Full version: Vilse bland träden..
panda78
Jag har precis i början på sommaren köpt hus och för absolut första gången i mitt liv har jag med trädgård att göra. Eftersom mitt föräldrahem inte heller kommer från trädgårdskunniga, så behöver jag verkligen all hjälp man kan få.
Tyckr att det är svårt att hitta bra info på nätet för totala nybörjare, allt består av så mycket facktermer.

Jag undrar nu, på min tomt finns det många fruktträd, bla olika äppleträd samt plommonträd. Dessa är fula som stryk skulle jag med mitt otränade öga säga. Det är inte efterhållet och bla så gick ett av plommonträden sönder för 1 vecka sedan då frukten vägde för mycket.. (visste inte man skulle plocka) så nu har vi ett halvt ett på ett ställe.

Jag undra, kan man få dessa gamla överfyllda med grenar träden att bli fina igen ?
Hur ska jag gå till väga( klippa någon gren/ såga ned massor).
Kan jag göra något eller måste man vänta till någon spec årstid ??
Hellst vill jag ta tag i grenklipparen o kapa allt nu, så får vi se vad som händer haha..men då lär jag nog ångra mig.

Om det finns någon snäll som skulle vilja hjälp mig vore jag evigt tacksam. Eller som jag guida till en enkel förklaring någonstans på nätet.

Mina frågor gäller alså förlande växter:
Äppelträd
Plommonträd
Jasminbuske
Syrenbuske ( den hade knappt en blomma i år, men är så stor så det är svårt att ta sig in i huset för den växer överallt)
Syrenträd ( gammalt med enbart 2 grenar på och liiiite gröna blad sådär 3 meter högt upp.'

TACKSAM för allt hjöälp jag kan få. Det börjar att pillra i fingrar nu efter att vilja ta tag i trädgården nu när de invändiga i huset börjar ta slut att pillas på.

skogstroll
i veckan köpte jag knölar av tidlösa som tydligen ska tillföra något om man planterar dem under plommonträd som inte riktigt vill. Själv har jag inte turen att själv ha fruktträd men det kanske kan hjälpa smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger angående beskärningen: Kan du inte någonting om beskärning bör du låta bli att göra några större ingrepp, ett felbeskuret träd eller buske kan vara förstört för all framtid. Träd och buskar klarar sig utan beskärning så det gör inget om du väntar ett par år. Titta på årets kursutbud där du bor eller på orterna runtomkring ofta brukar det finnas någon kortare kurs som lär ut grunderna i trädbeskärning. Sedan kan man läsa lite beskärningsböcker mm. och lägga upp en strategi för hur träden ska skötas i framtiden. Är det några rikigt stora ingrepp du skulle vilja ha gjort så kanske du ska anlita någon med grönt kort i trädbeskärning de brukar ha fått en lite mer grundlig utbildning i trädbeskärning så de kan ofta se vad som går att göra och hur trädet kommer att reagera på ingreppen.
panda78
Ahh tack, då kanske man kan lämna äpple och plommenträden ifred i år allafall.
Men någon ide på vad jag ska göra åt syrenbusken ??

Antinngen om det finns en möjlighet att beskära den så den kan fortsätta att växa, men i en mindre form, eller annars så gräver jag upp den. Den är alldeles för skymmande, den e inte fin då liksom, samt skapar probölem att ta sig in i huset..wacko.gif det orkar jag inte med, till slut lär man ju bryta några grenar om man blir arg någon dag liksom wink.gif hahaha..

Så tips på hur man skär ned syrenenr drastiskt skulle vara fint om någon har. Kan man liksom med vissa buskar bara kapa dem längst ned o hoppas att det kommer nya skott till våren?? Eller pajjar jag den för alltid i så fall ? g.gif
cia73
Syrenerhäcken kommer på nytt med nya skott om du kapar ner den helt. Du går miste om blomningen minst ett år men det är det kanske värt. wink.gif Plommonträd ska aldrig beskäras på våren utan alltid på hösten och jag håller med åsa, kapa inte bort allt som ser fult ut på fruktträden. Läs på om beskäring, diskutera med nån som kan beskära, studera dina träd och så kanske du efter några år ser något vackert i dina träd. smile.gif
panda78
TACK !!! kompiskram.gif
Va skönt, då blir det att ta häcksaxen och kapa den och hoppas att den inte växer sig lika hög och genomskinlig hihi...
En fråga dock, hur långt från marken gör man det ?? Något tips??

Jo vad gäller plommonträden så har jag redan fixat, jag kapade bara några smågrenar som var döda, de som inte hade några löv alls och var torra.
Nu ser trädet MYCKET finare ut.
Förut såg det så dött ut.
Kapade dessutom en stor gren som växte nedåt ut på tomten och stal en massa plats. Men i övrigt är trädet orört och vackert. Det som gick sönder hittade jag en bild på nätet hur man skulle kapa stora grenar så jag gjordet ett rent kort snitt på det istället för det brutna som var.
Hoppas det blir bra nu.
Åsa E
En sån radikal beskärning som du vill göra med syrenen tror jag är bäst att göra på vårvintern (Experter - rätta mig om jag har fel).
Dvs februari - mars. Det har jag gjort och det blev bra. Man kan kapa 20 - 30 cm över markytan.
Åsa, mälardalen zon 2
Och man bör tänka på att är det en syren som redan visar benägenhet att skjuta upp rotskott runtomkring så kommer man få massor av rotskott ifall man gör en så hård beskärning som total nedsågning (växten strävar efter att snabbt återskapa mängden bladmassa så det blir jämnvikt mellan roten och det ovan jord).
panda78
Vad är då rotskott??
Är det inget som man ska vilja ha ? Hur undviker jag det i så fall ? wacko.gif Gud vad mängder det gällr att lära sig så man inet sabbar något.
kerstin z5-6
Jovisst -kapar dú allt så vill du ju ha nytt -dvs rotskott -men kanske blir de aldeles för många
Ett snällare sätt är, att du beskär din syren genom att ta bort de allra grövsta grenarna vid nästan mark nivå-så nära du kan .. men behåller de lägre tunnare -de gamla tjocka blommar dåligt och är ofta de högsta
Då får busken en mer naturlig form -och slipper explodera i växtlighet
dessutom missar du inte blommningen

Syren kan med fördel bekräras så att du tar bort var 4,5 ,grov gren vart år i fortsättningen
Din Schersmin -(jasmin är en tropisk växt ) kan vara risig pga ålder även de kan beskäras , men du måste inte nu-
har du inte sett den blomma föreslår jag att du väntar o fotar den i vår för mer tips härifrån
K
panda78
Ville bara tacka och uppdatera lite.
Trädgården har sett juset wink.gif,
Efter era råd så valde vi att inte gå för hårt fram. Vi tog bort de träd som vi inte vill ha kvar i trädgården ( bla lännar )
Sedan klippte vi ned häcken, rensade ogräs, kapade galma döda grenar på plommonträden och ryckte loss en syrenbuske med rötter som var för stor och gjorde att det var svårt att ta sig in på tomten. Ett träds nedersta grenar kapade vi eftersom man ständigt slog huvudet i dem. Äppelträden har vi inte rört än. Nytt staket har satts.

Och nu ser min trädgårt FRÄSCH UT !! thanks.gif för er hjälp !!!
Den betydde mycket.
Nu ska vi fixa lite till, men vi stressar inte på, väntar o ser och bor in oss och känner efter vad som vi vill ändra. angel_not.gif

Men jag har dock 2 frågor kvar..
Vårt äppelträd med de lite större äpplena gav totalt kanske 7 äpplen ??? VARFÖR DET ??? Jag som tycker om äpplen no.gif

Vi har ett äppelträd bredvid med MILJONER minimala minimala äpplen, de kanske är 2-3 cm i diameter, gröngula. VAD är det för något ???? Vad har man det till ???? dunno.gif
Cilla
Hej Panda och välkommen till trädgårdslivet!
Alla dina frågor har man i början, och man vill gärna ha enkla svar. "Klipp så och så och då och då så blir det bra". Och så gör man lite så och så tycker man i början att det blir jättebra... Till dess tillväxten kommer igen, och trädet eller busken plötsligt inte alls beter sig som man önskade. Blomningen kommer inte, inte frukten heller, det blir konstoga rötskador, det blir konstig eftertillväxt...

Innan man vet t ex
Vad är normal tillväxt på ett särskilt träd, en syrén eller annan buske - hur ser jag tillväxten och hur påverkar jag den? bör man inte beskära.
Vilka grenar bär blom och frukt på den art jag har? bör man inte beskära.
Hur mår mitt fruktträd och hur ser jag det? bör man inte beskära.

Att äpple inte bär frukt kan ha en mängd orsaker. Vad är det för äppelsort? Blommade det i våras? Blev blommen angripen? Hur står det, i vilka marker och i vilket ljus? Var det torrt under kartsättningen detta år, torrt under förra säsongen? Hur stor ät tillväxten? Hur gammalt är det eller hur stor stamdiameter har det ungefär? Hur är det beskuret tidigare? Står det i ett villaområde med andra fruktträd eller ensligt på landet? Vilken växtzon rör det sig om?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon