Full version: Uppstammad hibiskus
stella08
Jag håller på att stamma upp en av mina hibiskusar, och det är ett helt nytt projekt för mig. Nu är den ca 55 cm lång och det verkar vara en kraftig och storbladig sort. Jag funderar på att plocka bort ytterligare 3-4 blad. Tycker ni jag ska göra det? Hur många blad ska man behålla medans den växer? Jag vill att stammen blir ca 1 meter lång, men hur reglerar jag den här processen så att den inte skjuter upp i taket? Kommer stammen att växa på längden hela tiden?
Verkar inte krukan vara för liten?
Det var många frågor wacko.gif
Tacksam för alla råd och förslag!

Uppstammad hibiskus

Lady Hamilton
Den ser bra ut tummenupp.gif Den kommer att fortsätta att växa uppåt tills du kapar toppen. Du kan behålla bladen efter stammen om du vill (men du kan även ta bort ned i från eftersom) Viktigast är att du inte låter någon ny gren växa ut från stammen
stella08
Jahaa! Nu förstår jag, man ska alltså kapa toppen...
Att nya gren inte ska växa från stammen, det förstår jag, men den ska ju grena sig i toppen så småningom, som ett träd gör, eller?
Ja, jag kanske återkommer när det blir dags för nya avgöranden.
Lady Hamilton
I och med att du toppar din planta (när den har lagom höjd) då börjar den att förgrena sig automatiskt och börja bilda krona tummenupp.gif
lissa
Nu passar jag på att fråga jag med...i en annan tråd frågade jag om prästkrage, men nu tänker jag alltså även stamma upp en av mina hibiskusar, och förmodligen är förfaringssättet lite annorlunda....
Jag har 2 att välja på, men båda har väldigt fina raka grenar som kommer ända nerifrån rotklumpen, jag skulle vilja fläta ihop några som jag gjort med prästkragen...men
1. kan man göra det med hibiskus ? 2. max hur många kan man lämna kvar att använda som stam ? 3 Om jag har förgreningar på den höjden jag vill att "kronan " ska börja, ska jag lämna dom då, eller ska dom också kapas för bästa resultat? 4.vilken tidspunkt är den bästa ?? Båda blomar fortfarande med underbara stora klockor som ni kanske har sett i albumet, men sätter in den här ändå, för den är så vacker tycker jag.. det är den som är i förgrunden det gäller , den bakersta har helt släta blad, och samma med kronbladen och är lite tamare i färgen. Jag tror att den som har lite krusigare blad och kronblad kan göra sig bättre som träd.. ?
[attachment=7216:DSCN4988.JPG][attachment=7218:DSCN5111.JPG]
Ciczi
visst kan du fläta hibiskusarna, men det måste vara med gröna skott för att det ska lyckas bäst.

Ciczi
lissa
?? Gröna skott?? Kan man inte ta ett par av dom raka grenarna som föds längst ner? för jag har 3 jättefina såna Märker att jag inte kan ett dyft om uppstammning.....heller dunno.gif
smuffin
CITAT (lissa @ 10-09-2007, 22:29) *
?? Gröna skott?? Kan man inte ta ett par av dom raka grenarna som föds längst ner? för jag har 3 jättefina såna Märker att jag inte kan ett dyft om uppstammning.....heller dunno.gif

Alltså Ciczi menar nog att du ska använda mjuka, gröna stjälkar och inte vedartade bruna, eftersom de är hårdare och inte formar sig så bra =) (rätta mig om jag har fel)

Om jag vore du, så hade jag tagit 2 stycken befintliga sticklingar som växer rakt upp, ganska unga plantor eftersom dom bör vara gröna i stjälkarna, planterat dom i samma kruka, flätat dom uppåt och fortsätta fläta eftersom de växer.

Lycka till! biggrin.gif

Bessie
Fast allmän visdom säger att man ska ta bort alla grenar från stammen har jag märkt att stammen fortare blir tjockare och mer trädliknande om man låter en gren sitta kvar i början. Man kan ju kapa den i ett senare skede.
lissa
Ujjj, jag får nog göra någon sorts hybridstammning, för sticklingar är inte mitt bord..har aldrig lyckats med någon.med undantag av 1 hoya carnosa..
Jag måste nog studera dom 2 hibiskusarna jag kan välja på. Båda har 3 gängliga rätt mjuka stammar som kommer nästan från jorden, så dom kanske kan kallas skott tongue.gif Min tanke var att ta dom 3 stammarna, fläta ihop dom , och inte låta några blad växa under slutet på flätningspunkten, samt klippa av stammarna lite ver den höjden för att den ska förgrena sig där....Men så verkar det ju inte gå till, och därför tänkte jag kalla den.. hybridstammning.
Men som sagt, efter infon ni har gett mig kanske det är bäst att låta bli, så att jag inte förstör en vacker planta... blush.gif
smuffin
Nej nej, bli inte avskräckt!! biggrin.gif Hibiscusar finns det gott om, jag är väldigt nyfiken på resultatet =)
Jag tror det blir bra som du hade tänkt.. glöm inte att skicka bilder, du kanske startar en fin trend!! biggrin.gif
lissa
Tack för uppmuntringen...då ska jag börja med en hybriduppstammning av en hibiscus, och ska följa upp med kort thanks.gif
Ciczi
CITAT (smuffin @ 11-09-2007, 11:49) *
Alltså Ciczi menar nog att du ska använda mjuka, gröna stjälkar och inte vedartade bruna, eftersom de är hårdare och inte formar sig så bra =) (rätta mig om jag har fel)

Om jag vore du, så hade jag tagit 2 stycken befintliga sticklingar som växer rakt upp, ganska unga plantor eftersom dom bör vara gröna i stjälkarna, planterat dom i samma kruka, flätat dom uppåt och fortsätta fläta eftersom de växer.

Lycka till! biggrin.gif

Precis så menar jag!!!

Ciczi
lissa
citat smuffin

Plantera dom i samma krka ??? Dom är ju redan i samma kruka confused.gif , Det gäller alltså en hibiskus som redan har tre långa mjuka "stammar" som kommer upp från samma rot... Oj, det verkar vara som att man måste ha sticklingar , och att man börjar från början med dom.....Komplicerat värre för mig , som som sagt INTE är bra på sticklingar... [attachment=7315:EPSN0372.JPG] Kanske inte så väldigt bra bild, men det gäller alltså den här hibisen....tack till alla som jag har fått hjälp av, är verkligen tacksam
Lady Hamilton
Ta och fläta i hop dina stammar du Lissa Jag är övertygad om att det blir bra. Sådana "konstelationer" ser jag ofta på de "fina" växtbutikerna, du vet de som är dyra flirting.gif Sedan kan du ju testa med små sticklingar när det passar längre fram
Inka
Hej!
Nuförtiden är väl de flesta hibiskus i handeln behandlade med någon slags "stråförkortningsmedel" har jag fått för mig. De är små och kompakta och kan vara svåra att få långa grenar av som man kan fläta eller stamma upp. Det är skillnad mot mormors och mormorsmors gamla hibiskusar, stora som träd!
De jag lyckats med har alltid varit kloner från gamla exemplar, de nya hybriderna tycker jag är hopplösa, det händer inget med dem!
/Inka
Ciczi
Det kallas retarderingsmedel och är inget bra för omgivande organismer. Men lik trist efterfrågas det av konsumenten ändå.

Ciczi
smuffin
lissa! Nej nej, självklart kan du använda de du redan har, det blir perfekt!

Jag trodde du skulle börja HELT från början och tänkte inte på att du redan hade planta, det går ju BETYDLIGT snabbare då smile.gif
lissa
Uff, sköna ord jag hör nu, tongue.gif När jag hör ordet stickling blir jag lite matt, ändå försöker jag varenda gång jag tuktar allt. Fien fick rötter på en flitiga lisa stickling en gång, men den dog när den kom i jorden -cry-.gif
JAg har egentligen 2 st att välja på, och jag ska nog studera dom noga innan jag sätter igång. Båda har ca 80cm långa raka stjälkar, den ena 3 och den andra 4, plus en som jag en gång köpte som en uppstammad Hibiskus. Den vintern var en av dom kallaste, med isande vindar, och vinden var skurken, för det var inte lånt ifrån att den dog. Efter rentuktningen som jag gjorde för att förska rädda den, växte grenarna lite som dom ville, och det enda jag ville då vara att den inte skulle dö. Det är den som har lite mattare röd färg och slätare blad.
Jag har en gul som jag tror att ni har sett bilder på, den blommade trots att den inte hade ett enda blad kvar...snacka om livskraft. Men den var nog behandlad på sättet ni säger, fr bladen växte så kompakt att blommorna nästan inte kunde öppna sig, dessutom har jag alddrig sett så krusiga blad, sköra samtidigt, för bara man tog på den knakade det och så var ett blad till sprucket. Efter den starka blommningen har den stått och sparat energi till ny bladväxt...så till våren har den kanske blivit normal igen...ett klart exempel på en extremt starkt driven växt. Den är fortfarande liten och satt, hoppas att jag lyckas få den reagera som en Hibiskus ska reagera och växa som den ska..
Eftersom ni har stött mig med detta så tänkte jag göra en uppföljare med foton när jag börjar, vilket är bäst, att sätta in dom i den här tråden, eller i ett album i min kontrollpanel eller i ett av dom andra albumen ????
En sak till, Jag tror att jag skulle vilja att den blir ca 115cm hög minst, när grenarna har nått den höjden, ska jag bara klippa av topparna rakt av då ???
Och framför allt, tack igen för er hjälp, och för att ni orkar med mina tegelstenar blomma.gif
Så här såg den gula ut...uppifrån såg den ut som en lång ås...[attachment=7364:EPSN0125.JPG]
och här ser ni vilken enorm blomma på en stam utan ett enda stort blad...plus en stor knopp som sen slog ut underbart vacker[attachment=7365:DSCN4060.JPG]
lissa
Jaha, då har jag alltså börjat, och ser att jag redan har gjort fel, jag kunde ju efter vad jag läste nu igen, ha låtit fler blad vara kvar, plus lämna en lite gren på den minsta av dom 3 flätningsstammarna för att den skulle bli lika tjock som dom andra 2, men gjort är gjort.
Av det jag klippte bort tog jag en lång gren för stt försöka se om jag klarar en stickling. Sen fick jag en glad överraskning, en helt ny planta hade kommit upp vid roten, med egna starka rötter som jag satte i egen kruka, hoppas att den klarar bytet..
Jag tog kort, men sätter inte in det, på hur den var från allra första början..om inte någon har speciellt intresse av att se den, för då sätter jag naturligtvis in det
[attachment=7439:IMG_0186.JPG][attachment=7440:IMG_0188.JPG][attachment=7441:IMG
_0192.JPG][attachment=7442:IMG_0194.JPG][attachment=7443:IMG_0197.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon