|
Ophelia
09-09-2007, 16:46
Är jag i en affär så tar jag mina varor jag vill ha, betalar och går därifrån. Jag bryr mig inte speciellt mycket, är där för att handla och inte socialisera mig.
Sailor Pluto
09-09-2007, 16:51
Nej, det förstås . Men eftersom det är en mindre affär där jag handlar ofta och mycket så vill jag gärna slippa få en mini-klump i magen varje gång... Det är inte som konsum eller ica direkt. Där kan jag bry mej mindre, för affärerna är så stora att de inte hinner ha koll på alla kunder.
Ophelia
09-09-2007, 17:01
Du kanske ska handla någonannanstans om du mår dåligt att att handla där. Det kanske är så att människan inte är så sur som du upplever utan att du sätter din egen referensram på hur du tycker en människa ska bemöta dig. Den människan kanske inte är lika leende och social som den andra men inte speciellt sur men faktiskt tar fasta på dina önskemål, vad vet jag, lite svårt när beteendet inte framgår i texten samt en subjektiv upplevelse.
Är människan snäsig, suckar åt dina önskemål, muttrar och inte svarar på dina frågor, ja då låter det som surhet och då tycker jag att du helt enkelt väljer att göra dina inköp på andra ställen om du har en klump i magen över att handla.
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:09
*suckar* Det är så som det sista i ditt inlägg, och jag är inte den enda som upplevt det. Och jag kan dessutom inte handla dessa saker på andra ställen (om jag inte vill åka flera mil) .
Ja,det är klart att expediten ska vara trevlig mot kunderna, men i en sån liten kvartersaffär är det svårt att hålla stora lager och sortimentet är begränsat. Ska du storhandla där kan det bli probem förstås när varan är slut. Varför inte storhandla i en större butik, så slipper du få magknip?
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:21
Det skulle jag göra om det fanns att köpa i den vanliga affären . Tyvärr så tar ingen av mataffärerna här in sånt, eftersom det inte säljer. Och den här lilla affären har egentligen ganska mycket saker i sitt sortiment som det verkar gå åt mycket av. Vet att de får leveranser åtminstone en gång i veckan, så det är sällan det blir nödfall när något tar slut. Jag blir bara väldigt fundersam mot expediten, och undrar om jag har gjort något fel...? Men det kan det egentligen inte vara eftersom det är flera som säger samma sak .
Hmm, förresten.. Det är väl klart att man skildrar sina upplevelser subjektivt. Det skulle bli väldigt lustigt om allting skildrades objektivt och utan någon som helst vinkling.
P.S Jag mår inte dåligt av handla där, men det känns väldigt konstigt.
När jag kommer in i en affär förväntar jag mig ett vänligt bemötande. Inga sura miner som om jag kommer och stör. Det är ett serviceföretag och då kan man ställa vissa krav.
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:27
CITAT (Alba @ 09-09-2007, 18:25)  När jag kommer in i en affär förväntar jag mig ett vänligt bemötande. Inga sura miner som om jag kommer och stör. Det är ett serviceföretag och då kan man ställa vissa krav. Jo, det är det jag menar .
Naturligtvis ska en expedit vara glad och trevlig och inte surmulen...Expediten är ju företagets ansikte utåt och ska absolut inte få folk att känna en "klump i magen"..det är ju att missköta sitt jobb tycker jag.....Är det butiksinnehavaren själv som är så surmulen så är det ju iofs svårare då...
aanderss
09-09-2007, 17:33
Vi hade en sur tant på konsum här i bun förr, Hon var sur om man betalade emd en massa mynt. Hon hade även en hemsk basröst.
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:38
CITAT (aanderss @ 09-09-2007, 18:33)  Vi hade en sur tant på konsum här i bun förr, Hon var sur om man betalade emd en massa mynt. Hon hade även en hemsk basröst. ! På varenda affär här blir de glada över många mynt, det är bra!
Håller med om det Tesa skriver också, att expediten är affärens ansikte utåt . Tror att en del affärer skulle vinna på att ha trevligare personal... Får man välja så går man ju dit man blir vänligt bemött.
Ophelia
09-09-2007, 17:41
Ett råd: Ta dina grejer, betala och gå. Kvittar ju egentligen hur du/vi tycker att ett butiksbiträde ska vara om det inte medför någon förändring och det gör det ju inte för dig. Finns ingen anledning att smila upp sig och försöka vara social mot en människa som inte är intresserad av att vara det mot dig.
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:44
CITAT (Ophelia @ 09-09-2007, 18:41)  Ett råd: Ta dina grejer, betala och gå. Kvittar ju egentligen hur du/vi tycker att ett butiksbiträde ska vara om det inte medför någon förändring och det gör det ju inte för dig. Finns ingen anledning att smila upp sig och försöka vara social mot en människa som inte är intresserad av att vara det mot dig. Vill inte sänka mej till "suring-nivån" . Annars hade det nog legat nära till hands....
Mu i myllan
09-09-2007, 17:49
Jag förstår precis vad du menar. Det finns ingen ursäkt för hennes beteende. Jobbar man i ett serviceyrke har man banne mig som plikt att verka trevlig och tillmötesgående. Man är "på Scen" och får låtsas om man inte tycker det är kul. Annars ska man byta jobb eller bli ombedd att göra det... Gode tid så många knäppa kunder man fått stå ut med genom åren men endå lett och varit engagerad. Du verkar ju inte otrevlig så det borde inte vara så svårt att få ett trevligt bemötande. Uppenbart har du inga liknande problem i andra butiker. Prata med ägaren om det låter sig göras. Stå på dig!
Sailor Pluto
09-09-2007, 17:55
Jadå, jag ska nog ta nya tag ! Förr eller senare måste personen le tillbaka, men just nu känns det rätt osannolikt .
skogstroll
09-09-2007, 18:03
jobbar man i ett serviceyrke ska man nog stå till tjänst tycker jag, annars har man nog hamnat fel. Om inte måste det ju kännas bra att kunna hjälpa folk
haha ...precis nåt liknande har jag vart med om...och vet du vad jag gjorde??! Ju surare affärsbiträdet blev, ju gladare var jag...och när de fick hem varan så den fanns i hyllorna så köpte jag en blomma till den sura tanten och tog med nästa gång jag gick dit....jag skrev ett kort som jag satte i blomman :"tack för hjälpen"! På så sätt provocerade jag fram ett leende....och tror du tanten var sur sen eller???!! Icke sa Nicke!
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 19:03)  haha ...precis nåt liknande har jag vart med om...och vet du vad jag gjorde??! Ju surare affärsbiträdet blev, ju gladare var jag...och när de fick hem varan så den fanns i hyllorna så köpte jag en blomma till den sura tanten och tog med nästa gång jag gick dit....jag skrev ett kort som jag satte i blomman :"tack för hjälpen"! På så sätt provocerade jag fram ett leende....och tror du tanten var sur sen eller???!! Icke sa Nicke!  Vad gullig du är lämås!  Det funkar säkert perfekt på sura tanter. Men vad gör man med nonchalanta och snorkiga typer som hellre står och pratar med sina kompisar än att betjäna kunder?
aanderss
09-09-2007, 18:11
[quote name='Sailor Pluto' date='09-09-2007, 18:38' post='663363'] [font=Comic Sans MS][color=#0000FF]  ! På varenda affär här blir de glada över många mynt, det är bra! Hon tyckte de var jobbigt att räkna dem. På konsum jobbade endast 4 personal och de fick vara över allt och frågade man efter en vara så svarade hon. Har vi inte de på hyllan så har vi de inte.
Nog kan man väl, som kund, förvänta sej att bli trevligt bemött. Visst kan väl alla ha en dålig dag, men alltid lika surmulen??....Nä nä, den personen borde ta tag i sej själv och fundera på hur h*n själv skulle vilja bli bemött om det var h*n som var kunden. Låter defenitivt som om det där affärsbiträdet borde få gå en charmkurs och lära sej lite hyfs, tycker jag.
gammelnalle
09-09-2007, 18:41
Jag måste bara få "försvara" sura kassörskor/er..
Visst det är ett serviceyrke... men alla passar inte överallt, men måste ha ett jobb... och vad jag förstår så är det relativ dåligt betalt..??? Och dåliga arbetstider....
Och hur ofta har jag inte hört hur kunder "ger sig på" just kassörkskorna när något är fel (fel pris t.ex) Jag kan förstå att ibland blir det bara för mycket... och tyvärr kan det drabba fel kund.
Sailor Pluto: Jag tycker inte att du har fel, men det finns mer än en sida av myntet. Ge kärringen en blomma.. det var ett bra förslag. Testa och se vad som händer.
b
Sailor Pluto
09-09-2007, 19:52
Jo, nog förstår jag att det ligger något bakom, det kan ju bero antingen på något i privatlivet eller på att vissa kunder beter sej illa . Fast ändå, ta inte ut det på mej . Grejen är att den här personen faktiskt äger affären (fick reda på det nyss)... Så det är nog ett självvalt yrke! Jag får helt enkelt fortsätta vara trevlig och kanske sätta in en tack-annons i tidningen . Och om det inte funkar får jag försöka att inte bli less på surandet.... Kommer inte sluta handla där, för det är väldigt praktiskt att ha affären inom gångavstånd.
CITAT CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 19:06)  Vad gullig du är lämås!  Det funkar säkert perfekt på sura tanter. Men vad gör man med nonchalanta och snorkiga typer som hellre står och pratar med sina kompisar än att betjäna kunder? Då säger man "ursäkta, stör jag" eller "vet ni vart expediten tog vägen"  ....så får de väl skämmas lite!
freddie
09-09-2007, 20:19
Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten!
CITAT CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:19)  Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten!  Kolla denna länk: http://afi3.ams.se/go.aspx?c=107 -försäljning, inköp, marknadsföring - säljare i butik och varuhus.....kopierat ett litet avsnitt ur texten: Som alla säljjobb är ditt arbete fyllt av kontakter. Du måste klara att ge god service och vara på gott humör trots att du är stressad eller att kunden är besvärlig. Andra viktiga egenskaper är ansvarskänsla och ordningssinne. Sen får man ju absolut tycka vad man vill, men ett trevligt bemötande säljer ju mer än nåt annat!
Tycker, förutom korrekt service, att det räcker om säljaren är neutral. Behöver inte ha glatt/gott humör - det ser jag som en bonus möjligen. Däremot, en sur säljare, det är ju inte bra. I betydelsen snäser åt kunder etc.
Sur kanske man kan vara vissa dagar och det måste man ju få vara, men det finns ingen ursäkt för att vara otrevlig för det. Att vara säljare är ju ett serviceyrke precis som mitt yrke (sjuksköterska) Tänk om jag skulle vara sur och otrevlig mot patienterna!  Nä minsann, man måste vara professionell.
freddie
09-09-2007, 21:07
CITAT (lämås @ 09-09-2007, 21:46)  Kolla denna länk: http://afi3.ams.se/go.aspx?c=107 -försäljning, inköp, marknadsföring - säljare i butik och varuhus.....kopierat ett litet avsnitt ur texten: Som alla säljjobb är ditt arbete fyllt av kontakter. Du måste klara att ge god service och vara på gott humör trots att du är stressad eller att kunden är besvärlig. Andra viktiga egenskaper är ansvarskänsla och ordningssinne. Sen får man ju absolut tycka vad man vill, men ett trevligt bemötande säljer ju mer än nåt annat! Jag håller inte riktigt med om ams kravbeskrivning. Jag anser att ett rakt, ärligt sätt är det bästa människor emellan. Finns inget värre än påklistrade leenden. Problemet är att man lätt tar saker och ting för personligt. Bara för att en människa är sur mot mig så är det fel på mig - så jag försöker vara ännu vänligare mot den sure för att så att säga visa "att så här skall du bete dig". Så riskeras er relation att "polariseras", den sure blir ännu surare av ren trots och den "glade" blir ännu mer påklistrad och falsk. Så kan det inte fortsätta. Förklara vad du känner, säg vad du tycker!!!!
Trädgårdsflanören
09-09-2007, 21:47
aanderss: jobbade de fyra i affären??? Då skall du vara lycklig, för idag är man glad om man hittar någon mer än den som står i kassan i mindre butiker. Sailor Pluto: Om det inte hjälper att be kassörskan om nya varor, så gå till föreståndaren/chefen (om det inte är samma person) Det är alltid bättre att prata med hjärnan, än med baken
Lady Hamilton
10-09-2007, 06:25
CITAT (freddie @ 09-09-2007, 21:19)  Alltså, så här tycker jag: Det är helt OK att vara sur som butiksbiträde. Arbetsuppgiften för henne är inte att vara trevlig, utan att ta betalt för varorna samt ta emot synpunkter exempelvis på sortimentet och se till att vidarebefordra synpunkter till ledningen. Jag anser att vi ställer för höga krav på varandra. Detta gäller framför allt kvinnor enligt min erfarenhet. Var sur tillbaka så känns det bättre! Sluta knyt näven i fickan, ner i skiten!  Aha  ............. Men om en av personalen i butiken kastar frukt i huvudet på kunderna då?  Tycker du då att kunderna skall kasta tillbaka?  Det problemet hade vi tidigare i våran butik. Nu löstes det hela genom att den personen fick börja arbeta mer "bakom hyllorna" så hon slapp att ha så mycket kundkontakt.
|Birgitta|
10-09-2007, 08:13
*raderat*
Bettson
10-09-2007, 09:35
Fast i ärlighetens namn så ska man veta att det finns otrevliga kunder också som beter som som om de har en skruv lös. Och personal som har sitt arbete och inte kan komma loss utan vidare ( kanske inte finns några jobb) de kan bli slitna dom också. Ophelias råd att handla någon annanstans tycker jag är bra för jag tar det väldigt personligt när jag blir illa behandlad av en expedit. Och varför ska jag belasta mig med det? Som tex i somras så skulle jag en söndag köpa en fönsterpensel för oljefärg och gjorde misstaget att göra det på Bauhaus. Det var rena kaoset på penselhyllan och inga ordentliga märkningar så jag kunde hitta själv. Prismärkningen var nästa obefintlig den också. Jag försöktre i 35 minuter få kontakt med den kvinnliga expedeiten. Jag vet att hon ser mig för vi hade ögonkontakt. men hon antingen pratar oavbrutet i telefonen eller vänder ryggen och går. Jag står synligt vid disken men börjar till slut följa efter henne så fort hon avslutate ett telefonsamtal. Hon ser mig fortfarande men vänder mig hela tiden ryggen. Jag går tillbaka till disken i hopp om att det skulle komma någon annan, men försöker fortfarande viftande med handen påkalla uppmärksamhet. Expediten tar däremot andra kunder emellan. Till slut så ringer jag hem till min man och han säger att ta en pensel av välkänt märke med grönt skaft så "tror jag att det är rätt". Det känns inget vidare att chansa för ifall det är fel så kommer penslen att fälla borst i målarfärgen vid andra målningen. Så går jag till kassan och köar tio personer fram. När det så är min tur, det var jag och en till kvar så slänger kassörskan upp skylten och säger att hon skall gå på rast. Jag har också suttit i kassa och där fick vi minsann anpassa rasterna till när det var lite lugnare. Dvs man stängde inte sin kassa rakt framför näsan på en kund så att de får köa två gånger.Man väntade på en lucka och stänger. Så köar jag lika länge i nästa kassa. När jag kommer fram till kassörskan så fanns det ingen streckkod på penseln. Kassörksan säger då att jag får gå tillbaka till färgavdelningen för att kolla priset och streckkoden. Det fanns ingen annan likadan pensel svarar jag och ingen prismärkning heller. Kassörskan blir då sur och säger att jag måste gå tillbaka till färgavdelningen och prata med personalen. Jag svarar att det inte finns någon personal som vill prata med mig där eftersom jag försökt i 35 minuter att få kontakt med säljaren som antingen hela tiden pratar i telefon eller vänder mig ryggen.Ring och fråga, det vägrade hon. Konstigt nog så har personalen generalorder att alltid svara i telefonen när kassan ringer och frågar om märkning och pris. Kassörskan kunde gjort det nu också för det var en 15 mm spröjspensel av ett visst märke med grönt skaft. Det borde personalen kunna hitta i datorn. Men jag....... jag skulle av någon anledning knalla tillbaka sjävl. Kassörskan får ett utbrott  och skickar mig tillbaka till färgavdelningen. Någonstans där gick säkringen och jag var sur som en ättiksgurka när jag kommer tillbaka till färg.  Den snobbiga ordinarie expediten vänder mig fortfarande ryggen. Min blick var sådan att hade man visat mig en liter mjölk så hade man inom en minut kunnat sälja den som filmjölk, den hade surnat på en gång. Men jag skällde inte på någon utan var så där iskall, men med surmulet ansikte. Nåväl en stackar helgextraanställd tog emot mig för nu hade man tydligen ringt från kassan och talat om att det var en surkärring på väg. Den stackars helgextra kunde varken hitta pris eller svara på mina frågor. Dvs var detta en pensel avsedd för vattenbaserad eller oljebaserad färg. Det har ingen betydelse svarade har utan det var mera en fråga om komfort när man målade. Oups sa jag. Då kan jag tala om för dig för framtida yrkeskunskapers bruka att ifall du har en pensel för vattenbaserat bruk och sätter den i lacknafta så kommer den att fälla strån i färgen när du målar nästa gång, dvs penseln är förstörd och den förstör det du målar. Efter diverse letade i datorn lyckas han ordna ett streckkodsnummer till penslen och jag får återigen gå tillbaka till kassan. Endast en kassa var öppen och det var sura kassörskans. Jag köar återigen ganska länge och när jag kommer fram så utan ett ord så slår kassörskan streckkoden daskar penseln i disken tar emot betalningen och slänger pengarna på disken tillsammmans med kvitton. Tack för bra service och trevligt bemötande sa jag och gick med ett tillkämpat leende. Men log gjorde jag inte inombords. Jag svor hela vägen hem ( tre mil). jag känner mig väldigt tillintetgjord över så nonchalant behandling. Det känns som om man är luft när folk ser dig men vänder dig ryggen. Visserligen vet jag att Bauhaus har världshistoriens sämsta personalpolitik och verkligen behandlar sin personal dåligt men........... Jag säger som Ophelia varför utsätta sig för detta....... jag handlar på k-kauka eller Silvan i stället
|Birgitta|
10-09-2007, 09:40
*raderat*
Ja inte sjutton hade jag orkat ha ett sånt tålamod som dig Bettson - jag hade bränt säkringarna redan på färgavdelningen om jag upptäckt att expiditen nonchat mig när jag visade att jag behövde hjälp. Och att gå tillbaka till avd. för att kolla streckkoder och prisuppgift på hyllkanten är inte kundens uppgift - utan personalens.
Det finns ett par affärer här i stan som jag inte längre besöker p.g.a. personal som verkar vara ointresserad av att sälja. Men jag kan förstå Sailor Plutos dilemma på sätt och vis, där handlar det ju om att vara tvungen åka flera mil om hon väljer att inte handla i affären med sura kassörskan - tillika ägaren av butiken.
Ja, jag kan bara upprepa det som jag skrev i en tråd i ett liknande ämne för några veckor sedan: Detta beteende kallas för anställningstrygghet.
Snöflinga
10-09-2007, 10:10
Med den behandlingen skulle jag inte tveka en sekund att kontakta ansvarig ledning för butiken
Trädgårdsflanören
10-09-2007, 10:34
Dålig utbildning av butikspersonal. Åk till Tyskland. Har hört att man måste gå flera månader utbildning för den branch man skall arbeta i. Det märks!! De kan service, har kunnandet och är trevliga i butikerna. Inga sura miner eller expediter som pratar med kompisar under arbetstid. Hjälper till och plockar fram det man vill ha. mm mm I vissa svenska affärer, kan man tro att butikpersonalen plockats upp, när de stod utanför och väntade på bussen.
CITAT (Trädgårdsflanören @ 10-09-2007, 11:34)  Dålig utbildning av butikspersonal. Åk till Tyskland. Har hört att man måste gå flera månader utbildning för den branch man skall arbeta i. Det märks!! De kan service, har kunnandet och är trevliga i butikerna. Inga sura miner eller expediter som pratar med kompisar under arbetstid. Hjälper till och plockar fram det man vill ha. mm mm I vissa svenska affärer, kan man tro att butikpersonalen plockats upp, när de stod utanför och väntade på bussen.  Precis! Likadant i Danmark (precis som jag nämnt i tidigare tråd i samma ämne).
Har själv arbetat i en medelstor livsmedelsaffär, och tycker att det ingår i yrket att vara trevlig. Absolut inte överdrivet trevlig eller smörig, bara normalt trevlig som man är mot människor man inte känner. Griniga och misstänksamma kunder som verkligen letar fel och tror att man försöker lura dem på 50 öre, det är en del av jobbet. Det enda man kan göra är att inte ta det personligt utan tänka, att har de verkligen inget bättre för sig än att vara sura och leta fel. Men man måste trots allt ha ett bra bemötande, och försöka lösa de problem som uppstår på smidigaste sättet.
/Elin
Sailor Pluto
10-09-2007, 12:36
Bettson, vilket tålamod du har utrustats med ! Skulle nog själv ha gått ut från affären redan när den första expediten ignorerade mej....
Nu är jag kanske lite efter i diskussionen, vill bara påpeka att jag inte kräver en sprudlande glad kassörska, bara sån där vanlig neutralitet (som jag faktiskt uppfattar som trevligt) .
Tycker inte att personen i ursprungsinlägget har varit otrevlig rakt ut, t.ex. ignorerat någon som frågat om hjälp eller varit spydig. Mest det där med att man undrar om man råkar störa i jobbet (när personen står och tittar rätt ut i luften) och att man får överlägsna (dessutom felaktiga) råd om vad man ska göra med det man köper. Det var också med tydlig motvilja personen tog emot önskemål om fler produkter. Efter nån månad frågade jag den andra personen som jobbar där om samma sak, och då hade jag produkten i handen efter två dagar. Skillnad på service beroende på vem man frågar alltså. Samt att varje dag verkar vara en dålig dag...
CITAT (Rossi @ 10-09-2007, 11:03)  Ja, jag kan bara upprepa det som jag skrev i en tråd i ett liknande ämne för några veckor sedan: Detta beteende kallas för anställningstrygghet. ..och jag håller med igen... Arbetsgivare betalar för de anställdas tid...och då ska den tiden ägnas åt arbetsgivarens bästa...vare sig man är på dåligt humör eller inte... Arbetsgivare betalar inte sina anställda för skojs skull..så enkelt är det... Ett otrevligt butiksbiträde är väl lika illa för en arbetsgivare som det är för kunden att få undermåliga varor..och precis lika fel!!
Lemonne
10-09-2007, 18:36
Det värsta är ju att man faktiskt får en trevligare arbetsdag om man är trevlig mot kunderna, eftersom människor i regel besvarar ett leende med ett leende.  Detta är något jag tycker både kunder och butsiksanställda kan tänka på!!
aanderss
10-09-2007, 18:41
bästa butiksbäträdet finns i ortens pressbyrå han heter nisse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|