacinter och krokusar! Förresten, det är inte nån vits med att fläta deras blad, de är så korta ju. Som sagt det blir säkert jättefint i alla fall.
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 19:13)  Jag får försöka mig på lökflätningen och se hur det blir. En annan fråga: Jag har köpt lökar som ska sättas i krukor men jag funderar på hur det ska förvaras och när de ska tas fram i värmen? Blir det för kallt att ha krukorna i ett kallt förråd under vintern? Sen när de ska tas in, är det bättre att ta in dem i rumsvärmen eller att ställa dem i varmgaraget? Sedan hade jag tänkt placera krukorna vid entrén när de ska till att blomma. Hur tidigt kan man ställa ut krukor här i Norrbotten utan att de fryser sönder? Lökarna är tulpan, narciss och krokus. Jag har aldrig provat själv, men jag hittade detta på nätet: 1. Bottna med ett cirka fem centimeter tjockt lager lecakulor eller krukskärvor i rejäla, frosttåliga krukor (undvik lerkrukor) med dräneringshål i botten. 2. Fyll på ett decimetertjockt lager med vanlig planteringsjord, gärna uppblandad med litet sand. Pudra över en näve benmjöl som extra gödning. Placera sedan senblommande lökar mycket tätt, men utan att de snuddar vid varandra eller krukans sidor. 3. Lägg på ett nytt lager jord, 10-15 cm, och ovanpå det en ny grupp lökar med tidigare blomningsperiod. Fyll sedan på med jord så att det översta jordlagret precis täcker lökspetsarna. 4. Vattna igenom jorden och ställ krukan i skydd för regn och rusk. Låt nu jorden torka upp ordentligt, annars kan lökarna ruttna under vintern. 5. När vinterkylan kommer är det dags att ställa krukorna väl skyddade i en stor papplåda, på frigolit eller brädor som isolerar mot kylan. Stoppa sedan ner tidningspapper eller små frigolitbitar runt krukorna i lådan och täck den gärna med en gammal trasmatta. 6. Titta till krukorna då och då under vintern, men börja inte vattna förrän lökarna har börjat spira framåt vårkanten. Då är det också dags att ställa ut dem i solen. Det går faktiskt också att odla lökar i kylskåpet, förutsatt att där finns plats. Plantera exempelvis krokus och pärlhyacint i små krukor enligt samma princip, och sätt en plastpåse med några lufthål över krukan. Efter 12-16 veckor i kylskåpet bör de ha börjat spira. Då är det dags att ta ut krukorna och placera dem ljust, och helst svalt, i väntan på blomningen.
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 19:13)  En annan fråga: Jag har köpt lökar som ska sättas i krukor men jag funderar på hur det ska förvaras och när de ska tas fram i värmen? Blir det för kallt att ha krukorna i ett kallt förråd under vintern? Sen när de ska tas in, är det bättre att ta in dem i rumsvärmen eller att ställa dem i varmgaraget? Sedan hade jag tänkt placera krukorna vid entrén när de ska till att blomma. Hur tidigt kan man ställa ut krukor här i Norrbotten utan att de fryser sönder? Lökarna är tulpan, narciss och krokus. Försöker igen. Nån som vet?
CITAT (Magdis @ 10-09-2007, 14:17)  Försöker igen. Nån som vet? Såg du inte Bettys svar?
CITAT (Malvia @ 10-09-2007, 14:55)  Såg du inte Bettys svar? nä!  Hade bara läst hennes svar före det. Förlåt Betty!
CITAT (Magdis @ 10-09-2007, 15:58)  nä!  Hade bara läst hennes svar före det. Förlåt Betty!  Okay då... för den här gången! Skojjade bara!
CITAT (Betty @ 10-09-2007, 16:02)  Okay då... för den här gången! Skojjade bara!  Vilken tur att du förlåter mig.  O tack för hjälpen!
kerstin z5-6
10-09-2007, 20:07
jag har aldrig lyckats ha lök i kruka i minusgrader o sen fått dem att blomma .. de har mjuknat o ruttnat varje gång ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2007, 21:07)  jag har aldrig lyckats ha lök i kruka i minusgrader o sen fått dem att blomma .. de har mjuknat o ruttnat varje gång .. Åneeej! Om inte du har lyckats så kan man ju ta o glömma det. Kan lökarna hålla sigi förpackningarna till våren så att man kan plantera dem i kruka då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|