Full version: Trips?
polecat
Jag har fått oväntat besök på mina orkideér.
Kan det vara trips?

Hur gör jag för att få bort dessa kryp?
Jag har i panik spolat bort "jorden" och badat dem i såpvatten.
Det värsta är att en blommar för fullt och de andra tre är det blomknoppar på.... -cry-.gif

Det andra krukväxterna har troligtvis också gäster men det är orkideérna jag är mest rädd om.

Ge mig förslag på något riktigt effektivt, snälla..... dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är trips, kan vara bandat växthustrips för de har såna där ränder, provado brukar vara mycket effektivt. Provadotabletter i de vanliga växterna + någon sprutning med provadospray brukar funka bra, till orkidéerna kan man behöva göra några sprutningar med provadosprayen. Trips har flera puppstadier varav några spenderas i marken så det räcker inte med en behandling det kläcks ju nya allteftersom. Provadotabletterna ligger kvar i växten i ca 6v så det är ganska effektivt, orkidéerna tycker inte jag verkar suga upp medlet lika bra så där är sprayen bättre, sprayen tas upp av bladen och hamnar inuti bladet där den ligger kvar ett par dagar.

Både tabletterna och sprayen fungerar så att tripsen förgiftas då de sticker och suger i bladen + de tripsen som träffas av sprayen brukar dö ganska omgående.
Sofiia
Usch såna där äckliga kryp hade min mamma på alla sina blommor också(hon har några blommor...)! det var ett litet projekt att sticka ner provado pinnar och spraya på alla blommor. Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon