kira
Vad anser ni är bästa vintertäckningen för Rhododendron?Bor i zon III-IV .Skyddat läge,ej utsatt för starka vindar. rolleyes.gif
hogsatra
Jag brukar vattna dem ordentligt på hösten och sen täcka rötterna med gräs och löv.
ingrid fuxwall
Bor kanske någon zon varmare och har aldrig täckt dem
Gudrun i Göteborg
Jag bor i samma zon(er). Har inte täckt min, men den växer o frodas ändå.
Fenja
Jag täcker inte mina i zon 4, de övervintrar fint! biggrin.gif
Mvh
Fenja
kira
Tackar för era svar.Vattna mycket har jag hört att man ska göra,men ingen vintertäckning.....nu har det förstås varit rätt så milda vintrar men om det inte kommer snö o blir ca,20 minus....... confused.gif

storm
Jag ska sopa barr och mullämnen från skogs stigar och lägga runt min roddis det är ett tipps som jag har hört att de ska gilla.
Fenja
Kyla verkar de klara utan problem, jag bor vid en sjö och det blåser nordanvindar rätt över sjön på vintern och upp på tomten där rhoddarna står. I fjol hade vi närmare -25 vid något tillfälle och de är lika fina som vanligt! Inga grenar att klippa bort eller så.
Mvh
Fenja
Jan Lindgren
Hej!
Vintertäckning eller ej? Det beror helt på vilka sorter du har. Det finns rhoddisar som tål -30C och en del är tropiska. Gillar du inte att täcka buskarna så skaffa härdiga sorter. Småplantor kan du täcka med en grankvist och de stora kan du göra ett tält åt med fiberväv. Vill du ha många sorter som är ömtåliga så skaffa ett stort växthus. Halvhärdiga sorter kan du ha i ett kallhus. Jag har en del i kallhus och de flesta ute utan täckning. Varje år fryser det alltid ihjäl några men jag brukar ha en liten planta i reserv i kallhuset.
De flesta som gillar rhoddisar provar hela tiden nya sorter och man får acceptera att vissa bara blir annueller i vårt klimat.
MVH
Jan Lindgren
dotpointer
Kanske lite Skuggröna vid fossingarna? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon